FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


کار جهادی از هر عبادتی بالاتر است


 مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 12 تیر 1401 - 08:47

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت جهادی را سرشار از عشق ترسیم کرد و گفت: طلبه و دانشجو با هزار نوع گرفتاری می‌رود در بیابان برای مردم نوکری می‌کند. این با منطق مادی قابل فهم نیست.

خدمت،جهادي،انقلاب،رحيم،پور،عضو،فرهنگي،شوراي،ازغدي،امام،اهل،ا ...


به گزارش خبرگزاری مهر، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در اختتامیه نخستین گردهمایی مشترک جهادگران حوزه و دانشگاه، به ایراد سخن پرداخت و ضمن تأکید بر اهمیت روحیه جهادی گفت: کار جهادی با علم حضوری درک می‌شود و علم حصولی در این مورد فایده‌ای ندارد؛ مثل لذتی که از یک زیبایی می بریم یا حال خوشی که در یک موقعیت خاص به ما دست می‌دهد.
لذت خدمت به دیگران، قابل تبیین نیست
رحیم پور ازغدی افزود: اگر کار جهادی را بخواهید برای کسی توضیح دهید فقط در الفاظ می‌ماند.
تجربه خدمت به دیگران بدون داشتن هیچ توقعی، لذتی است که کمتر کسی به آن دست پیدا می‌کند و قابل تبیین نیست.
وی با اشاره به فرهنگ فردگرایی و لذت خواهی فردی در جوامع امروز خاطرنشان کرد: بسیاری از ما در هر موقعیتی که هستیم نگاه می‌کنیم چه چیزی و چه کسی برای من چه دارد و بر اساس این «من» برای آن ارزش قائل می‌شویم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: حیوان صالح و ناصالح نداریم همه در حیوانیت خود صالح هستند؛ اما انسان ظرفیت فراحیوانی دارد، ولی اغلب در حیوانیت مانده ایم و اگر هم کار انسانی می‌کنیم تظاهر است.
وی کار خیری را که برای تظاهر و جلب نظر دیگران باشد، از مصادیق شر برشمرد و بیان کرد: بسیاری از سلبریتی ها و مسئول نماها یک قدم جزئی برمی دارند اما همه باید بفهمند او چه کار کرده است؛ اما این نوع کار خیر آنها هم مصداق کار شر است.
رحیم پور گفت: عبادت فردی باید پنهان باشد و عبادات جمعی هستند که به جهت گفتمان سازی و جریان سازی باید خیلی سر و صدا کنند.
وی با اشاره به متن دعای ماه رمضان اظهار کرد: وقتی در این دعا می‌گوئیم: اللّهم أشبع کل جائع، یا می‌گوئیم: اللهم اشف کل مریض، یعنی یک گرسنه هم زیاد هست، یعنی باید در مورد بهداشت کار جهادی کنیم.
همه این دعاها جزو اهداف جامعه سازی و نظام سازی است و در همین مسیر باید تلاش کرد.
صلاه و زکات، دو شرط انسان بودن
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه خداوند در قرآن کریم راه را برای انسان بودن و انسان ماندن بندگانش مشخص می‌کند، گفت: دو شرط برای این کار در قرآن آمده است؛ در این کتاب شریف هرجا صلاه می‌آید زکات هم می‌آید.
در روایت صلاه بدون زکات قبول نیست.
حق محرومین را اگر از اموال خارج نکنید نماز شما بالا نمی‌رود.
وی خاطرنشان کرد: در روایات تکدی و تکدی گری در جامعه دینی معنی ندارد؛ اما اگر اضطرار دارد باید کمک شود.
رحیم پور ازغدی در ادامه به بررسی سابقه گروه‌های جهادی پرداخت و گفت: اردوهای جهادی قبل از انقلاب هم بود؛ آنها علاوه تبیین معارف دینی و پخش اعلامیه‌های امام خمینی (ره)، یکی از کارهایی که داشتند همین اردوهای جهادی درمناطق محروم بود.
وی اردوهای جهادی را یکی از جریان‌های اجتماعی امروز عنوان کرد و افزود: این اردوها در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اندک بود، اما الآن به جریان و جنبش اجتماعی تبدیل شده اند و این یک تحفه معنوی است.
فرهنگ اسلامی با خدمت رسانی به دیگران عجین است
رحیم پور فرهنگ اسلامی را عجین با خدمت رسانی به دیگران دانست و اظهار کرد: در فرهنگ اسلامی هرکس به دیگران بیشتر خدمت می‌کند آدم تر است و هرکس دیگران را به بیگاری به خدمت می‌گیرد، در مسیر انسانیت نیست.
خوراک جسم طعام است و خوراک روح اطعام است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت جهادی را سرشار از عشق ترسیم کرد و گفت: طلبه و دانشجوی متأهل و مجرد هزار نوع گرفتاری دارد، اما می‌رود در بیابان برای مردم نوکری می‌کند.
این با منطق مادی قابل فهم نیست.
اینها چرتکه نه برای خود، بلکه برای خلق می‌اندازند.
وی ادامه داد: در کار جهادی باید بدانیم که برای خدا و برای خودم دارم خدمت می‌کنم.
خدمت به خدا یک اصلاح است.
چون خدا مخدوم کسی نیست.
خدمت برای رشد معنوی است.
رحیم پور ازغدی بیان کرد: همیشه انبیا جلوتر و بیشتر از بقیه کار کرده اند.
اول خودشان و اهل بیتشان رفتند بعد بقیه را هم تشویق کردند.
نگفتند اگر به ما بی احترامی شد ما دیگر برای شما کار نمی‌کنیم.
خدمت به مردم در سیره اهل بیت (ع) می‌درخشد
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به درخشش خدمت رسانی به مردم در سیره ائمه اطهار علیهم السلام گفت: غزالی می‌گوید روزی یک نفری به امام سجاد (ع) فحش داد؛ امام با لبخند با او گفت شما اهل این شهر نیستید، اگر اجازه بدهید من درخدمت شما باشم.
ما جایی داریم برای افراد غریبه که درب آن باز است.
او فحش داد و امام اینطور با او برخورد می‌کرد.
چون او بیمار است و امام می‌خواهد او را معالجه کند.
وی کار جهادی را از هر عبادتی برتر دانست و خاطرنشان کرد: اهل بیت (ع) شخصاً غذا به دوش می‌کشیدند و در نیمه شب‌ها به فقرا کمک می‌کردند.
در روایتی دیدم که مولا علی (ع) در یک شبی آب برای فقرا می‌برد و می‌گوید خدایا این آب را از من بپذیر، من امشب جز آب چیزی ندارم که ببرم.
تنبلی، یکی از نشانه‌های نفاق است
رحیم پور ازغدی عنوان داشت: یکی از نشانه‌های منافق کسالت است؛ مؤمن همیشه با نشاط است و اصلاً در خدمات اجتماعی و خیریه خسته نمی‌شود.
کسالت و تنبلی علامت نفاق است.
حالا بخشی هم شرایط بدنی و بیماری است و منظور من آن موارد نیست.
وی سپس به آداب اخلاقی کار جهادی پرداخت و گفت: وقتی به کسی خدمت می‌کنید باید این کار به صورت مؤدبانه و همراه با خوش رویی و حفظ کرامت افراد باشد.
خدمت باید بدون منت باشد؛ قرآن می‌فرماید این خدمت‌ها را با منت گذاشتن باطل نکنید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان عدل و احسان را دو امر الهی دانست و خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید «یأمر بالعدل و احسان».
خداوند فرمان دائمی و تا ابد به عدل و احسان داده است.


 


یکشنبه، 12 تیر 1401 - 13:08 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0