FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


بازی روح کودکان را پرورش می‌دهد


باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | شنبه، 11 تیر 1401 - 08:06

یک پژوهشگر گفت: اسبازی‌های کودکانه و سرگرمی‌هایی که در دوران کودکی فراهم می‌شوند، می‌توانند علاوه بر جسم، روح بچه‌ها را پرورش دهند.

بازي،وسطي،توپ،كمك،داشته_اند،نقش،جهاني،اجتماعي،ايران،بوده_اند ...


در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
«وسطی»، یکی از بازی‌های قدیمی و سنتی ایران است که باعث سرعت عمل، دقت، روحیه همکاری میان افراد، انعطاف پذیری بدن، هماهنگی میان اعضای بدن و دقت افراد در نشانه گیری می‌شود.
در کتاب «راهنمای بازی‌های ایران» نوشته ثریا قزل ایاق و با همکاری شهلا افتخاری، درمورد بازی «وسطی» نوشته شده است: «وسطی، بازی - سرگرمی است که به صورت گروهی و در فضای باز انجام می‌شود و برای این بازی، صرفاً به یک توپ والیبال یا پلاستیکی نیاز است.
در بازی وسطی، بازیکنان به دو گروه تقسیم می‌شوند.
هر گروه، یک توپ را برمی دارد و در یک دایره، مستقر شده و در هر گروه، یک نفر هم به عنوان «وسطی» تعیین می‌شود.
سپس، با شنیدن سوت مربی، بازیکنان، توپ را با پاس‌های هوایی و زمینی بین خود رد و بدل می‌کنند و بازیکن «وسطی» هم سعی می‌کند توپ را هنگام پاس دادن، بگیرد که در صورت موفق شدن، جای خود را با کسی که توپ را از او گرفته است، عوض می‌کند.
در این بازی، باید توجه داشت که بازیکنان نباید توپ را به یار کناری خود پاس بدهند و پاس‌ها باید حداقل با دو نفر فاصله انجام شود.»
حسن ذوالفقاری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، نویسنده و پژوهشگر ادبی، در خصوص بازی‌های سنتی ایران می‌گوید: اگر بخواهیم عمیق‌تر به بازی‌ها و جنبه‌های اجتماعی و اسطوره‌ای آن‌ها نگاه کنیم، باید بگوییم که بسیاری از بازی‌های سنتی ایران جنبه نمایشی داشته اند که این نوع بازی‌ها به تفکر انسانی و مسائل اولیه انسان یعنی پرستش ارواح و اشیاء و حتی به تقویت روحیه جنگاوری، شکار و شجاعت که نیاز اولیه بشر بوده است، اشاره داشته و به نوعی، بچه‌ها را از نظر ذهنی، روانی و جسمی برای شرایطی آماده می‌کرده که متناسب با همان زمان بوده اند.
به همین دلیل، اگرچه برخی از بازی‌ها ریشه در موارد فوق دارند، ولی در مقابل، بازی‌های دیگری هم بوده اند که جنبه کلامی داشته اند و به فلسفه شکل گیری جهان و طبیعت می‌پرداختند که این موضوع، بخشی از زیرساخت فکری این بازی‌ها بوده است.
به طور مثال؛ در بازی چیستان گویی، انتقال دانش انجام می‌شده است.
یعنی افراد، از طریق چیستان ها، به انتقال و دریافت اطلاعاتی می‌پرداختند که امروزه هم بدین صورت است.
به گفته این استاد دانشگاه، در گذشته، برخی از بازی‌ها دارای محتوای شعری بوده، جنبه زبان گشایی داشته اند و به همین دلیل، این شعر‌ها کمک بسیاری به زبان گشایی افراد می‌کرده اند؛ به طوری که باعث می‌شدند آن‌ها در اجتماع، قوه بیان خوبی داشته باشند.
به هر حال، آن چه که مهم است، این است که اگر ما به زندگی مردم قدیم توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که بسیاری از بازی‌ها حتی در میان افراد طبقه مرفه جامعه نیز مرسوم بوده اند که از آن جمله می‌توان به بازی‌های قهرمانی و نمایشی اشاره کرد.
او گفت: که این بازی‌ها حتی در سطوح ملی هم انجام می‌شده و کمک بسیاری به تمدن‌ها می‌کرده اند چراکه بازی و تمدن، نقش بسیار مستقیمی با یکدیگر داشته اند و همچنان هم دارند.
زیرا ملتی که بازی‌های خیلی خوبی داشته باشد و بتواند بازی‌های خود را جهانی کند، بازی هایش می‌توانند نقش مهمی در تمدن بشری ایفا کنند و بازی‌ها در سطح جهانی به نمایش درآیند.
مثلا گوی و چوگان به عنوان یکی از بازی‌های ایرانی که اصفهان، مقرّ آن و میدان نقش جهان اصفهان، میدان گوی و چوگان بوده است.
بنابراین، اگر بتوانیم این بازی را زنده و جهانی کنیم، می‌تواند در توسعه فرهنگی ما کمک کننده باشد همان طور که ورزش و بازی‌های امروزی از کشور‌های دیگر، جهانی شده اند.
به گفته ذوالفقاری، اگر بخواهیم از لحاظ روانی به بازی‌ها نگاه کنیم باید بگوییم بازی‌های کودکانه و سرگرمی‌هایی که در دوران کودکی فراهم می‌شوند، می‌توانند علاوه بر جسم، روح بچه‌ها را پرورش دهند و همچنین، از لحاظ تعلیم و تربیتی فواید زیادی برای آن‌ها به همراه داشته باشند و به رشد بدنی، ذهنی، فهم عمومی، اخلاق، تربیتی اجتماعی و...
آن ها کمک کنند.
زیرا بازی نقش مهمی در تعلیم و تربیت کودک دارد و می‌تواند او را بسیار خوب، با ارزش‌های اجتماعی آشنا کند؛ به طوری که بزرگان این حوزه در این مورد گفته اند کودکی که بازی می‌کند در مراحل اجتماعی، به دلیل تحرک زیادی که دارد، موفق‌تر می‌شود و لذت زیادی از بازی دریافت می‌کند و جنبه‌های بیولوژی و روانی می‌توانند در رشد، تخیل و عاطفی او کمک کننده باشند.
زیرا بچه در طول بازی، در تعامل با دیگر بچه هاست و تمام روانشناسان و جامعه شناسان روی این موضوع نیز صحه گذاشته اند.

 

بازي،وسطي،توپ،كمك،داشته_اند،نقش،جهاني،اجتماعي،ايران،بوده_اند ...

 


شنبه، 11 تیر 1401 - 16:48 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0