FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


جشنواره فارابی باید محورهای کاربردی تری در علوم انسانی معرفی کند


 مهر | دین و اندیشه | شنبه، 11 تیر 1401 - 11:24

عضو کارگروه حقوق سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی، گفت: جشنواره باید نظریه‌های بومی و کاربردی را به‌ویژه در حوزه علوم انسانی تقویت کند و محورهای اختصاصی و کاربردی‌تری را ارائه کند.

جشنواره،فارابي،علمي،حوزه،قرار،آثار،توجه،نيا،مجامع،حكمت،انسان ...


به گزارش خبرنگار مهر، محمود حکمت نیا عضو کارگروه حقوق سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی، درباره دستاورهای علمی فارابی گفت: جشنواره فارابی در وهله اول به‌دلیل کسب اعتبار علمی در داخل و خارج از کشور مورد توجه نهادهای معتبر بین‌المللی قرار گرفته و در وهله دوم با فعالیت در حوزه علوم انسانی موجب ایجاد ظرفیت مطلوب در این حوزه و ابزاری جهت ارائه و عرضه دیدگاه‌ها و نظریه‌ها برگزیده شده است.
وی ادامه داد: جشنواره به لحاظ عملکرد، با توجه به سبقه‌ای که از دوره‌های پیش به جا گذاشته، نشان داده از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و به طور مطلوب و مقبول عمل کرده است؛ البته برای اینکه فارابی در مسیر رو به جلوتری قدم بردارد، باید برنامه‌های وسیع و گسترده‌تری برای این جشنواره لحاظ شود.
حکمت نیا درباره اقداماتی که جشنواره فارابی باید در آینده انجام بدهد، خاطرنشان کرد: جشنواره فارابی چهره‌های برجسته در حوزه علوم انسانی را معرفی و حمایت می‌کند؛ که این عمل جای تقدیر و تشکر دارد، اما باید فعالیت خود را گسترده‌تر کند، برای مثال جشنواره قسمتی مربوط به درج آثار در حوزه مقالات ندارد.
وی در همین رابطه اظهار کرد: جشنواره باید نظریه‌های بومی و کاربردی را به‌ویژه در حوزه علوم انسانی تقویت کند و محورهای اختصاصی و کاربردی‌تری را در این حوزه معرفی نماید.
در مجموع فارابی در طول این سال‌ها توانسته یک جشنواره در سطح جمهوری اسلامی ایران باشد و برای خود در حوزه بین‌المللی اعتبار بخرد، البته هنوز راه برای مطلوب و مقبول شدن بیشتر وجود دارد.
حکمت نیا، به نقش‌دانشگاه ها و فضاهای علمی در زمینه تحول در علوم انسانی اشاره کرد و درباره کمک مجامع علمی به فارابی گفت: جشنواره از یک ساختار منسجم برخوردار است که شامل افرادی که آثار خود را عرضه می‌کنند و افرادی که این آثار را مورد پالایش و ارزیابی قرار می‌دهند؛ می‌شوند.
وی تصریح کرد: جشنواره باید با نگاه حداکثری به پذیرش و ارزیابی آثار توجه کند و از فضاهای علمی، پژوهشی و دانشگاه‌ها بیش از پیش استفاده بکند.
زمانی‌که یک اثر علمی در جشنواره بررسی و معرفی می‌شود؛ باید متولی و مسؤلان جشنواره برنامه‌ای جهت ترویج و مورد توجه قرار دادن آن اثر در جامعه به‌ویژه جامعه علمی داشته باشند؛ که جشنواره فارابی در این حوزه نتوانسته آنطور که باید عمل کند.
عضو کارگروه حقوق سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی در ادامه افزود: جشنواره می‌تواند موضوع مورد بحث مجامع علمی قرار بگیرد.
دانشگاه برای ارائه راهکار بهتر و رقابتی‌تر کردن این فرآیند و رو به جلو حرکت کردن جشنواره در این حوزه، می‌تواند نقش مثمرثمری را ایفا کنند.
در واقع جشنواره فارابی باید با حضور خود در مجامع علمی به‌صورت هدفمند و سیستماتیک اقدام کند و به‌عنوان یک فرآیند، آثار علمی را دریافت، انتخاب و به یک محرک تشویق در این حوزه بدل شود.
حکمت نیا در پایان خاطرنشان کرد: حضور جشنواره فارابی در مجامع علمی سبب پیشبرد امور می‌شود و این موضوع باید به‌طور ویژه موردتوجه قرار بگیرد؛ زمانی‌که یک اثر علمی در فضاهای پژوهشی و دانشگاهی پذیرفته می‌شود، اقدامات بعدی در راستای عملی شدن این پروژه علمی صورت نمی‌گیرد.
در واقع یک اثر برگزیده در ابتدای مسیر به آخر کار می‌رسد، درحالیکه جشنواره فارابی بصورت اختصاصی می‌تواند در این خصوص فعالیت کند و این امر سبب می‌شود تا فارابی در محافل و نهادهای علمی بیش‌ازپیش مورد توجه قرار بگیرد.


 


شنبه، 11 تیر 1401 - 15:50 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0