FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


لجاجت هویتی یا سونامی فرهنگی


 مهر | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 07 تیر 1401 - 10:11

فضای بسترهای تلگرام و خبر ضمن نشر خبر و تصاویر این اتفاق، بر داشتن ابعاد پنهان اجتماعی و امنیتی این موضوع تاکید کرده‌ و آن را به مثابه اعلام مخالفت و لجاجت فرهنگی دانسته‌اند.

فرهنگي،موضوع،حجاب،فضاي،كنشگري،رصد،كاربر،نوجوان،نوجوانان،قالب ...


خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه - معصومه نصیری، کارشناس و تحلیلگر رسانه: چند روزی است رفتار برخی نوجوانان شیرازی که گفته می‌شود تجمع اسکیت بازان بوده اما پررنگ بودن کشف حجاب و رفتارهای در تضاد با عرف و قانون جامعه سلطه معنایی ویژه‌تری داشته، بازخوردهای مختلفی در شبکه‌های اجتماعی و میان افکار عمومی ایجاد کرده است.
البته این نخستین بار نیست دهه ۸۰ و ۹۰ در سطح جامعه و در امتداد آن در شبکه‌های اجتماعی هویت‌هایی را به رخ می‌کشند که هم تعجب برانگیز می‌شود و هم پرده از لایه‌های پنهانی برمی‌دارد که گوشزد می‌کند آقایان مسئول!
پدران و مادران!
نهادهای آموزشی و پرورشی!
و آقای صدا و سیما!
بهتر است سر خود را از زیر برف دربیاورید.
جهت سیاستگذاری فرهنگی شما با جهت زیست فرهنگی این نسل همخوانی ندارد.
باید نقطه تلاقی و اشتراکات را دریافت و الا باید منتظر سونامی‌های فرهنگی جدی‌تر بود.
رصد دیتاک از بستر توییتر و بررسی میزان درگیری مخاظبان با این موضوع نشان از کنشگری ۱۰۵۶۶ کاربر در قالب نشر توییت دارد که ۱۰۱۲۳ کاربر دیگر نیز با ریتوییت و ۹۰۷۴۰ کاربر هم با لایک درباره این موضوع کنشگری داشته‌اند.
کاربران بسترهای توییتر و اینستاگرام غالبا موضوع را در قالب کلیدواژه حجاب اجباری مورد توجه قرار داده‌اند و بر مبنای کنشگری آنها، #حجاباجباری، #کشفحجاب، #شیراز، #حجاب و #شیرازی پرکاربردترین هشتگ‌های کاربران حول این موضوع بوده است.
پرلایک‌ترین توییت محتوای «امروز بلوار چمران بخاطر مخالفت با حجاب اجباری همه بی روسری و شیک و تر و تمیز اومدن بیرون.
یعنی عاشق دهه ۸۰ و ۹۰ هام» بوده که نشان از عدم مواجهه انتقادی مخاطبان فضای توییتر با این رفتار بوده است.
فضای اینستاگرام به عنوان موضع بررسی افکار عمومی نسبت به این موضوع رویکردی متفاوت داشته و ضمن بازنشر ویدئوهای مرتبط با این رخداد، معتقد به شکست سیاست‌های فرهنگی در زمینه حجاب و ترویج آن هستند.
این رصد نشان می‌دهد برعکس فضای توییتر که غلبه کابران حول رفتار این نوجوانان با رویکرد غیرسرزنشی بوده است، نقد در اینستاگرام به متولیان امر فرهنگ بازمی‌گردد.
فضای بسترهای تلگرام و خبر ضمن نشر خبر و تصاویر این اتفاق، بر داشتن ابعاد پنهان اجتماعی و امنیتی این موضوع تاکید داشته‌اند و آن را به مثابه اعلام مخالفت و لجاجت فرهنگی دانسته‌اند که حالا موضوع حجاب را نشانه رفته است و ممکن است در آینده مبنایی دیگر پیدا کند؛ البته این دو بستر نسبت به بازنشر اخبار تکذیبه‌های بازداشت برخی افراد حاضر در این تجمع نیز متمرکز بوده‌اند.
این رخداد در شیراز و رخدادی دیگر در قالب «بغل رایگان» در تهران توسط چند نوجوان و بررسی و رصد سایر روش‌های بروز و ظهور نوجوانان و جوانان کشور، نشان از آن دارد که در سایه غفلت و عدم درک نظام مسائل و اولویت بندی آنها توسط نهادهای مسئول، فرهنگ سازی برای این قشر توسط دیگرانی در حال انجام است و مسئولان تا بیایند از اتاق‌های جلسات خود خارج شوند، جوان و نوجوان کشور در حال برون داد فرهنگی هستند که سازنده آن شما نبودید.
سهم این جوان و نوجوان در سبد تولیدات فرهنگی کجاست؟
در صدا و سیما کجاست؟
امروز زمان نقطه زنی در امور فرهنگی است نه تدوین سیاست‌های کلی که اکثرا نظام مسائلشان با نظام مسائل جامعه در تضاد است.
آقایان مسئول!
همین الان هم دیر است.
سونامی فرهنگی موضوعی جدی است.
دیر اقدام کنید آب همه را خواهد برد.


 


سه شنبه، 07 تیر 1401 - 10:59 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0