FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مهم‌ترین گام فتح خرمشهرها از بین بردن یأس و ناامیدی است


 مهر | استان‌ها | یکشنبه، 05 تیر 1401 - 13:47

قم-رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت مهم‌ترین گام فتح خرمشهرها از بین بردن یأس و ناامیدی است و داشتن اهداف بزرگ و شروع از کارهای کوچک راهبردهایی است برای رفع مشکلات کشور کارآیی دارد.

تربيت،مسلح،نيروهاي،باقري،عنوان،نظام،اسلامي،روبرو،نيروي،تاكيد ...


به گزارش خبرگزاری مهر، سرلشکر محمد حسن باقری پیش از ظهر یکشنبه در همایش ملی تربیت در نیروهای مسلح با بیان اینکه علم بدون تزکیه و تربیت با عنوان مانع برای رشد انسان مطرح شده است، عنوان کرد: تزکیه در کنار تعلیم و مقدمه بر آن و یا بعد از آن مطرح شده است و این همراهی همواره دیده می‌شود و تجربه ۴۳ ساله‌ای که شاهد بودیم نشان می‌دهد که در همه مقاطع اگر مأموریتی درست انجام شده است نتیجه همراهی و وجود تربیت اسلامی در رزمندگان و تلاشگران حوزه‌های مأموریتی بوده است.
وی اضافه کرد: اگر در کشور مشکلی وجود دارد بیش از آنچه که به مسئله ندانستن و ضعف مدیریت برگردد به نقصان در تهذیب، تزکیه و ساختن انسان‌های درست کار بر می‌گردد، والا اگر انسان متعهدی وجود داشته باشد یاد گرفتن کار درست کار سختی نیست.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه بیشتر کشورهای دنیا ممکن است تهدیدی نداشته باشند یا با یک نوع تهدید روبرو باشند، عنوان کرد: نیروهای مسلح ما با تهدیدهای مختلف روبرو هستند، نظام اسلامی ما که حاصل قرن‌ها تلاش و مجاهدت است از جهات مختلف مورد تهاجم، توطئه و تهدید قرار دارد.
وی ادامه داد: همزمان با اینکه با تهدیدهای سخت نظامی با قدرت‌های بزرگ روبرو هستیم که لوازم خود را دارد، با سایر تهدیدها نیز مواجه هستیم.
باقری با تاکید بر اینکه نیروی انسانی بدون قدرت معنوی و روحی لازم امکان ایستادگی و مقاومت ندارد، گفت: ما باید قدرت خود مقابل آمریکا را از معنویت و مسیر تربیت نیروی انسانی جست‌وجو کنیم.
نیروی انسانی ما در برابر تهدید سخت دشمن، با تهاجم‌های مختلف روبرو است
وی با بیان اینکه نیروی انسانی ما در برابر تهدید سخت دشمن، با تهاجم‌های مختلف روبرو است، تصریح کرد: اگر نیروی مسلح قدرت تاب آوری برابر دشمن در صحنه را نداشته باشد چگونه می‌خواهد به آرام‌سازی، کنترل و مدیریت برسد، مقابله با جنگ نرم دشمن و توسعه فرهنگ انقلابی و اسلامی بر عهده نیروهای مسلح است.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بر لزوم بررسی محیطی، زمینه‌ای و وضعیت موجود تاکید کرد و گفت: باید نقاط ضعف و قوت و همچنین فرصت‌ها و تهدیدها بررسی، وضعیت موجود آسیب‌شناسی و نظام مسائل استخراج شود و با گفت‌وگو شنود بدانیم در کجا ایستاده‌ایم.
وی با بیان اینکه گام دوم دستیابی به مبانی و اصول تربیت است که به آن نیاز داریم، عنوان کرد: راهبردها و راهکارها مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی چه باید باشد؟، و متأثر از همه این موارد برنامه بلند مدت چه خواهد بود؟
و ما چه کاری باید انجام دهیم؟.
باقری خاطرنشان کرد: ما نیازمند نظام جامع تربیتی هستیم که همه تنوع نیروی انسانی را دربر گیرد از جوانان بزرگواری که دو سال از مهم‌ترین سال‌های عمر خود را در نیروهای مسلح طی می‌کنند تا بسیجیان، پایوران و دیگر عناصر نیروهای مسلح که در این نیرو خدمت می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه نظام تربیتی نیروهای مسلح باید به خانواده‌های نیروهای مسلح نیز توجه کند، اظهار کرد: با یک جمعیت بیش از پنج میلیون نفری روبرو هستیم و باید افق‌های خود را با نگاه به این جمعیت برنامه‌ریزی کنیم و بر هر کدام از این اقشار ویژگی‌های تربیتی مورد نظر را پیش‌بینی کنیم، در این نظام تربیتی تربیت مربیان از اولیه‌ترین ابعاد و گام‌هایی است که باید طی شود.
باقری ادامه داد: کشف و درک مخاطب مسئله مهمی است، مربی که نکات آن از جانش بر می‌خیزد بر جان متربی آن می‌نشیند، مهارت‌های ارتباطی، توان اقناع مخاطب و القای غیرمستقیم دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا نهایت این چرخه نظام به بررسی اثر بخشی منجر خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه مربیان باید الگو باشند، عنوان کرد: مربیان باید با عمل، رفتار و گفتار خود بیشترین تأثیر را بر جان مخاطبان خود بگذارند، انسان‌ها باید در درون تشکیلات تربیت شوند و انسان‌های کارآمد و فهیم تربیت شوند، اگر موفق شویم نظام‌های خود را تربیت‌زا و معنویت‌زا تشکیل دهیم به تربیت درست انسان‌ها می‌رسیم و البته که ورودی‌های ما باید پالایش شده باشد.
باقری ادامه داد: تربیت از فرمانده سرچشمه می‌گیرد و اگر فرمانده رفتار درستی نداشته باشد و رفتار و عمل او همخوانی نداشته باشد به نتیجه نمی‌رسیم و البته که ما الگوهای متعددی را فراروی خود داریم شهید قاسم سلیمانی را داریم و دیده‌ایم که اگر کلامی می‌گفت قبل از آنکه شنونده بشنود به مرحله عمل رسانده بود.
وی اضافه کرد: شهدای بزرگوار دیگری نیز هستند که با عمل و گفتار و رفتار خود در عرصه تربیت الگو و سرمشق می‌توانند باشند و این تربیت شدنی است و باید به عنوان یک چشمه جاری ادامه یابد.
باقری با تاکید بر اینکه گام دوم انقلاب اسلامی انتظارات بزرگی را از جوانان و نسل پس از انقلاب بیان می‌کند، عنوان کرد: در سرتاسر این بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی انتظاراتی را بیان کردند که همه تجربه ۴۰ سال حضور و رهبری این عالم بزرگوار است که با جانبازی در صحنه بودن را نشان داده است و با فرماندهی خود کشتی انقلاب را در میان امواج خروشان به پیش برده و به امید خدا به دست صاحب الزمان (عج) خواهند رساند.
وی از امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده به‌عنوان دیگر مؤلفه‌های بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نام برد و افزود: البته در شرایط امروز و کارشکنی‌ها و سو مدیریت‌ها و تهاجم‌های دشمن مشکلات وجود دارد اما فرمانده انتظار دارد که جوانانی تربیت کنیم که این افراد خوش بین به آینده باشند و وجدان اخلاقی در آنها رشد کرده باشد و نگاه انقلابی و عمل جهادی بر آن‌ها غلبه داشته باشد و روحیه ما می‌توانیم در این بیانیه مطرح شده است، اتکا به خود و اتکا به داخل مورد تاکید قرار گرفته است.
باقری با اشاره به دستاوردها و کارهای انجام شده در حوزه تربیت انقلابی عنوان کرد: کشور در دفاع مقدس با ارتش بزرگ رژیم بعثی روبرو شد و روحیه یأس و ناامیدی با پیشرفت دشمن در جبهه‌ها ترویج شد و عملیات‌های مختلف نیز به شکست رسید اما از حوالی بهمن و اسفندماه ۵۹ شاهد یک اتفاق متفاوت بودیم که ۶ ماه بعد عملیات شکست حصر آبادان را با موفقیت پشت سرگذراندیم و در نهایت به عملیات بزرگ فتح خرمشهر رسیدیم.
وی خاطرنشان کرد: اگر روحیه یأس و ناامیدی غلبه می‌کرد و همه به آن تن می‌دادند، اهداف رئیس جمهور منحوس آن دوره محقق می‌شد اما این اتفاق نیفتاد، و سخنان شهید باقری راهبرد جنگ را تغییر داد، از عملیات‌های کوچک یک دسته و یک گروهان آغاز کردند و طی ۶ ماه ۲۵ عملیات کوچک و متوسط انجام شده و اعتماد به جبهه برگردانده شده است و فرماندهانی تربیت و رشد یافتند که نتیجه آن فتح خرمشهر شده است.
باقری مهم‌ترین گام فتح خرمشهرها را از بین بردن یأس و ناامیدی دانست و عنوان کرد: داشتن اهداف بزرگ و شروع از کارهای کوچک راهبردهایی است که در دفاع مقدس تجربه شده و رزمندگان اسلام را به پیروزی رسانده است و باز هم این راهبردها با محوریت از بین بردن یأس و ناامیدی می‌تواند برای رفع مشکلات کشور کارآیی داشته باشد.
وی از تشکیل داعش و رسیدن عراق و سوریه به آستانه سقوط یاد کرد و گفت: همه دنیا پشت تروریست‌ها بودند و مقابل ایران ایستادند، آن‌ها پول و امکانات بسیاری داشتند اما تجهیزات مادی کار را پیش نبرد و امروز به برکت خون شهید سلیمانی‌ها امنیت پایداری در عراق و سوریه برقرار شده است و این ما می‌توانیم‌ها شعار نیست و ما توانستیم و باز هم می‌توانیم.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه علم و دانش به تنهایی کفایت نمی‌کند، لازم است اما کافی نیست، عنوان کرد: مسئله تربیت موضوعی اساسی است و من از این همایش انتظار دارم که با تحقیق و پژوهش و کار علمی گسترده راهکارها مشخص شود و نظام جامع تدوین شود، نظام‌ها باید معنویت‌افزا و تربیت‌افزا باشد و چگونگی رسیدن به این نظام‌ها باید بررسی شود.
وی از ارائه راهکارها و اجرایی شدن برخی از آن‌ها توسط پیشکسوتان یاد کرد و گفت: بازوی قدرتمند روحانیت در تمامی نیروهای مسلح حضور دارند و محبوب هستند و با گفتار و رفتار خود هدایت می‌کنند و فرماندهان نیز از این امر استقبال می‌کنند.
باقری با بیان اینکه ما مسئول امر تربیت در نیروهای مسلح هستیم، تصریح کرد: امیدواریم با پرداختن به حوزه تربیت بتوانیم نیروی مورد نیاز نظام اسلامی را تربیت کنیم.


 


دوشنبه، 06 تیر 1401 - 01:25 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0