FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


یک تصویرگر همواره باید خردسال بماند تا بتواند در دل داستان‌ها برود.


 مشرق | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 05 تیر 1401 - 09:23

عاطفی ملکی‌جو در نشست نقد و بررسی کتاب «گریه نکن آقای گاو» گفت: یک تصویرگر همواره باید خردسال بماند تا بتواند در دل داستان‌ها برود.

كتاب،كودك،تصويرگر،نويسنده،نوجوان،مخاطب،تصوير،داستان،جعفري،مت ...


به گزارش مشرق، نشست مجموعه کتاب داستانی «گریه نکن آقای گاو» توسط انتشارات سوره مهر و در کافه کتاب سمیه برگزار شد.
این‌کتاب در بخش مهرک، کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.
این‌نشست با حضور لاله جعفری نویسنده کودک و نوجوان، عاطفه ملکی‌جو تصویرگر و آقای محسن هجری کارشناس و منتقد کتاب داستانی کودک و نوجوان و جمعی از اهالی رسانه همراه بود.
در ابتدای برنامه، لاله جعفری نویسنده کتاب، به انتظار ده ساله‌اش برای انتشار این کتاب اشاره کرد و گفت: زمانی که پروژه کار کودک و نوجوان را پذیرفتم این اولین کتابی بود که نگارش شد اما جزو آخرین کتاب‌هایی است که پس از ده سال از آن مجموعه و پروژه به چاپ رسیده است.
البته وقتی کتاب را ورق می‌زنم می‌بینم که گذر زمان این کار را کهنه نکرده است و مفاهیم موجود در آن هنوز تازه هستند.
این انتظار برای من سخت بود اما امروز کتاب را که می‌بینم متوجه می‌شوم که ارزشش را داشت.
به دلیل این که تصویرگری که در ابتدای کار شد از فضای ذهنی من بسیار دور بود و پس از تصویرگری مجدد آن که بر عهده خانم ملکی‌جو بود دقیقاً همان چیزی است که در ذهنم وجود داشت.
در برخی از کتاب‌ها عین داستان را در تصویر می‌آورند اما در این کتاب تصویر چیزی به متن اضافه می‌کند و تخیلی به مخاطب می‌دهد.
این نویسنده همچنین در مورد اهمیت حضور تصویرگر کتاب در جلسه نشست و رونمایی بیان کرد: معمولاً در جلسات نشست کتاب کودک و نوجوان تصویر کار به جلسه دعوت نمی‌شوند و این اولین بار است که رخ می‌دهد.
این کار بسیار مهم است چرا که در واقع ما یک تیم هستیم که اثر را تهیه می‌کنیم.
کاش این روند ادامه‌دار شود و دیگران نیز این رویه را در پیش بگیرند.
همچنین در ادامه عاطفه ملکی‌جو تصویرگر کتاب «گریه نکن آقای گاو» گفت: عدم حضور تصویرگر در نشست‌ها دغدغه ما نیز است و به آن اعتراض داریم.
چرا که وقتی کتاب نگارش می‌شود ما اولین مخاطب آن هستیم و در مورد آن به تصویرسازی و خیال‌پردازی می‌پردازیم.این ما هستیم که در واقع تصمیم می‌گیریم که دیگران این داستان را چطور تصور کنند.
وی گفت: یک تصویرگر همواره باید خردسال بماند تا بتواند در دل این داستان‌ها برود.
این مجموعه کتاب ده قصه دارد، یعنی مخاطب به ده دنیای مختلف سفر می‌کند.
وقتی کتاب را می‌خوانیم یک تصویر اولیه بر اساس ناخودآگاهمان شکل می‌گیرد.
تصویرگر نیز همینطور است اما او باید این تصویر را کنار بگذارد و میان تصاویر مختلف بهترین آن‌ها را انتخاب کند.
این‌تصویرگر در ادامه درباره انطباق داستان و تصویر گفت: گاهی اتفاق می‌افتد که تصویرسازی بخشی از داستان از نظر من جالب نمی‌شود، برای همین گاهی از نویسنده می‌خواهیم تا در متن کمی تغییر ایجاد کند.
البته اینطور نیست که وقتی متنی جذاب نباشد، کاری نکنم.
من خودم را با آن منطبق می‌سازم و جذابیت را از دل آن بیرون می‌کشم.
سعی می‌کنم داستان را منطبق با دنیای خودم می‌سازم.
داستان‌های خانم جعفری این‌گونه بود که دست من را برای خلق کردن باز گذاشته بود و این خلق کردن لذت‌بخش است.
در ادامه محسن هجری، نویسنده و کارشناس ادبیات با اشاره به این که نوشتن کار کودک بسیار دشوار است، گفت: من سال‌ها رمان بزرگسال و نوجوان کار کردم اما هرگز سراغ کار کودک نرفتم.
چون گمان می‌کنم این توانایی در من وجود ندارد.
چون مخاطب ما دایره واژگانی محدودی دارد و دست در واژه‌پردازی محدود است.
لذا این نکته کار را دشوار می‌کند و خانم جعفری سالهاست که این کار دشوار را انجام می‌دهند و نویسنده توانمندی در این عرصه هستند.
این اثر نیز دارای نکات حائز اهمیت و مفاهیم انسانی و اخلاقی است.
از نکاتی که این کتاب وجود دارد این است که پیام‌ها در کتاب شعاری نیست و پنهان در متن است.
کار کودک کاشتن بذر در ذهن مخاطب است که بعدها در بزرگسالی آن را به خاطر می‌آورد.
همچنین از دیگر نکات مهم کتاب هم‌نشینی عناصر متضاد و نامتجانس کنار هم و شکل دادن یک قصه است.
وی افزود: کودک جهان را همین‌گونه می‌بیند و برایش امر غریبی نیست.
در این داستان‌ها به مخاطب کودک نشان می‌دهید که او را درک می‌کنید و دنیایتان شبیه دنیای او است.
همچنین این کتاب با روایت‌های مینیمال پر از تمثیل‌های زیبا و ناب بوده است.
نوشتن داستان مینیمال کار ساده‌ای نیست چرا که باید در کوچک‌ترین کلمات و جملات یک جهان داستانی ساخت.
محور دیگر که مورد بحث است تصویرسازی کتاب است.
تصاویر شلوغ نیست و مستقیم به سراغ موضوع و سوژه می‌رود.تصاویر در کتاب کودک و خردسال تنها برای زیباسازی به کار نمی‌روند بلکه یک درکی از اشخاص و محیط به کودک می‌دهند.لذا نقش تصویرگر یک نقش کلیدی است.
این‌نویسنده در پایان گفت: مفاهیم هیچ‌گاه تصادفی شکل نمی‌گیرند.
حتی ممکن است ناخودآگاه باشد اما زیرمتن‌ها تبدیل به متن می‌شوند.
کار من منتقد این است که به نکاتی که حتی خود نویسنده متوجه نیست توجه کرده و آن‌ها را تعبیر و تفسیر کنم.
وقتی کتاب منتشر می‌شود مثل تیر از چله کمان رها شده است و هرکسی ممکن است تعبیر و تفسیری داشته باشد.


 


یکشنبه، 05 تیر 1401 - 23:27 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0