FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


طراحان لباسی که عمر فعالیتشان به یک سال هم نمی‌رسد


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | شنبه، 04 تیر 1401 - 07:41

یک مدرس طراحی لباس می‌گوید: تبلیغات درباره درآمدزا بودن رشته طراحی لباس از دلایل تمایل افراد برای تحصیل و فعالیت در این حوزه است.

لباس،طراحي،رشته،طراحان،برند،سرمايه،توليد،مزون،طراح،درآمد،صنع ...


در سال های اخیر، تمایل بسیاری از افراد، حتی دانش آموزانی که در آستانه انتخاب رشته تحصیلی هستند برای ورود به رشته طراحی لباس بیشتر شده تا جایی که فضای رقابتی در این عرصه هنری به وجود آمده است و دلایلی را می توان برای این منظور برشمرد.
مسئله‌ای که در این باره وجود دارد، این است که تا چه اندازه ورودی های آکادمیک و آزاد رشته طراحی لباس توانسته اند کارهای شایسته و قابل توجه ای را، هم به صورت داخلی و هم خارجی عرضه کنند؟
درآمد بالا عامل گرایش افراد به رشته طراحی لباس
ویدا عابدی طامه، مدرس طراحی لباس و نویسنده، در رابطه با دلایل استقبال اغلب افراد از رشته طراحی لباس و فعالیت در این حوزه می‌گوید: درآمدزایی طراحی لباس، یکی از دلایل استقبال افراد از این رشته است چراکه آن‌ها فکر می‌کنند، می توانند درآمد زیادی از این شغل کسب کنند و بخش عمده‌ای از آن به خاطر تبلیغات سریال‌ها و فیلم‌هاست که طراحان لباس را افرادی با سطح درآمد بالا و لاکچری به تصویر می‌کشند.
این در حالی است که در اغلب مواقع، این فیلم و سریال ها، خیاط‌ها را افرادی با سطح درآمد ضعیف نشان می‌دهند که اتفاقاً سرپرست خانواده هستند.
در صورتی که چنین نیست و طراح لباس هم مثل برشکار، خیاط و دیگر افراد فعال در تولیدی، کار می‌کند و این موضوع، مربوط به بخش صنعت تولید لباس است.
طراحی لباس سرمایه نیاز دارد
به گفته این مدرس طراحی لباس و نویسنده، اگر فردی بخواهد در حوزه طراحی لباس، مزون راه اندازی کند و برند مطرحی شود حتماً باید سرمایه کافی داشته باشد که در این خصوص، افراد انگشت شماری هستند که سرمایه لازم برای این منظور دارند.
از اینرو، تا فرد سرمایه نداشته باشد نمی‌تواند به آن سطح موردنظر خود دست پیدا کند.
چون همه این‌ها در گرو تبلیغات، پارچه، مکان و تولید است و در این صورت، مثلاً دوخت مانتوی مزون دوز برای فرد، حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان هزینه دارد.
به همین دلیل، چه کسی حاضر می‌شود پول زیاد دهد و از یک فرد تازه کاری که برند ندارد چنین مانتو یا لباسی را بخرد؟
تحصیلات دانشگاهی در رشته طراحی لباس ضروری نیست
او گفت: متأسفانه، ما در فضای مجازی مثل اینستاگرام می بینیم افراد زیادی حضور دارند که برای یک یا دوبار، کالکشن مزون شخصی خود را عرضه می‌کنند و سپس، این شغل را کنار می‌گذارند و در این میان، نکته حائز اهمیت این است که در مزون دوزی، فرد اصلاً نیازی ندارد تحصیلات دانشگاهی طراحی لباس داشته باشد.
زیرا فرد، رئیس خودش است و می‌تواند از طریق کلاس‌های آزاد که روز به روز، به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود، مطالب موردنیاز را یاد بگیرد.
هرچند که این روزها، بسیاری از کلاس‌های طراحی لباس، حالت تبلیغاتی پیدا کرده اند و به جای آموزش موارد اصولی و ضروری مثل پارچه شناسی و بازارشناسی چیز‌های اضافه‌تر و غیر اصولی دیگری به هنرجو‌های طراحی لباس یاد می‌دهند که در صنعت و مزون کارایی ندارند.
تولیدکننده‌ها در چارچوب حرکت می‌کنند
عابدی طامه می‌گوید: برخی از طراحان لباس فکر می‌کنند به دلیل این که رشته شان طراحی بوده است، وقتی وارد فضای تولیدی می‌شوند باید همه طراحی‌های آن‌ها به وسیله تولیدی پذیرفته و اجرا شود.
در حالی که حتی برند‌های مطرح دنیا، کار‌های خاص، خارق العاده و به زعم برخی از طراحان، سوررئالیستی کار نکرده و حتی مثلاً یقه‌های آن چنانی را روی لباس اجرا نمی‌کنند.
چون هیچ زمانی تولید کننده، سرمایه اش را در دست فرد طراح نمی‌دهد که بخواهد طرح جدیدی که عامه پسند نیست را طراحی کند.
علت این موضوع، در چارچوب حرکت کردن بسیاری از تولیدکننده هاست که بازار مناسبی برای فروش کارهایشان وجود داشته باشد و به همین خاطر، بسیاری از طراحان لباس نمی‌توانند با حوزه صنعت تولید لباس، ارتباط برقرار کنند چراکه می‌خواهند ایده‌های خود را به اجرا درآورند و در مقابل، تولیدکننده هم به خرید لباس آماده از برند‌ها روی می‌آورد و سپس، به الگوساز می‌دهد و کار‌ها را به این صورت تولید می‌کند و در این میان، پول به طراح نمی‌دهد.
طراحی انجام ندهید!
او گفت: عده‌ای از تولیدی‌ها به طراحان اعلام می‌کنند که کار طراحی انجام ندهند و به اصطلاح، کار اسمبل کردن را انجام دهند.
یعنی موارد دوخته شده مثل یقه و آستین را در اینترنت جست‌وجو کرده و مثل استایلیست، موارد را استایل کنند و سپس به دست الگوساز دهند تا کار‌ها را اجرا کند و معمولاً، این کار برای تولیدی‌ها موفق‌تر است.
زیرا سرمایه شان به خطر نمی‌افتد.
برند شدن کار هر کسی نیست
آنطور که عابدی می‌گوید: برای این که در حوزه طراحی و تولید لباس، صنعت و طراحان با یکدیگر ارتباط کاری موفقیت آمیزی داشته باشند، طراحان باید تا حدی از خواسته‌های خود کوتاه بیایند.
به طور مثال؛ هیچ کس، طراحان برند‌های زارا (Zara)، اچ اند ام (H&M) و یا دیگر برند‌ها را نمی‌شناسد و فقط برند است که شناخته می‌شود و در حالی که بسیاری از طراحان ما می‌خواهند خودشان برند شوند.
اما واقعیت این است که دوران راه اندازی برند‌های مشهوری مثل کوکوشانل گذشته است؛ به طوری که کم اتفاق می‌افتد شخصی بتواند با سرمایه خود به یک برند تبدیل شود.
چون سیستم برندینگ به صورتی شده است که برند شدن، کار هر کسی نیست.
افرادی موفق می‌شوند که خلاقیت دارند
به گفته این مدرس طراحی لباس، برخی از دانشجویان رشته طراحی لباس، افرادی هستند که از طریق رشته هنر، کنکور طراحی لباس شرکت می‌کنند و وارد این رشته می‌شوند که ممکن است هیچ گونه خلاقیتی نداشته باشند.
دسته دیگر، افرادی هستند که پس از تحصیل در هنرستان‌های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای وارد این رشته می‌شوند که دوخت قوی دارند، ولی به دلیل این که در دوران هنرستان، آن طور که باید، با دانش آموزان طراحی کار نشده است، وقتی وارد دانشگاه می‌شوند به عنوان خیاط می‌توانند پیشرفت کنند و در این میان، افرادی می‌توانند موفق شوند که خلاقیت دارند و دوخت بلد هستند.
یعنی اگر فردی خیاطی کار نکرده باشد نمی‌تواند طراح موفقی شود.
اما متاسفانه، اغلب طراح‌های لباس نمی‌خواهند این موضوع را بپذیرند.

 

لباس،طراحي،رشته،طراحان،برند،سرمايه،توليد،مزون،طراح،درآمد،صنع ...

 


شنبه، 04 تیر 1401 - 22:48 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0