FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اتاق فکر فلسفه در حوزه ایجاد شود


 مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 02 تیر 1401 - 16:41

رئیس دانشگاه آل طه با برشمردن برخی آسیب‌های حوزه در زمینه فلسفه از جمله اینکه فلسفه درسی حاشیه‌ای و از باب اکل میته است، گفت: باید اتاق فکری برای رشد فلسفه در حوزه ایجاد شود.

فلسفه،حوزه،توجه،غرب،مضاف،علميه،تأكيد،غفاري،علامه،بنده،مرحوم، ...


به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام ابوالحسن غفاری، عضو هیئت علمی پژوهشکده حکمت و فلسفه و رئیس دانشگاه آل طه، شامگاه یکم تیرماه در نشست علمی «آسیب‌شناسی سده اخیر حوزه» با تأکید بر اینکه تعبیر احیای حوزه توسط شیخ عبدالکریم حائری تعبیر دقیق‌تری از تأسیس است، گفت: ما قبل از ایشان، در عرصه فقهی شخصیت بزرگی مانند مرحوم میرزای قمی را داشتیم و در عرصه حکمت هم افراد بزرگی به حوزه قم آمدند و تدریس داشتند و ملاصدرا مدتی در کهک بوده است.
بنابراین وقتی از نقش مرحوم حائری صحبت می‌کنیم بیشتر جنبه فقهی و اصولی غلبه پیدا کرد.
وی با بیان اینکه فلسفه رونق بیشتری در حوزه‌های علمیه دیگر نسبت به قم داشت، افزود: البته به صورت کلی در مقطعی، عواملی سبب شد تا گرایشات ضد فلسفی و کلام منهای فلسفه در نقاط مختلف ایران به وجود آمد.
البته از دوره علامه طباطبایی به بعد فلسفه رونق بهتری در حوزه قم گرفت.
غفاری با تأکید بر اینکه فیلسوف باید زمان‌شناس باشد، تصریح کرد: اگر فیلسوف این ویژگی را نداشته باشد، مطالبی که می‌نویسد صرفاً ناظر به مباحث دور و اطراف خود او هست که نتیجه آن هم محدود خواهد بود.
بنابراین در ساختار حوزه علمیه باید طبیعیات منقح و بازخوانی و بازپیرایی شود و ببینیم که چقدر طبیعیات قدیم برای امروز ما مفید است.
وی با بیان اینکه افرادی متناسب با علایق خود به موضوعاتی می‌پردازند ولی ساختارمند نیست، افزود: این وضع حتی در دوره علامه طباطبایی هم آنطور که باید و شاید مورد توجه نبوده و ایشان همت خود را صرف معرفت شناخت و تقابل با غرب تا حدودی کرده است.
غفاری با تأکید بر ایجاد اتاق فکر برای تنقیح آینده فلسفه اظهار کرد: ما هنوز هم به فلسفه در حوزه علمیه به عنوان یک درس جنبی نگاه می‌کنیم و از باب اکل میته به آن می‌پردازیم؛ حوزه باید دغدغه جدی خود را روی فلسفه متمرکز کند نه یک درس جنبی؛ ما جز با آشنایی با فلسفه‌های دنیا نمی‌توانیم به پرسش‌های امروز پاسخ دهیم.
امروز نباید به فلسفه سنتی خودمان ولو دقیق و ضابطه مند اکتفا کنیم.
عضو هیئت علمی افزود: بنده از علامه مصباح یزدی توصیه‌ای خواستم و ایشان فرمودند مراقب باشید رگه‌های نسبیت و شکاکیت در فلسفه غرب شما را نگیرد و این حرف برای من خیلی مهم بود زیرا واقعاً شکاکیت در فلسفه غرب به عریانی دیده می‌شود، به اعتقاد بنده نباید اجازه دهیم هویت فلسفه اسلامی دچار تغییر و به سرنوشت فلسفه غرب یعنی نسبیت گرفتار شود و این مستلزم آشنایی با فلسفه غرب و روزآمد شدن مباحث فلسفه اسلامی و تشکیل اتاق فکر در این زمینه است.
وی افزود: تفکر غلطی در مکتب تفکیک و فرهنگستانی‌ها وجود دارد، که فلسفه ما را از معارف اهل بیت (ع) دور می‌کند و این مسئله به نظر بنده توهمی بیش نیست، ما نمی‌توانیم بگوییم آخوند خراسانی ما را به اهل بیت نزدیک کرده و مرحوم ملاصدرا ما را دور کرده است.
خود ملاصدرا به این مسئله توجه داشته و فرموده است وای بر فلسفه‌ای که احکام آن مخالف قرآن و سنت باشد.
بنابراین این یک توهم و عدم دقت در فلسفه است و کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند یا فلسفه نخوانده‌اند و یا مانند غزالی هستند که دو سال فسلفه خواند و بعد کتاب فلسفه را نوشت و بعد هم تهافت را نوشت.
باید استاد دید و اهل نظر شویم و بعد نظر دهیم.
وی افزود: حوزه باید این مسئله را جدی بگیرد و کسانی که موضع‌گیری دارند حرف معتبر و چندان جدی ندارند؛ امام صادق (ع) فرمودند ستونی که انسانیت بر آن تأکید دارد عقل است البته فلسفه علم انسانی است و ممکن است خطاهایی هم داشته باشد.
البته عقل ناب با معارف وحی هرگز در تضاد و تقابل نخواهد بود و اگر تقابلی دیدیم یا در روایت مشکلی وجود دارد یا در استدلال عقلی ما وگرنه عقل ناب هرگز با وحی مخالفت نخواهد کرد.
غفاری تصریح کرد: حوزه باید به میراث گذشتگان با نگاه به آینده و علوم انسانی و فلسفه‌های مضاف توجه کند، مرحوم شعرانی به فلسفه مضاف توجه داشته و از علامه و بعد از آن این توجه بیشتر شد ولی امروز هم باید با عنایت به میراث گذشتگان، خودمان را به روز کنیم به فلسفه‌های مضاف توجه زیادتری بکنیم.
وی افزود: بنده یک وقتی احصا کردم دیدم تا ۱۴۰ فلسفه مضاف مطرح شده است و خیلی از آنها در غرب مورد تحقیق و بررسی است حتی فلسفه سکس و فوتبال و فلسفه کودک مورد توجه جدی آنهاست ولی ما جز چند مورد مانند فلسفه اخلاق و … را مورد توجه قرار نداده‌ایم؛ بنابراین یکی از مهمترین وظایف حوزه علمیه بالنده کردن فلسفه مضاف و شناخت مسائل جدید است و اجازه ندهیم دیگران برای ما مسئله درست کنند و ما تازه به فکر دفاع بیافتیم.
استاد حوزه علمیه با تأکید بر تشکیل اتاق فکر برای فلسفه اسلامی، بیان کرد: متأسفانه هنوز هم جایگاه فلسفه را به درستی معرفی نکرده‌ایم و هرچند مواجهاتی با فلسفه غرب بوده است ولی باید مسائل روز را شناخت و براساس میراث فلسفی به آن پاسخ دهیم همچنین کم توجهی به طبیعیات از دیگر موضوعاتی بوده است که در حوزه وجود داشته و دارد.


 


پنجشنبه، 02 تیر 1401 - 22:26 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0