FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


امام خمینی پارادایم هنر را در پیام به هنرمندان تغییر داد


 تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 29 خرداد 1401 - 13:12

در دومین گفت‌وگوی "فراروایت" مهدی متولیان مجری و کارشناس برنامه با سیدمحمدتقی زاهدی پژوهشگر هنر درباره دیدگاه امام خمینی (ره) در باب هنر و نگرش ایشان نسبت به هنر مدرن آن صحبت می‌کنند.

هنر،زاهدي،تعريف،غرب،هنري،امام،هنرمندان،انقلاب،نظام،آويني،متو ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دومین ویدئوی گفت‌وگوی هنری با عنوان "فراروایت"، بین مهدی متولیان و سیدمحمدتقی زاهدی پژوهشگر هنر که با بررسی برخی از آراء شهید آوینی در ایام هفتۀ هنر انقلاب شروع شده بود، تهیه و تولید شد.
در این برنامه پس از مرور جلسۀ پیشین، متولیان جمع‌بندی بحث گذشته را یادآوری کرد: برای امکان تصرف در هنر جدید باید در روش‌ها و قواعد حاکم بر هنر جدید تحول ایجاد کنیم و با صِرف تسلط تکنیکی نمی‌توانیم به نتیجه برسیم.
او در ادامه این پرسش را مطرح کرد که اصلاً تعریف هنر جدید چیست و خصوصیات آن که باید تغییر کنند، کدامند؟
زاهدی در پاسخ به طرح معضلی پرداخت که هنر و مفاهیم هنری را از منظر اقتصاد و اقتصاد سیاسی می‌بیند و تحلیل می‌کند.
او ذی‌نفعان و منفعت‌طلبی آنان را تعیین‌کننده مسیر هنر جدید می‌داند.
او معتقد بود امروزه اثر هنری بیش از آن‌که معطوف به مخاطب باشد، معطوف به سفارش و پسند ذی‌نفعان و ارزش‌گذاری آن‌ها تولید می‌شود و مخاطب هم تحت کلاسه‌بندی آن‌ها با آثار هنری مواجه می‌شود و به عنوان نمونه از جایزۀ اسکار و جشنوارۀ کن نام برد.
زاهدی در ادامۀ این گفت‌وگو به ماهیت دروغ‌بودگی مخاطب که تحت تأثیر رسانه شکل می‌گیرد و وابستگی هویتی او به هنرمندان یا سلبریتی‌ها پرداخت.
و این پرسش را طرح کرد که آیا این نظام رسانشی را می‌توان هنر خواند یا نه؟
او معتقد بود آوینی برای کلاسه‌بندی هنر بر اساس تفکر و نظام ارزشی ذی‌نفعان ما (یعنی جریان فکری انقلاب اسلامی) تلاش کرده، اما به هر حال این هنوز اتفاق نیفتاده است.
به نظر می‌رسد غیر از شهید آوینی کس دیگری برای تعریف و کلاسه‌بندی هنر (حیطه‌بندی طراحی) بر اساس فلسفه و استایل فکری انقلاب و اسلام تلاش نکرده است.
زاهدی مثال آورد که در حوزۀ موسیقی و تعیین موسیقی حلال و حرام بحث‌های کلی و ابتدایی وجود دارد که به ما (مقلدین) برای تشخیص مصادیق حلال و حرام کمکی نمی‌کند.
در حالی که این تشخیص نیاز به مباحث نظری جدی و عمیقی دارد که بتواند مسئله را برای مقلد شفاف کند.
همچنین با طرح مثالی دیگر در حوزۀ تئاتر و سینما اظهار داشت: معمولاً شاهدیم که هنرمند وقتی می‌خواهد دربارۀ دفاع مقدس یا یک شهید اثری بیافریند، عملاً خروجی و نتیجۀ آن یک اثر ضد جنگ می‌شود که ارتباطی با مفهوم دفاع مقدس ندارد.
او دلیل این عارضه را همان کلاسه‌بندی و نظام ارزش‌گذاری هنر غرب دانست که بر هنرمند ما حاکم است و نظام ارزش‌گذاری هنری بومی و این‌جایی که بر حسب موازین و فلسفۀ اسلام باشد، در دسترس او نیست.
در ادامه متولیان گفت: سؤال این‌جا است که بر اساس پارادایم تفکر مدرن به چیزی هنر می‌گوییم؟
و مبنای زیبایی‌شناسی این هنر چیست؟
زاهدی پاسخ داد: تعریف هنر در غرب خیلی گنگ و مبسوط است.
شاخه‌های زیادی پیدا کرده و تعاریف موازی زیادی دارد.
اما شاید جامع‌ترین تعریف متعلق به کانت باشد که هنر را به سه دسته تقسیم می‌کند: هنر دل‌پذیر، هنر مکانیکی، هنر زیبا.
این آخری را می‌توان تجمیع همۀ نظریات فلاسفه بزرگ غرب دانست و کانت معتقد است زیبا، اثری است که نزدیک‌ترین حالت به طبیعت را داشته باشد.
این بحثِ محضِ هنر و زیبایی‌شناسی در غرب است.
اما انقلاب اسلامی تعریف جدیدی از هنر ارائه داده که بسیار جالب است و مغفول مانده.
این تفکر به تکنیک اصالت نمی‌دهد.
زاهدی با رجوع به پیام امام خمینی به هنرمندان، هنر را چنین تعریف می‌کند: 1- هنر در جایگاه واقعی خود ستیزه‌جو باشد علیه جهان‌خواران غرب و شرق.
2- این ستیزه‌جویی را بیاموزاند.
برای مثال حضرت امام رزمندگان جبهه‌های نبرد را مطرح می‌کند؛ اما با عنون "هنرمندان" و نه رزمندگان!
او این پرسش را مطرح کرد که چرا ما باید این‌قدر غرب‌زده باشیم که با پیام امام صرفاً برخورد از منظر سیاسی کنیم؟
چرا تا به حال از پیام امام به هنرمندان انتزاع نکرده‌ایم؟
امام اساساً پارادایم هنر را عوض می‌کند و سطح‌بندی نوینی ارائه می‌فرماید: اثر ستیزه‌جو با استکبار، اثر هنریِ تبلیغی و تبشیری مثل روایت فتح و اثر رسانشی که بحث آن مفصل است و در این‌جا نمی‌گنجد.
انتهای پیام/


یکشنبه، 29 خرداد 1401 - 22:35 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0