FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تعبیر «امداد سکولار» را به کار نبریم


 مهر | دین و اندیشه | جمعه، 27 خرداد 1401 - 16:46

امداد فی نفسه سکولار نیست و قرآن و روایات، امداد را مهم شمرده‌اند و بخشی از دین، امداد است ولو این امداد با انگیزه انسانی رخ دهد گرچه اگر با انگیزه ایمانی باشد سطح کمال فعل بالاتر است.

امداد،اجتماعي،سطح،حكم،تعصب،مبلغي،فقه،حوزه،فرهنگي،جامعه،علميه ...


به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله احمد مبلغی، عضو خبرگان رهبری و استاد سطح خارج حوزه علمیه قم، شامگاه ۲۶ خرداد، در نشست «الهیات خدمت» که از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به آیات پایانی سوره مبارکه «ضحی»، گفت: در این آیات به یتیم‌بودن، ضال و گم‌بودن به معنای مادی و عائل‌بودن به عنوان آسیب‌های اجتماعی اشاره شده و از پیامبر (ص) می‌خواهد حالا که تو با این آسیب‌ها مواجه بودی و خدا تو را از آنها نجات داد، باید در این مسیر قدم برداری.
لذا فرمود: فَأَمَّا الْیَتِیمَ فَلَا تَقْهَرْ ﴿۹﴾؛ وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ.
استاد سطح خارج فقه و اصول حوزه علمیه افزود: ممکن است کسی بگوید یتیم چقدر مهم است که قرآن اینقدر به آن پرداخته است ولی یتیم یعنی ساخت انسان‌ها و جامعه و آیندگان.
داستانی که در ماجرای حضرت خضر (ع) رخ داد هم در این راستا است؛ خضر (ع) و موسی (ع) وارد قریه‌ای شدند و دنبال طعام بودند و از مردم آنجا استدعا و طلب غذا کردند با اینکه معمولاً انبیا از کسی طلب نمی‌کنند و آنها هم طعامی ندادند؛ گرسنگی و خستگی از یکسو و از طرف دیگر خضر در آنجا هم دست از خدمت برنداشت و دیوار باغ را ترمیم کرد زیرا در اینجا بحث کمک به یتیم در میان است.
مبلغی بیان کرد: یتیم، آسیب‌دیده است و از بدترین آسیب‌هاست زیرا بچه هنوز به رشد جسمی و عقلی نرسیده و مبتلا به از دست دادن والدین شده است.
علت تمرکز قرآن بر این موضوعات به همین دلیل است.
تعبیر امداد سکولار را به کار نبریم
استاد سطح خارج حوزه علمیه تصریح کرد: ما نباید بگوییم «امداد سکولار»، بلکه باید بگوییم «امداد توسط یک سکولار»، امداد فی نفسه سکولار نیست و قرآن و روایات، امداد را مهم شمرده‌اند و بخشی از دین، امداد است ولو این امداد با انگیزه انسانی رخ دهد گرچه اگر با انگیزه ایمانی باشد، سطح کمال فعل بالاتر است و بعد استکمالی آن در انسان بیشتر و است و شکر انسان را بیشتر می‌کند ولی معنای این سخن آن نیست که یا امداد ایمانی یا هیچ؛ بلکه امداد بخشی از دین است.
وی اضافه کرد: به همین دلیل سخی کافر در نزد خداوند مقرب است با اینکه ایمان ندارد، لذا تاکید می‌کنم امداد را نباید سکولار بنامیم و وجوه خدمت، مرز نمی‌شناسد و اینکه در وقف داریم برای اهل کتاب و غیر اهل کتاب هم می‌توان وقف کرد به خاطر این موضوع است، بر و نیکی از فطرت انسانی برخاسته است، گرچه با ایمان می‌تواند جهت بهتر و ارزش افزوده داشته باشد.
تلطیف جامعه با امداد
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: کسانی که وجوه نیکی و بر را در جامعه حتی بدون انگیزه ایمانی انجام می‌دهند، تأثیر زیادی در تلطیف جامعه و رواج خوبی دارند.
مبلغی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است یک پدیده فردی در فقه الاجتماع حکمی متضاد با همان واقعه در ساحت فردی و جنبه فردی داشته باشد؟
تصریح کرد: طبیعتاً وظیفه مکلف در فقه فردی روشن است و اگر بخواهد همان تکلیف را در فضای اجتماعی و در روابط با دیگران انجام دهد گرچه بستگی به وضعیت پدیده در فضای اجتماعی دارد، ولی دو حکم نداریم و حکم همان است؛ البته اگر بگوییم عناوین ثانویه برای اضطرار اجتماعی هم وجود دارد در این صورت تکلیف فرد، ممکن است در تضاد هم باشد.
وی افزود: البته قطعاً جامعه می‌تواند کارکرد یک حکم را تغییر دهد و فقیه باید تغییر کارکرد و تبدل حکم را ارائه دهد.
فقیه باید این کارکردها را براساس آگاهی‌های انبوه بگیرد که متأسفانه این مشکل در ما وجود دارد که تخصصمان نسبت به کارکردهای پدیده‌ها ضعیف است زیرا فقه‌الاجتماع نداریم.
تأثیر آگاهی‌های فقه اجتماعی بر فتاوا
مبلغی در پاسخ به این سوال که آیا در باب امداد فرهنگی می‌توان از ادله آن در مواجهه با بزهکاران و به خصوص مادران بزهکار استفاده کرده و تخفیف در حکم بدهیم؟
اضافه کرد: ما چون در فقه اجتماعی ضعیف هستیم، این بحث وجود دارد که اگر کسی در شرایط قحطی دزدی کند، احکام خاص برای او اجرا نمی‌شود همچنین احکامی وجود دارد که تخفیف برای بزه قائل است.
استاد سطح خارج فقه و اصول حوزه‌های علمیه افزود: به هر حال، اسلام با بزهکار برخورد خشک نکرده است زیرا گاهی شرایط اجتماعی عامل ایجاد بزه است در این صورت چه بسا فقیه در استنباط از حکم بتواند دقیق‌تر حکم داده و قانونگذاری کند.
مبلغی بیان کرد: اینها جای بحث وجود دارد و آن تابع پذیرش این دو موضوع است که اولاً اسلام شرایط را در ایجاد بزه ملحوظ کرده است و دوماً جامعه از حیث پیچیدگی تا جایی پیش رفته است که امروزه برخی کارهای مجرمانه ریشه در امور اجتماعی دارد و نه صرف اراده فرد و معلوم وضعیت اجتماع است.
اگر اینها را بپذیریم چه بسا فقیه به این مسئله برسد که در صدور حکم دقیق‌تر رفتار کند.
انعطاف اسلام در برخورد با برخی بزه‌ها
عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه در سیره پیامبر (ص) در برخورد با برخی بزه‌ها نوعی انعطاف را شاهد هستیم، تصریح کرد: ما معمولاً چون بحث فقه اجتماعی نداریم در نگاه اول ممکن است گفته شود که خیر تخفیفی در کار نیست، ولی اگر دقیق‌تر بنگریم چه بسا حکم متفاوتی داشته باشیم و فتاوای مبتنی بر شرایط و البته مستند بر قواعد داشته باشیم.
مبلغی بیان کرد: راه مطالعه در این موضوعات برای حوزه باز است به خصوص اینکه جوامع امروزی شرایط پیچیده دارند و چندین عامل دست به دست می‌دهند تا یک پدیده رخ دهد.
سرقت در قحطی از این سنخ است، زیرا دزدی به هیچ عنوان خوب نیست ولی اگر فرد بین دزدی و مردن از قحطی گرفتار شود دزدی ارجح خواهد بود.
گرچه این دزدی هم بدون مجازات نیست ولی تخفیف دارد.
استاد سطح خارج حوزه علمیه با اشاره به انواع امدادهای فرهنگی، گفت: سطوح خدمات اجتماعی یک مقوله و حوزه‌های امداد اجتماعی مقوله دیگر است.
گاهی براساس نگاه آینده‌پژوهانه می‌بینیم یک فرد یا جامعه وارد بحران می‌شود و امداد در این سطح، پیشگیرانه است تا وارد آن نشوند ولی سطح دیگر این است که رخ داده و وارد امداد می‌شویم و سطح دیگر هم توسعه‌بخشی است؛ مثلاً یک فردی ناتوان شده و ما قصد داریم به او رسیدگی کنیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه البته امدادهای فرهنگی در موارد زیادی با امداد اجتماعی، حقوقی و امنیتی و غذایی و … مرتبط است، گفت: اینکه فرهنگ و امداد آن چه سنخ‌هایی دارد بسیار پیچیده است.
اما ارزش‌های اجتماعی فرهنگی چیست؟
نامه امام علی (ع) به مالک پر از امدادهای فرهنگی است که باید هنجارهای آن شناسایی شود مثلاً تعصب که یک امر فرهنگی است توسط امام به نفع خیر و امداد مصادره شده است؛ یعنی فرمودند تعصب نداشته باشید ولی اگر قصد دارید آن را در مسیر تواضع و خیرخواهی و نیکی و خوشرویی با دیگران به کار ببندید.
حضرت تعصب را در مسیر ضد تعصب به کار بسته است.
تعصب خوب چیست؟
مبلغی اضافه کرد: امام (ع) تأکید دارند اگر نمی‌توانید دل از تعصب بکنید آن را در مسیر دادرسی به محرومان و فقرا صرف کنید.
تعصب امری فرهنگی است و حضرت چگونه قلب ماهیت کرده و تبدل کارکردی در آن ایجاد کرده است.
این تعصب به شکل حداکثری در فرمایش امام (ع) در مسیر نیکی صرف می‌شود.
استاد سطح خارج حوزه علمیه بیان کرد: مباحث الهیات خدمت باید در حوزه توسعه بیشتری داشته باشد و روی آن کار تحقیقاتی و ترویجی شود و برپایی چنین جلساتی هم در همین راستا هست.
اینکه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قصد دارد همایش الهیات خدمت را برگزار کند هم در همین راستا هست.


 


شنبه، 28 خرداد 1401 - 01:38 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0