FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


امن‌خانی: بسیاری از اندیشمندان ما خالق فکر نیستند، وارد‌کننده اندیشه‌اند


 فارس | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 26 خرداد 1401 - 02:54

امن‌خانی گفت: متأسفانه اندیشمندان ما در برخورد با آثار متفکران خارجی از کمتر خلاقیتی برخوردارند، آنها فقط وارد کننده چهارچوب‌های نظری آنان بدون هیچ تأملی درباره بومی سازی این آرا هستند.

آثار،كتب،مطالعه،كتاب،انتقادي،زرد،خواندن،انديشه،ديد،نگاه،جامع ...


به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، داشتن دید انتقادی به کتابی که درحال مطالعه‌اش هستیم، به بالا بردن کیفیت مطالعه و ثمربخشی آن کمک شایانی می‌کند.
در این باره با عیسی امن‌خانی نویسنده و پژوهشگر حوزه علوم انسانی و ادبیات فارسی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه آن را می‌خوانید.
یک کلیشه غلط!
امن‌خانی در ابتدا گفت: امروزه موضوع مطالعه و به تبع آن اثرگذاری‌های این فرایند، مکرر مورد پرسش و سؤال قرار می‌گیرد.
من می‌خواهیم این موضوع را که آیا کتاب‌خواندن با تولید فکر و اندیشه برای مخاطب رابطه مستقیم و صد در صدی دارد یا خیر، از منظر علوم انسانی نظر کنم.
کلیشه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه نفس خواندن کتاب اتفاق شایسته و یک امر پسندیده است.
عده‌ای چنین باور دارند که صرف خواندن کتاب در ایجاد فکر خلاق برای افراد کارساز است.
من به این ادعا به دیده تردید می‌نگرم، یعنی معتقدم خواندن هرکتابی، فارغ از آثار سطحی و زرد حتی خواندن آثار نخبگان و اهل اندیشه جامعه هم به معنی این که دارد اندیشه و فرهنگ عمومی جامعه را ارتقا می‌بخشد، نیست.
وی افزود: نگاه غیر دقیق به آثار اندیشه‌ای نیز منجر به واژگونی مفاهیم و موضوعات می‌شود و راه را برای فهم درست و خلاقیت فکری می‌بندد، به طور مثال یک سری فعالیت نخبگان جامعه ما در دوره دهه ۴۰ و ۵۰ دقیقاً در همین راستا بود.
نگاه غیر دقیق آنان به برخی موضوعات آنان را به سمتی کشاند که نتوانند الگو و روایت صحیحی را از واقعیت‌ها نشان دهند، به طور مثال طیفی که غرب‌زدگی را نوشتند با نگاه غیر واقعیشان راه‌های خلاقیت فکری در باب مواجهه با غرب را بستند.
نگاه انتقادی کمکی است برای ارتقای کیفیت مطالعه
او بیان داشت: پس باید این کلیشه را که زیاد کتاب خواندن مساوی است با فرهیختگی و با سوادی کنار گذاشت.
بیش از این که چه تعداد کتاب خوانده می‌شود، باید دید چه کتبی و با چه کیفیتی مطالعه می‌شود.
هیچ‌گاه تعداد کتب یک شخص را باسواد نمی‌کند بلکه دید آن شخص به آثار و نوع مطالعه و تحقیق آن است که به مطالعه کیفیت می‌بخشد.
انتخاب درست آثار موضوعی است که باید در اولویت افراد قرار گیرد و از آن مهم‌تر داشتن دید و بینش انتقادی نسبت به کتب است که ما را به سمتی سوق می‌دهد که مطالعه و کتاب خواندنمان بهره‌وری بیشتری داشته باشد.
به عبارتی یادگرفتن تنها هم نباید دغدغه خواننده کتاب باشد؛ او با ذهن انتقادی و پرسش‌گر است که می‌تواند لایه‌های پنهان کتاب را دریابد و به نقاط قوت و ضعف آن پی ببرد، به این شکل است که کتاب‌خوانی مثمرثمر و اثربخش خواهد بود.
امن‌خوانی ادامه داد: نکته دیگری که باید در نظر گرفت این است که ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم همه مردم دست به آثار فاخر ببرند و آنان را بخوانند.
دنیای مدرن و انفجار اطلاعات و موضوعات کار را به جایی رسانده است که همه افراد حظی از سواد را برده‌اند و از اطلاعاتی برخوردارند.
و به تبع در این فرایند گریزی نیست که توقع داشته باشیم افراد به سمت برخی آثاری که موسوم هستند به کتب زرد نروند.
این موضوع شامل حال ایران نیست و در همه جای دنیا قابل رؤیت است.
همچنین کتب زرد متعلق به عصر حال حاضر نیستند و در گذشته هم کتب زرد بودند و خواننده خود را می‌طلبیدند.
اساساً دنیای مدرن تبعش به سمت عام‌زدگی و سطحی‌گرایی است و کتب و آثار زرد هم بخشی از این فرایند هستند.
واردکنندگان اندیشه، نه خالقان فکر
وی افزود: متأسفانه اندیشمندان ما در برخورد با آثار متفکران خارجی از کمتر خلاقیتی برخوردارند، آنها فقط وارد کننده چهارچوب‌های نظری آنان بدون هیچ تأملی درباره بومی سازی این آرا هستند.
این معضلی است که از قبل مترجمان و اهالی نظر و اندیشه گرفتارش بودند؛ به شکلی که خواندن برخی آثار هیچ درکی درستی را برای مخاطب به ارمغان نمی‌آورد.
جامعه از نویسندگان کتب زرد توقع دید انتقادی ندارد، اما از خالقین آثار اندیشه‌ای انتظار دارد که به نظر سایر اندیشمندان با دیده انتقاد و پرسش نگاه کند تا آثار آنان تبدیل به مشتی مفاهیم وارداتی نشوند.
همچنان بسیاری از نخبگان علوم انسانی ما چون اسلاف دهه ۴۰ و ۵۰ خود قالب‌های نظری را بدون هیچ نگرش انتقادی و تجزیه و تحلیلی وارد می‌کنند، این یک اقدام نابخشودنی است که در فضای فکری جامعه حاکم است و موجب سلب خلاقیت و تولید علم می‌شود.
البته باید اضافه کرد، که برخی از این اندیشمندان ما از این رویه مصون و به دور هستند.
انتهای پیام/

 

 

 


جمعه، 27 خرداد 1401 - 11:23 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0