FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


یکی از ائمه جماعات: در 24 سالگی امام جماعت مسجد شدم، اما عده‌ای رفتند!


 فارس | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 25 خرداد 1401 - 03:54

تولیت مدرسه علمیه بقیة الله تهران گفت: در بدو ورودم به یکی از مساجد، بسیاری از نمازگزاران تنها به دلیل اینکه۲۴ ساله از نظر آن‌ها کم سن و سال بودم، مسجد را ترک کردند، اما پس از مدتی برای برگزاری نماز جماعت، حیاط مسجد هم پُر می‌شد.

مسجد،مدرسه،توليت،امامت،مبنا،علميه،نظريه،الله،اشاره،بقية،صيان ...


تولیت مدرسه علمیه بقیة الله تهران گفت: در بدو ورودم به یکی از مساجد، بسیاری از نمازگزاران تنها به دلیل اینکه۲۴ ساله از نظر آن‌ها کم سن و سال بودم، مسجد را ترک کردند، اما پس از مدتی برای برگزاری نماز جماعت، حیاط مسجد هم پُر می‌شد.
به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، محفل همسنگران بنیاد هدایت با موضوع «تجربه نگاری امامت مسجد» با حضور حجت‌الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت و حجت‌الاسلام سعید دسمی تولیت مدرسه علمیه بقیة الله تهران برگزار شد.
اگر از مسجد صیانت شود، مسجد هم از ما محافظت می‌کند
حجت الاسلام دسمی در این برنامه به ابعاد مختلف مسجد اشاره کرد و گفت: مسجد دو بُعد تشریعی و تکوینی دارد.
در روایات ما گفته شده است که از تقوا صیانت کنید که تقوا هم از شما صیانت می‌کند در خصوص مسجد نیز چنین است اگر از مسجد صیانت کنیم مسجد نیز از ما حفاظت می‌کند.
تولیت مدرسه علمیه بقیة الله به برکات برگزاری برنامه‌های فرهنگی و معرفتی در مساجد اشاره کرد و افزود: وقتی جلسات این‌چنینی را در یک مسجد برگزار می‌کنیم، یک اثر دارد و در غیر مسجد یک تأثیر دیگری دارد.
این‌ها برکاتی است که ویژه مساجد با صیغه شرعی است.
مسجد معنویت دارد و به کارها شتاب می‌دهد
وی با اشاره به اثر معنویت افراد در دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در جبهه بچه‌هایی اهل تهجد، ذکر و اشک بودند از مقاومت بالاتری برخوردار بودند که معمولاً معنویت بالاتری داشتند.
مسجد هم از معنویت بالایی برخوردار است به همین دلیل یک ظرفیت شتاب‌دهنده است و به کارها ضریب می‌دهد.
به این معنی که کمترین کارها در مسجد بالاترین اثرها را دارند.
به خصوص اگر حقیقت مسجد و امامت درست درک شود.
در بدو ورودم به مسجد به دلیل سن پایین، عده‌ای مسجد را ترک کردند
دسمی به تجربه‌های خود در زمینه امامت اشاره و عنوان کرد: برخی گویا که منتظرند با فرش قرمز از آن‌ها استقبال کنند و همه شرایط برای فعالیت در مسجد مهیا باشد در حالی‌که همیشه چنین نیست.
در بدو ورود بنده به یکی از مساجد بسیاری از نمازگزاران تنها به دلیل اینکه ۲۴ ساله از نظر آن‌ها کم سن و سال بودم، مسجد را ترک کردند اما پس از مدتی کار به جایی رسید که برای برگزاری نماز جماعت نه تنها شبستان بلکه حیاط مسجد هم پُرجمعیت بود و با مشکل کمبود جا مواجه شدیم.
با برنامه‌های فرهنگی و اردویی نوجوانان و جوانان به مسجد آمدند
تولیت مدرسه علمیه باب الحوائج اهواز برگزاری اردو را یکی از مؤثرترین فعالیت‌ها در فرآیند تربیت دانست و گفت: ما برای رونق دادن به مسجد از مدرسه محله شروع کردیم و تلاش کردیم تا با برنامه‌های جذاب نظیر اردو بچه‌ها را پابند مسجد کنیم.
در نتیجه مسجدی که عده‌ معدودی در آن نماز می‌خواندند و اکثر مسن بودند، تبدیل شد به مسجدی که مملو از نوجوان و جوان بود.
وی عنوان کرد: باید در مسجد کار مینیاتوری کرد و با تک تک افراد ارتباط برقرار کنیم.
ما به این منظور بچه‌ها را در گروه‌های متعدد تقسیم‌بندی کردیم و در هر گروه طلاب سال اول و دوم و یا دانشجویان سال اولی را مسئول کردیم و آن‌ها پیگیر برنامه‌ها و وضعیت افراد گروه بودند.
وقتی بچه‌ها می‌دیدند که یک نفر بدون هیچ چشم‌داشتی و از سر دلسوزی و برای خدا به آن‌ها توجه دارد و سعی دارد آن‌ها را رشد بدهد، پابند آن گروه و مسجد می‌شدند.
کارهای تربیتی مسجدی، ۸۰ نفر طلبه تربیت کرد
دسمی به اهمیت کار تربیتی در مسجد اشاره کرد و گفت: نتیجه کار تربیتی ما در مسجد این بود که بیش از ۸۰ نفر طلبه شدند.
کار تربیتی ما به این‌گونه بود که از بچه‌ها می‌خواستیم تا برای آینده خود قله و هدف بلندی انتخاب کنند و ما به آن‌ها برای رسیدن به اهدف شان کمک می‌کردیم.
این قله را تا حد زیادی بالا می‌بردیم و به آن‌ها اطمینان می‌دادیم که حامی آن‌ها هستیم.
وی با بیان این نکته که در هر کاری داشتن نظریه مبنا بسیار مهم است عنوان کرد: اتخاذ نظریه مبنا در جریان امامت بسیار مهم است اگر این نباشد کار نتیجه نخواهد داشت.
اگر بخواهیم جایگاه مسجد را روشن کنیم و جا بیاندازیم باید یک نظریه مبنا در این خصوص داشته باشیم.
این کمک می‌کند تا این تجربیات و کارها ذیل آن مبنا قرار گیرد و با طراحی نظریه مبنا حاشیه و متن کار در عرصه امامت را روشن می‌کند.
تولیت مدرسه علمیه بقیة الله افزود: برای رسیدن به یک نظریه مبنای مناسب باید نظریات امام خمینی(ره)، اساتید ایشان از جمله آیت الله شاه آبادی و شاگردان خاص امام(ره) مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام/


 


پنجشنبه، 26 خرداد 1401 - 07:40 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0