FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اهمیت نهادینه‌شدن تربیت هویتی در تعلیم و تربیت/ مربی باید دانش‌آموز را جذب دین کند، نه جذب خود


 فارس | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 24 خرداد 1401 - 12:31

تربیت هویتی یعنی بستر‌سازی برای رشد اختیار انسان‌ها و شکل دادن به روحیات، گرایش‌ها، تعلقات، ذهنیات و اعتقادات آنها تا جایی که راه درست را با اختیار خود و نه با زور انتخاب کنند.

تربيت،هويتي،اختيار،تربيتي،ديني،درست،دنبال،انسان،مربي،انتخاب، ...


تربیت هویتی یعنی بستر‌سازی برای رشد اختیار انسان‌ها و شکل دادن به روحیات، گرایش‌ها، تعلقات، ذهنیات و اعتقادات آنها تا جایی که راه درست را با اختیار خود و نه با زور انتخاب کنند.
به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس تربیت هویتی از جمله موضوعاتی است که توسط آیت‌الله میرباقری و شاگردان ایشان در دستور کار قرار گرفته است.
یکی از مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت سوژه‌ای در سامانه فارس من خواستار پیگیری این موضوع و رفتن فضای تعلیم و تربیت کشور به سمت تربیت هویتی شد که برای مشاهده این سوژه می‌توانید از اینجا اقدام کنید.
منظور از تربیت هویتی این است که یک فرد به گونه‌ای تربیت شود که خودش و با اختیار مسیر درست یعنی اسلام را انتخاب کند و دنباله رو مربی‌اش نباشد.
اینگونه در لغزشگاه‌ها به خوبی راه درست را تشخیص داده و در آن گام می‌گذارد.
مثلاً فرد در دوران کودکی خود به نحوه تربیت و با آموزه‌های دینی آشنا شود که در هفت سال دوم زندگی خودش راه درست، یعنی راه قرآن و اهل بیت (ع) را در پیش گرفته هویت درست خودش را پیدا کند و در مسیر درست پیش برود.
دفتر مطالعات تربیت آینده، موضوع تربیت هویتی را در دستور کار قرار داده که برای آشنایی با برنامه‌های این مرکز درباره موضوع تربیت هویتی با حجت‌الاسلام سیدجعفر دزفولیان معاون این دفتر به گفت‌وگو نشستیم.
تربیت هویتی چیست؟
وی درباره نظریه «تربیت هویتی» گفت: انسان استعداد‌های گوناگونی دارد.
هر استعدادی در جای خود اهمیت دارد و باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد و شاید روش‌های مختلف تربیتی از همین جا پدید آمدند که هر گروهی روی یکی از جنبه‌ها و ساحت‌های وجودی انسان تکیه می‌کند.
نظریه «تربیت هویتی» چند ماهی است که در مؤسس مطالعات تربیت آینده و تحت اشراف آیت‌الله میرباقری و حجت‌الاسلام طباطبایی مطرح شده است.
منظور اساتید از تربیت هویتی، بستر‌سازی جهت رشد اختیار انسان‌ها و شکل دادن به روحیات،گرایشات، تعلقات، ذهنیات و اعتقادات آنهاست.
محدود و بسته بودن محیط تربیتی در مقابل تربیت در اجتماع و صحنه
معاون دفتر مطالعات تربیت آینده با بیان اینکه در گذشته گروه‌هایی بودند که اغلب منش عرفانی داشتند، گفت: آنها با بستن محیط برای دانش‌آموز سعی در تربیت او داشتند.
به عنوان مثال به او می‌گفتند هر کاری می‌خواهی انجام دهی باید با مربی هماهنگ کنی، هر جایی می‌خواهی بروی و هر راهی را می‌خواهی انتخاب کنی باید از مربّی اجازه بگیری و ...
اما در مدل تربیت هویتی ما به این قائلیم که شخص باید در بستر اجتماع رشد کند و این رشد اختیار به این معنی نیست که مربی همه کاره او باشد.
باید اختیار انسان رشد کند تا خودش راه درست را انتخاب کند
وی ادامه داد: بسیاری از گروه‌های تربیتی قائل به محیط باز و اجتماعی هستند ولی می‌گویند مربی صرفاً باید به دنبال ترغیب دانش‌آموز به مناسک و رفتار‌های دینی و تربیتی باشد و لذا مدام به دنبال ایجاد بستر‌ها و فضاهایی هستند تا در آن رفتار‌های تربیتی آنها را تقویت کنند و به نوعی رفتارگرا هستند.
اما ما به دنبال رفتار تربیتی نیستیم، به دنبال اختیار متعالی در افراد هستیم، به دنبال رشد اختیار او هستیم تا اگر در دنیای کفر هم بود نلغزد.
مربی باید دانش‌آموز را جذب دین کند، نه جذب خود
دزفولیان با اشاره به اینکه بسیاری از رابطه‌های مربیان با متربیان به نوعی جذب به خود است نه جذب به مکتب و دین، گفت: ما می‌گوییم مربی وسیله‌ای است به سان یک جویبار آب روان که متربّی را به دریا متصل می‌کند.
دریا کیست؟
امام معصوم (ع) و وقتی این آب روان در دریا حل شد و یکی شد، دریا او را به سمت اقیانوس بی‌کران راهنمایی می‌کند که این اقیانوس بی‌کران خداوند متعال است پس مقصد تربیتی ما در تربیت هویتی اتصال به خداوند متعال است و این اتصال باید از طریق اولیاء طاهرینش اتفاق بیفتد و مربی راه اتصال به اولیاء باید باشد و خودش موضوعیتی ندارد.
وی افزود: در این راه شاخصه‌‌های اصلی مدّ نظر را «فرهنگ حاکم بر نظریه» نام گذاشته‌ایم.
ما به این قائل هستیم که این شاخص‌ها را باید از دین بگیریم و از خودمان نسازیم.
در مرحله دوم به سراغ سنجه‌ها و مراحل رسیدن به شاخص می‌رویم.
در این مرحله به این سؤال پاسخ می‌دهیم که شاخص‌ها چگونه تحقق پیدا می‌کنند؟
تثبیت هویت فرد در هفت سال دوم زندگی
معاون دفتر مطالعات تربیت آینده ادامه داد: در مرحله سوم به سراغ راهکار عملیاتی کردن سنجه‌ها می‌رویم بعد از بیان این سه مرحله، حال می‌توانیم بگوییم که منظور ما از «تربیت هویتی» اولاً توجه به دوره‌های مختلف تربیت انسان است، طبق روایات در دوره اول یعنی از تولد تا هفت سالگی شخصیت کودک شکل می‌گیرد، اما این شکل‌گیری به معنای تثبیت شخصیت نیست، بلکه به مانند قالب گِلی است که نیازمند در کوره رفتن و پخته شدن است.
در هفت سال دوم و مرحله دوم تربیت، هویت فرد تثبیت خواهد شد.
لذا دوره کودکی دوم و نوجوانی را دوره حیرانی و انتخاب هویت نیز می‌نامند.
حال ما در این نظریه قائلیم که باید به نحوی در دوره اول کودک را به امام معصوم علیه السلام به عنوان راه نجات و راه اتصال و قرب به الله عاشق و آشنا کرد که ناخودآگاه او با اختیار خودش در دوره دوم هویت دینی را انتخاب کند.
هدایت و رشد انسان باید با اختیار خود باشد
دزفولیان با بیان اینکه خداوند متعال به دنبال رشد اختیار گونه افراد است، گفت: خدا اگر می‌خواست همه را هدایت می‌کرد همانگونه که در آیه ۳۵ سوره مبارکه انعام می‌فرماید: «وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَى الْهُدَىٰ» اما مدل تربیتی خدا اینگونه نیست.
خدا خیر و شرّ را در مقابل انسان قرار می‌دهد تا با اختیار خود به راه هدایت قدم بگذارد.
در آیه ۱۷ سوره اسراء می فرماید: «کُلًّا نُمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّکَ » خدا هر راهی را که انسان با اختیار خود برگزیند، او را در آن راه مدد خواهد کرد، خواه خیر باشد یا شرّ.
اجبار و رفتار‌سازی دینی در مدارس و مراکز تربیتی بی‌معنی است
وی در ادامه گفت: پس اجبار و رفتار‌سازی دینی در مدارس و مراکز تربیتی بی‌معنی است، ما نباید به اجبار دانش‌آموزان را به نماز بفرستیم، ما نباید به اجبار آنها را به هیأت یا مراسمات مذهبی ببریم، ما نباید به دانش آموزان به خاطر رفتار دینی امتیاز بدهیم، اینها همه تربیت‌های‌ غلطی است که نتایج غلطی به دنبال داشته و دارد، اگر رویه را اصلاح نکنیم.
انتهای پیام/

 

تربيت،هويتي،اختيار،تربيتي،ديني،درست،دنبال،انسان،مربي،انتخاب، ...

 


سه شنبه، 24 خرداد 1401 - 17:58 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0