FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


راه درمان مشکلات آن است که مسائل را فرهیختگان با خرد خویش حل کنند


 مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 24 خرداد 1401 - 10:06

آیت الله علیدوست گفت:گاهی وقت‌ها مسأله‌ای مطرح و یا حکمی صادر می‌شود،گویا افراد می‌خواهند آن را حداکثری ببینند و احتیاطهایی به گمان خود داشته باشند،در حالی که گشایش‌های فقهی منضبط وجود دارد.

مسائل،كشور،مسائلي،فقهي،فقه،رخ،آسيب،اساس،حوزه،زنان،مشكل،قانون ...


خبرگزاری مهر - گروه دین و آیین- فاطمه علی آبادی: بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها مدتهاست که محل گفتگوست.
اینگونه موضوعات، مباحث نظری محض و فارغ از جنبه‌های عملی و عینی نیستند.
حوزه عمل در این مسائل نیز شخصی و فردی نمی‌باشد.
حضور زنان در ورزشگاه‌ها، نه فقط در میان تحلیلگران و اندیشه ورزان، که در میان کنشگران اجتماعی و سیاسی نیز مخالفان و موافقانی دارد.
مخالفان و موافقانی که هر یک، جانبی از بحث را گرفته و از سویی به مسأله نگریسته‌اند.
یکی از مسائلی که در این میان احساس نیاز می‌شود این است که مسائلی از این دست، چرا در فضایی آرام و به دور از تنش، تعیین تکلیف نمی‌شود.
سوال اینجاست که ظرفیت‌های فقه برای گشایش در مسائلی که مورد اختلاف است، چیست؟
بر همین اساس و برای پاسخ به این پرسش با آیت الله ابولقاسم علیدوست استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه و رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم به گفتگو پرداختیم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید:
*یکی از مواردی که حضرتعالی در دروس خود به آن اشاره دارید استفاده از خرد خردمندان است.
اعتنا به این مفهوم در حل مسائل کشور چقدر ضروری است؟
از جمله مسائلی که در کشور داریم می‌توان به یک نمونه آن مانند ورود بانوان به ورزشگاه‌ها اشاره کرد که در روزهای گذشته به یک مشکل تبدیل شده بود؛ این مسائل ناشی از وجود پنج آسیب و ناهنجاری است.
آسیب نخست آن است که افراد غیر متخصص وارد ساحت‌های فقهی و اظهار نظر می‌شوند؛ آنان ظاهراً نیازی به تخصص احساس نمی‌کنند و یا توهم تخصص دارند.
دومین ناهنجاری مربوط به مسائلی می‌شود که ساحت‌های مختلف فقهی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی دارند.
در اینجا بدون اینکه اجازه داده شود فرهیختگان و بزرگان در یک فضاهای غیر هیجانی مطلب را بررسی کنند آن مسائل را به صحن جامعه و به قول معروف به کف خیابان می‌کشانند و متأسفانه امروز این مساله مشکل عام کشور شده است.
سومین آسیب مربوط به رها کردن ریشه‌ها، علت‌ها و جلب نظر به معلول‌های آنی و موقت است.
چهارم؛ رفتار نامناسب است؛ حال افراد غیر متخصص وارد شدند، ساحت‌ها را ندیدند و ریشه‌ها را رها کردند؛ سپس مشکلی که پیش می‌آید می‌بینیم که تعریفی مناسب برای مقابله با این مشکل وجود ندارد.
بر همین اساس یک رفتار نامناسب رخ می‌دهد که در این صورت از دین، نظام، کشور و مردم هزینه پرداخت می‌شود.
بنابراین چنین رفتارهایی هم هزینه بر است و هم سرمایه سوز.
پنجم؛ با مسائل بدبینانه برخورد می‌شود.
گاه مشاهده می‌شود که می‌گویند اگر فلان حادثه رخ بدهد چه می‌شود و چه اتفاقی رخ می‌دهد؛ در حالی که آن اتفاق می‌افتد و عکس آن تحلیل‌ها عمل می‌شود؛ نمونه آن را می‌توان برگزاری مسابقات ورزشی در شب عاشورا قرارداد.
مطابق گزارش‌ها این بازی برگزار شد، هیچ حریمی هتک نشد و به عاشورا نیز احترام گذاشته شد؛ این در حالی بود که بعضی مخالف جدی برگزاری این بازی در آن شب بودند.
راه درمان مشکلات آن است که مسائل کشور را فرهیختگان با خرد خویش حل کنند.
و هر راهی غیر از این بیراهه و سرمایه سوز است.
* در چنین مواقع و مواضعی باید چه کار کرد؟
در چنین مواقعی حاکمیت وظیفه دارد.
سوالی که در اینجا وجود دارد این است که آیا حاکمیت در برابر خواست بخشی از مردم هیچ مسؤولیتی ندارد؟
و هیچ زمینه و امکاناتی را نباید ایجاد کند؟
باید ده‌ها سال بگوید، نداریم!
دست ما خالی است!
تحریم هستیم و بودجه در جاهای دیگر مصرف شود؟!
*آیا گشایش‌های فقهی منضبط در این زمینه وجود دارد؟
قطعاً وجود دارد!
گاهی وقت‌ها مسأله‌ای مطرح و یا حکمی صادر می‌شود، گویا افراد می‌خواهند آن را حداکثری ببینند و احتیاط‌هایی به گمان خود داشته باشند، در حالی که گشایش‌های فقهی منضبط وجود دارد که می‌توان بر اساس آن گشایش‌ها، از پیش آمدن برخی مسائل پیشگیری کرد.
*آیا بروز و ظهور هیجانات خصوصاً هیجانات زنان مثلاً در ورزشگاه حرام است؟
صرف ابراز هیجان تا وقتی مفسده انگیز نباشد، حرام نیست.
در اینجا ضمناً باید توجه داشت چه کسی باید مفسده انگیز بودن را تشخیص دهد؟
وقتی افرادی اظهار نظرهایی در این باره دارند، تا چه میزان مساله را کارشناسی کرده‌اند؟
دراین‌باره باید خیلی از مسائل و عناوین اولی و ثانوی را در نظر گرفت؛ آنگاه حکم به منع و حرمت داد.
* در مبانی اسلامی، حرکت در چارچوب قانون چقدر ضرورت دارد؟
هیچ حرکتی نباید خارج از چارچوب قانون باشد.
خروج از قانون جز ضرر و خسارت برای کشور، مردم و نظام نتیجه‌ای ندارد.

 

مسائل،كشور،مسائلي،فقهي،فقه،رخ،آسيب،اساس،حوزه،زنان،مشكل،قانون ...

 


سه شنبه، 24 خرداد 1401 - 17:24 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0