FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تحول در آموزش حافظه محور با برگزاری کرسی های آزاداندیشی


 مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 23 خرداد 1401 - 11:54

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برگزاری کرسی های آزاداندیشی راه حل بسیار مناسب برای تربیت دانشجویی است که می خواهد از آموزش حافظه محور به یادگیری تعالی بخش دست یابد.

كرسي،آموزش،آزادانديشي،تحول،دانشگاه،آزاد،اسلامي،خردورزي،محور، ...


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد، محمدمهدی طهرانچی در اختتامیه دومین رویداد ملی رقابت تیم های دانشجویی در کرسی های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی با ابراز خرسندی از برگزاری دومین رویداد ملی کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: از تمام همکاران و دانشجویان که بسیار قوی، مستدل، بلیغ و با یک روشمندی عقلی در این رویداد شرکت کردند، تشکر می کنم.
وی با اشاره به بازدیدی که از برگزاری کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی داشت، گفت: بنده و داوران این دوره از مسابقات، از قدرت بیان، استدلال و رویکرد شرکت کنندگان و همچنین بلوغ و رشد یافتگی دانشجویان در این کرسی ها شگفت زده شدیم.
طهرانچی به بحث کرسی های آزاداندیشی از منظر آموزش پرداخت و گفت: نظام دانشگاه ما یک تحول را باید رقم بزند و آن تحول، تحول در آموزش است.
این تحول شامل تحول از آموزش حافظه محور به آموزش عمیق، تعالی بخش، کاربردی و فایده محور است.
وی با طرح این سؤال که چگونه این تحول در آموزش رخ می دهد؟
گفت: واضح است که اگر صرفاً با روش های قدیمی و تنها با تغییرات کوچک در نحوه ارائه درس پیش برویم، مسلماً شاهد تحول نخواهیم بود.
در واقع تکیه بر روش های قدیمی ما را به جایی نمی رساند و ما نیازمند روش های جدیدی هستیم که بتوان جوانان را برای ورود به عرصه های اجتماعی که انسان مدار، پیچیده و چند وجهی با شدت تحول بالاست، آماده کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امروز فضای مجازی، اساساً آموزش را دگرگون کرده است، گفت: در این فضا به دست آوردن اطلاعات برای دانشجو دیگر سخت نیست و ما نیازمند روش جدیدی هستیم.
ما نمی توانیم به روشهای سنتی این مسیر را طی کنیم.
پس باید روش را عوض کنیم.
وی ادامه داد: امروزه در فراگیری دسترسی به اطلاعات مشکلات گذشته وجود ندارد و همگان به راحتی با انبوهی از داده ها مواجه می شوند و به همین نسبت بی نهایت کلاس درس در معرض افراد قرار دارد.
در این فضا پادکست هایی نیز وجود دارند که فضای آموزشی را تسهیل کرده اند.
فراگیری سهل شده و باید در این فضا قدرت درک و مشاهده دانشجویان را تقویت کنیم.
برگزاری کرسی های آزاداندیشی تحول از آموزش حافظه محور به یادگیری تعالی بخش را میسر می کند
طهرانچی تأکید کرد: برگزاری کرسی های آزاداندیشی، راه حل بسیار مناسبی برای تربیت دانشجویی است که می خواهد از آموزش حافظه محور به یادیگری تعالی بخش دست یابد.
باید روشمندی، منطق یادگیری، منطق دسترسی به داده و منطق فکر کردن را به دانشجویان آموزش دهیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: تحول در آموزش رخ نخواهد داد، مگر اینکه روش هایی مبتنی بر بیان، گفت وگو، تحقیق و خردورزی ارائه شود.
آنچه در کرسی های آزاداندیشی اتفاق می افتد، یک تمرین درک و خردورزی و بیان مؤثر داشتن است.
طهرانچی با تأکید بر اینکه ما یک حلقه گمشده در نظام آموزش عالی داریم و آن حلقه فکر کردن است، افزود: در کنار علم آموزی، فکر کردن و خردورزی هم جایگاه خاص خود را دارد.
در واقع کرسی های آزاداندیشی فرصت تفکر و یاد گرفتن چگونه فکر کردن است؟
امروز به عنوان یک معلم دانشگاه بیان می‌کنم که درست است که مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص کرسی های آزاداندیشی در گذشته به عنوان یک مطالبه به حق در عرصه فرهنگی دیده می شد، اما امروز این مطالبه، درمان نظام آموزشی ما از مدرسه تا دکتری است.
وی افزود: باید به جایی برسیم که به جای ارائه مدرک، امتحان نهایی دانشجو، شرکت در یک کرسی آزاداندیشی باشد و دانشجو بتواند ممارست خودش را که قدرت فراگیری، درک، خردورزی و بهره گیری از بیان است، انجام دهد.


 


دوشنبه، 23 خرداد 1401 - 19:56 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0