FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


امام خمینی عالی‌ترین مراحل سلوکی و عرفانی را طی کرده بودند


 مهر | دین و اندیشه | شنبه، 14 خرداد 1401 - 15:30

محمدجواد رودگر گفت: امام خمینی بالذات مصداق اتم و اکمل آنچه که در کتاب های شان از لایه ها و رازهای انفسی و باطنی نماز یا معراج سالکین یا احادیث اخلاقی عرفانی نوشته اند، بودند.

امام،اخلاق،عرفاني،مطرح،كتاب،عرفان،ابعاد،حديث،اخلاقي،نظري،عمل ...


خبرگزاری مهر -گروه دین و آئین- فاطمه کهربایی: گرچه امام خمینی به عنوان یک فقیه و عالم دینی شهرت داشت، اما اندیشه و سخن او محدود در فروعات فقهی نبود؛ او در عرصه‌های اخلاق، سیاست، فلسفه و عرفان نیز صاحب نظر بود و آرا او مورد توجه همۀ ژرف اندیشان بوده و خواهد بود؛ گرچه افکار عرفانی این مرد بزرگ شاید کم‌تر مورد گفت وگوی اندیشمندان قرار گرفته باشد.
حجت الاسلام محمد جواد رودگر عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با مهر بیان داشت: امام خمینی در کتاب سر الصلاة به دنبال احکام شرعیه و فقهیه ای است که معمولاً در کتب فقهی مصطلح یا رساله عملیه یا توضیح المسائل دیده می‌شود.
یک کتاب دیگری دارند تحت عنوان آداب الصلاة یعنی بعد از کتاب احکام شرعیه فقهیه مصطلح، آداب الصلاة را دارند.
یک کتابی هم دارند به نام سرالصلاة و این حاکی از آن نگاه و دیدگاه بسیار عمیق امام است که توانسته است با ترکیبی از فقه اصغر کتاب اول، فقه اوسط و فقه اکبر، معارف فقهیه اسلام در سه لایه عمیق و دقیق به منصه ظهور برساند و در سر الصلاه متناظر به رازهای نماز و اسرار و لایه‌های نماز آن هم در ابعاد مختلف از وضو گرفته تا اذکار و اوراد و هیئات و حرکاتی که در نماز وجود دارد به این مساله بپردازد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: امام این را بر اساس آیات و احادیث و روایات و آن بن مایه‌های عمیق عرفانی و لایه‌های انفسی باطنی شرح و بسطش داده‌اند.
کتابی است بسیار خواندنی جالب و جاذب.
بر این کتاب استاد علامه آیت الله جوادی آملی مقدمه‌ای نوشته اند که در سالهای اخیر همراه با این مقدمه از سوی دفتر نشر آثار امام خمینی منتشر شده است.
رودگر خاطر نشان کرد: در کتاب چهل حدیث هم که شرح چهل حدیث است احادیث کلامی و فلسفی داریم.
۹ یا هفت حدیث اخلاقی و عرفانی است که از همان حدیث اول بحث جهاد با نفس را مطرح می‌کند.
در این کتاب و همچنین کتاب جنود عقل و جهل به خصوص در آن مقدمه‌ای که امام در این کتاب نوشته اند انسان متوجه می‌شود که امام به لحاظ معرفتی و متدولوژیک یا روش شناسانه اخلاق عرفانی را مطرح کرده است.
نه اخلاق به معنای متعارف کلمه که صرفاً بحث از فضائل و رذائل باشد و نه اخلاق فلسفی مثل بعضی از کتاب‌های دیگر بزرگان ما از جمله جامع السعاده یا معراج السعاده یا اخلاق ناصری مطرح شده است.
بلکه آمده اند اخلاق با صبغه و صباغ عرفانی با هویت و ماهیت عرفانی مطرح کرده اند که اخلاق سلوکی ناظر به قبل از وصول، حین وصول و بعد از وصول است.
این به لحاظ معرفت شناختی به لحاظ متدولوژیک واقعاً یک نگاه نو و جدیدی است.
این پژوهشگر تصریح کرد: حتی امام در مقدمه شرح جنود عقل و جهل می‌فرماید که کتاب‌های اخلاقی باید نسخه درمان باشد و صرفاً موعظه نباشد.
باید جنبه درمانگری داشته باشند و امام این کار را در این کتاب انجام دادند.
جالب این است که آنچه که امام به لحاظ نظری و تئوریک هم در کتاب سرالصلاة و هم در کتاب شرح چهل حدیث مطرح فرمودند خودشان اولاً بالذات مصداق اتم و اکمل آنچه که در این کتاب از لایه‌ها و رازهای انفسی و باطنی نماز یا معراج سالکین یا احادیث اخلاقی عرفانی با آن رویکرد اخلاقی و عرفانی نوشته اند بودند.
امام صرفاً یک کسی که به عنوان یک عالم و دانشمند و اندیشمند چنین مباحثی را مطرح بکند نبود؛ بلکه خودشان یک عامل صالح تمام عیار در این زمینه بودند.
زیست امام یک زیست با ماهیت عرفانی و آن اخلاق عرفانی به خصوص عرفان عملی بود.
چرا که علاوه بر اینکه در بحث اخلاق نظری و مباحث تئوریک در اوج بودند.
یک عالم تمام عیار از این حیث بودند اما از حیث اخلاق عرفانی عملی و عرفان عملی و سیر و سلوک یک شخصیتی بودند که حقیقتاً توانستند عالی‌ترین مراحل سلوکی و عرفانی را طی کنند.
طی مقامات معنوی کنند و فتوحات غیبی داشته باشند.
اسفار اربعه عرفانی را تا سفر چهارم به شکل تمام و کمال در مرتبه وجودی خودشان عمل کنند و متبلور بسازند.
این نکته، نکته مهمی است که سیره عرفانی و اخلاقی امام در واقع مبتنی بر همان سیره علمی و معرفتی امام بود.
رودگر تاکید کرد: امام آنچه که در مرحله نظری و علمی مطرح کردند آن را در مرحله سلوکی و عملی و سیره و زیست اخلاقی و سلوکی نیر به منصه ظهور گذاشتند به همین دلیل امام به یک الگوی تمام عیار در این عرصه تبدیل شدند.
یک اسوه حسنه در مرتبه وجودی خودشان.
یعنی یک عالم ربانی یک عالم عامل صائب صادق و صالح.
این نکته مهم است.
هم اندیشه‌های او صائب بود هم اخلاق او صادق بود و هم عمل او صالح بود و این صائب بودن، صادق بودن و صالح بودن را می‌توان در عرصه‌های معرفتی و عملی امام مشاهده کرد.
یعنی کلام امام، کردار امام، قول امام، فعل امام، علم و عمل امام مصدق هم بودند.
یعنی هر کدام دیگری را گواهی می‌کردند.
تأیید می‌کردند و این خیلی مساله مهمی است.
وی افزود: نکته مهم بعدی این است که امام اخلاق را در ابعاد مختلف، اخلاق عرفانی را در ابعاد مختلف، عرفان را در ابعاد مختلف، عرفان عملی را در ابعاد مختلف و همین طور آن ساحت‌های نظری هر کدام از اخلاق و اخلاق عرفانی و عرفان را در ابعاد و قلمروهای مختلف با یک گستره گسترده مطرح می‌کردند و توانستن رابطه انسان با خدا رابطه انسان با خود، رابطه انسان با خلقت و خلق.
یعنی هم رابطه با خلق مردم و هم رابطه با خلقت، مجموعه آن جهانی که در آن انسان زیست می‌کند.
این مدرس حوزه علمیه گفت: این چهار رابطه را بر اساس آن حقیقت محمدیه و ولایت محمدیه و ولایت علویه علیهم السلام مطرح می‌کند.
در واقع محور این تعریف و تنظیم روابط چهار گانه انسان کامل مکمل معصوم علیهم السلام است که در آن حقیقت محمدیه و و لایت اطلاقیه محمدیه و ولایت مقید علویه قابل طرح و تحلیل و تبیین است.
لذا ابعاد مختلف به خصوص اخلاق و سلوک و عرفان را در آن بعد اجتماعی آن مطرح کرده است یعنی امتداد اجتماعی اخلاق، امتداد اجتماعی عرفان، امتداد اجتماعی سیر و سلوک.
وقتی می‌گوئیم اجتماعی یعنی آن نهاد کوچک‌تر خانواده و نهاد بزرگ‌تر آن، اجتماع و جامعه؛ آن هم نه جامعه و اجتماع.
مثلاً فرض کنید ایرانی اسلامی یا حتی مثلاً امت اسلامی؛ بلکه در سطح و ساحت کل بشریت!
یعنی در جنبه جهان شمول و بین المللی مطرح می‌کرد.
وی افزود: همه اهتمام حضرت امام بر این بود که بتواند این ابعاد گسترده اسلام را هم در ساحت احیاگرانه احیای معرفت ناب اسلامی در این عرصه‌ها و هم در ساحت اصلاح گرایانه جامعه اسلامی و جامعه بشری -به معنای عام کلمه- اجرا کند.
لذا امام هم محیی بودند و هم یک مصلح بودند.
دروگر بیان داشت: جمع فعل احیا و اصلاح به صورت بسیار نادر به وجود می‌آید که یک شخصیت‌های این طور پیدا می‌شود و به انجام وظیفه و رسالت می‌پردازد.
شاخص‌های مختلفی را امام مطرح کردند.
شاخص‌های نظری علمی دارند شاخص‌های کارکردی دارند هم در حوزه اخلاق هم در حوزه عرفان.
هم در کتاب‌هایی مثل سرالصلاة هم در آداب الصلاة هم در شرح چهل حدیث هم در شرح حدیث جنود عقل و جهل.
این ها را مطرح کردند که می‌توانیم در این منظومه فکری معرفتی امام را در موضوع اخلاق و اخلاق عرفانی و عرفان عملی با آن پشتوانه‌های اخلاق نظری اخلاق و عرفان نظری که دانش بنیان است ردیابی کنیم و اگر کسی بخواهد کار بکند به راحتی می‌تواند این منظومه فکری امام و مکتب فکری امام را در حوزه اخلاق و عرفان و سیر و سلوک مورد استیاد استناد و استنباط قرار دهد.
وی در پایان گفت: خوب است که جامعه ما غیر از اینکه با شخصیت سیاسی امام آشنایی پیدا می‌کند با شخصیت علمی امام در حوزه‌های فقهی فلسفی کلامی اخلاقی و عرفانی هم ارتباط برقرار کند چون مکتب سیاسی امام هم به تعبیر مقام معظم رهبری یک مکتب جامع نگرانه و منظومه وار است نه جزیره‌ای.
در این مکتب سیاسی جزیره وار، عقلانیت و معنویت و سیاست و عدالت با هم و در هم تنیده است این خیلی مساله مهمی است.
لذا شما به وصیت الهی سیاسی امام هم توجه کنید می‌بینید که تمام این ابعاد با هم در این وصیت نامه بروز و ظهور پیدا کرده است.
این خیلی جالب است.
از همان ابتدا خطبه و طلیعه وصیت نامه و حدیث ثقلین و بعد موارد مختلف دیگر که مبانی مؤلفه‌ها شاخص‌ها کارکردها ابعاد همه این ها در حوزه‌های مختلف اخلاقی معنوی اجتماعی اقتصادی سیاسی امنیتی نظامی و همه آنچه که لازمه زیست کامل است را مطرح فرموده اند.
این است که از این جهت ما باید به دقت اندیشه و عمل امام را مورد مطالعه و ارزیابی قرار دهیم.


 


شنبه، 14 خرداد 1401 - 16:49 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0