FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مهدی گلشنی: شأن فلسفی امام خمینی (ره) بر فقه‌شان هم حاکم بود


 تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 13 خرداد 1401 - 12:12

مهدی گلشنی معتقد است: فلسفه اسلامی همچون چتری فراگیر بر فکر و عمل امام خمینی (ره) حاکم بود و به همین دلیل هم هست که تمامی فعالیت‌های ایشان در درون همین سامانه قابل توضیح است.

فلسفه،امام،ره،انقلاب،اسلامي،فلسفي،حاكم،جهان،خميني،نگاه،اصول، ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، انقلاب اسلامی ایران اگرچه به واقع حماسه‌ای ماندگار در عالم سیاست سده بیستم میلادی به شمار می‌آید اما آنچه آن را از سایر انقلاب‌ها و خیزش‌های سیاسی مشابه در سایر کشورها جدا می‌کند، بن‌مایه‌های اندیشگی و انگیزه‌های فرامادی نیروهای دخیل در آن رستاخیز مردمی است که این وجوه تمایز بیش و پیش از هرکس در شخصِ شخیص امام خمینی (ره)، به عنوان رهبر بلامنازع انقلاب، نمود دارد.
آن حکیم الهی با درآمیختن و امتزاج سه ساحت فقهی، فلسفی و سیاسی با یکدیگر توانست "فلک را سقف بشکافد و طرحی نو دراندازد" همین هم هست که برخلاف تحلیل‌ها و توصیف‌های متنوع و پرشماری که اندیشمندان داخل و خارج از کشور از انقلاب اسلامی به دست داده‌اند و می‌دهند، باز هم ماهیت راستین انقلاب و به طریق اولی امام خمینی (ره) ناشناخته و دور از دسترس می‌ماند.
با این حال و برخلاف قلّت بضاعت و سرمایه، نمی‌توان و نباید از تلاش در جهت شناسایی و شناساندن ابعاد انقلاب و نیز شخصیت امام (ره) بازماند.
به همین منظور سراغ دکترمهدی گلشنی رفتیم و تلاش کردیم که از دریچه فهم یک فیزیکدان و نظریه‌پرداز حوزه فلسفه علم، نسبتِ انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) را با فلسفه تبیین کنیم.
آنچه در ادامه می‌آید مشروح گفت‌وگوی ما با این استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف و عضو پیشین شورای عالی انقلاب فرهنگی است:
*آقای دکتر!
می‌دانیم که امام خمینی (ره) به عنوان بنیانگذار نظام اسلامی، مرد فلسفه‌خوانده و حکیم تراز اولی بودند که دوست و دشمن بر آن صحّه گذاشته‌اند؛ به نظر شما این شأن فلسفی امام(ره) به چه صورت در انقلاب ظهور و بروز پیدا کرد؟
ببینید وقتی شما از زمان یونانی‌ها شروع می‌کنید، می‌بینید فلسفه شامل چند قسمت است: فلسفه طبیعی که شامل همان فیزیک و امثالهم می‌شود، فلسفه ریاضی و متافیزیک.
متافیزیک به معنای مجموعه‌ای از اصول حاکم بر علوم است یعنی یک بخشی از فلسفه که شامل اصول عام می‌شود مثلاً این که جهان هدف دارد، جهان فقط ماده نیست و...
در حقیقت فلسفه مثل چتری است که آن علوم را می‌پوشاند.
این جریان تا آخر قرون وسطی ادامه داشت و علم جدید هم که شروع شد این روند همچنان حاکم بود ولی کم کم به فاصله 200 ،300 سال و با ظهور فلسفه پوزیتیویسم جریان عوض شد چون پوزیتیویست‌ها می‌گفتند فقط آن چیزی را که ما با حواس خودمان ادراک می‌کنیم اعتبار دارد و چون خدا را با حواس ظاهری نمی‌شود فهمید پس خدا در نگاه ما جایی ندارد و ...
این دیدگاه که خدا را از فلسفه گذاشتند کنار، از اواسط قرن نوزدهم غلبه زیادی پیدا کرد.
من این مقدمات را می‌گویم تا ببینید امام خمینی (ره) چه نقشی داشت.
در ادامه آن روند، به تدریج که مکاتب فلسفه علم درست شدند، آن‌ها هم تاکید کردند روی نقشی که اصول کلی در علوم مختلف دارد: در فیزیک، اقتصاد و...
یعنی در هر علمی، به طرز عام، چند اصل حاکم است مثلاً در فیزیک این فرض که ما می‌توانیم جهان را بفهمیم یا این که ما می‌توانیم جهان را با ریاضیات توضیح بدهیم دو اصل کلی است.
این نگاه دومرتبه شروع کرد به آمدن در درون علم و به تبع آن فلسفه هم قوت گرفت.
هنوز هم پوزیتیویسم که ظاهراً فلسفه را کنار می‌گذارد برای خودش یک مکتب زنده است و در دانشگاه‌های جهان غلبه دارد ولی در کنار آن، اتفاقی که به ویژه در 20 ساله اخیر در جهان افتاده این است که علمای تراز اول در فیزیک زیست‌شناسی و ...دیدند چاره‌ای ندارند جز آنکه علمشان را با فلسفه مخلوط کنند و بروند زیر چتر فلسفه.
دیدگاه اسلام از ابتدا همین بوده و در گذشته همه علوم، ذیل یک فلسفه کلی اسلامی رشد کرده‌اند و چون این نگاه بر ذهن امام خمینی (ره) غالب بود، هر کاری که می‌خواست انجام بدهد ذیل این اصل قرار می‌گرفت.
این چتر فلسفی که اشاره کردم بر علوم حاکم است همان چیزی است که ما به آن جهان‌بینی می‌گوییم.
تمام فعالیت‌های امام(ره) هم در درون همین جهان‌بینی اسلامی ایشان قابل توضیح است.
*این بعد فلسفی که اشاره کردید همچون چتری فراگیر بر فکر و عمل امام خمینی (ره) حاکم بود، به چه صورت و در چه شکلی در نظام جمهوری اسلامی مستقر شد؟
متاسفانه نشد!
دیدگاه امام (ره) و مقام معظم رهبری در نظام پیاده نشد به همین جهت هم هست که مقام معظم رهبری گام دوم انقلاب را مطرح کردند.
ایشان در واقع می‌خواستند بازگشت به آن اصول را یادآوری کنند اما آن اصول مورد نظر امام و مقام معظم رهبری چیست؟
ببینید امام همیشه می‌فرمودند که ما می‌توانیم، ما چیزی از غربی‌ها کم نداریم خب این برآمده از یک نگاه فلسفی عمیق بود در حالی که نگاه مسئولین ما عمدتاً به طرف غرب بوده.
یک مدت بعضی از رؤسای جمهور ما فکر می‌کردند که آمریکا می‌تواند ایران را نجات بدهد در صورتی که آمریکا می‌خواهد سر به تن ایران نباشد آنها مرتبا تخریب می‌کنند تا نگذارند فناوری پیشرفته و کشور خودکفا شود تا نیازهایش را خودش برطرف کند.
همه این‌ها تحت شعاع همان جهان‌بینی غلطی است که متأسفانه بر ذهن برخی مسئولان حاکم است.
حال آنکه در جهان بینی اسلامی این حدیث که می‌فرماید: «الاسلام یعلو و لایعلی علیه» غلبه دارد و اگر این دیدگاه که مورد نظر امام (ره) هم بود به درستی اجرا می‌شد تحریم‌ها نمی‌توانست این قدر اذیتمان کند و اگر این قدر از تحریم عذاب می‌کشیم این نشان می‌دهد که آن بینش اسلامی در کشور حاکم نیست.
*به نظر شما مشکل از کجاست که بعد از گذشت بیش از چهار دهه هنوز نتوانسته‌ایم آرمان‌های امام (ره) و انقلاب را محقّق کنیم؟
مشکل از اینجاست که در انتصابات و به کارگیری افراد در مشاغل، شایستگی افراد در نظر گرفته نشده وقتی کسی را می‌خواهند به عنوان وزیر انتخاب کنند باید دیدگاه بسیار وسیعی داشته باشد، کسی که می‌خواهد نماینده بشود باید همین‌طور باشد، کسی را که می‌خواهند رئیس دانشگاه بکنند باید از دانش و بینش وسیعی برخوردار باشد و بچه‌گانه فکر نکند.
من یک بار در یک مصاحبه عرض کردم که بعضی از رؤسای دانشگاه در حد یک مدیر دبیرستان هم قابلیت ندارند و این چیزی است که در این سال‌ها از نزدیک شاهدش بوده‌ایم.
همین چیزهاست که نمی‌گذارد آرمان‌های امام(ره) پیاده شود و به کشور لطمه می‌زند.
* در نگاه شما به عنوان یک متخصص حوزه فلسفه علم، در شخصیت حضرت امام (ره) کدام وجه از وجوه فلسفی و فقهی غلبه داشت؟
ببینید شأن فلسفی امام(ره) بر فقه‌شان هم حاکم بود چون فلسفه واقعی با فقه واقعی بیگانه نیست.
فلسفه همه‌چیز را از خدا می‌داند، فقه را هم بعدی از ابعاد و قضایای انسانی می‌داند.
بنابراین هیچ تضاد و تعارضی بین این‌ دو نیست.
می‌گوید:
جهان چون چشم و خط و خال و ابروست
که هرچیزی به جای خویش نیکوست
فلسفه در مقابل فقه نیست بلکه مؤیّد آن است.
البته منظورم فلسفه و فیلسوف واقعی است وگرنه فلسفه قلّابی که اصلا ارزشی برای فقه قائل نیست.
در یک کلام می‌خواهم بگویم امام در آثار و بیانات خودشان بسیار واضح و گیرا رأی حکمی و فلسفی خودشان را درباره مسائل گفته‌اند که باید به همان‌جا رجوع کرد و آب را از سرچشمه‌ها برداشت.
انتهای پیام/


 


شنبه، 14 خرداد 1401 - 15:42 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0