FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


لیالی: امام خمینی (ره) را باید از زبان خودش شناخت تا از تحریف ایشان جلوگیری شود


 فارس | فرهنگی و هنری | شنبه، 14 خرداد 1401 - 07:31

استاد جریان‌شناسی گفت: حضرت آقا در یکی از سخنرانی‌های خود به مناسبت سالروز ارتحال امام، در باب تحریف امام تأکید بر ضرورت بازخوانی مجدد آثار امام خمینی(ره) داشتند و تصریح کردند مؤلفه‌های اصلی اندیشه امام را از خود امام باید اخذ کرد.

امام،انقلاب،خميني،ره،اسلامي،انديشه،تحريف،فكري،تبيين،اسلام،نظ ...


به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، مقوله تحریف امام خمینی (ره) و انحراف گفتمان انقلاب اسلامی از مسیر اصلی‌اش موضوعی است که از زمان حیات امام تا زمان حاضر ادامه دارد.
در این باره با محمدعلی لیالی استاد جریان‌شناسی و مدرس حوزه علمیه چند کلامی صحبت کردیم که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.
فهم انقلاب، درگرو فهم اندیشه انقلاب اسلامی است
حجت‌الاسلام لیالی در ابتدا گفت: در چند وقت اخیر یکی از موضوعاتی که از سوی رهبری مورد تأکید قرار گرفت و جامعه هم بدان توجه بسیاری داشت، مقوله جهاد تبیین است.
یکی از مهم‌ ترین وجوه جهاد تبیین، تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) است، چرا که ما محتاج تبیین گفتمان و اصول انقلاب اسلامی هستیم و معیار فهم این اصول، با تبیین و تفهیم دقیق اندیشه امام است که قابل دسترسی است.
نکته دیگر این است که تفکر امام خمینی (ره) فارغ از اثرگذاری‌های عصری‌ که در تاریخ معاصر برجاگذاشته است، اندیشه‌ای است که در طول تاریخ حیات تفکر اسلامی کم‌سابقه و بی‌سابقه است.
وی افزود: کم نبودند علما و بزرگانی که باوجود داشتن تتبعات وسیع علمی و نظرات مهم در حوزه‌های مختلف در تنظیم و ایجاد یک نظام و هندسه فکری ناکام‌ ماندند و در تفهیم و عملی کردن آن‌ها در جهان واقع توفیقی نیافتند.
اما امام خمینی (ره) جزو معدود نفراتی در تاریخ اسلام است که هم دارای یک منظومه فکری منسجم است، هم توانست این ایده و چشم‌انداز خود را عملی کند و به منصه ظهور برساند.
حکومت و انقلاب اسلامی، ولایت فقیه و...
نمونه‌هایی از این نظام فکری هستند که هر یک مؤلفه‌های فکری امام خمینی (ره) را تشکیل می‌دهند.
انقلاب اسلامی ایران، تجلی هویت اسلامی‌ و شیعی ایرانیان بود
لیالی بیان کرد: در طول تاریخ، بالاخص در قرن بیستم، یعنی در عصر امام خمینی (ره) ما شاهد خیزش‌ها و انقلاب‌های گسترده‌ای در سطح جهان هستیم.
از انقلاب کمونیستی روسیه تا انقلاب مائو در چین، از خیزش‌های ضد صهیونیستی فلسطینیان تا انقلاب نیکاراگوئه، اما حساب انقلاب اسلامی با تمام این انقلاب‌ها و نهضت‌ها جداست چرا که انقلاب اسلامی ایران، تجلی هویت اسلامی‌ و شیعی ایرانیان بود.
به تعبیر دقیق‌تر امام با برخورداری از یک شخصیت همه‌جانبه و چند بعدی که از فلسفه و عرفان گرفته تا سیاست و فرهنگ در چنگش است، توانست شاکله اندیشه انقلاب اسلامی را با توجه به اقتضائات دینی و تاریخی به نحو اکل و احسن ایجاد سازد.
حال باید این اندیشه‌ امام خمینی (ره) که از نظام فقهی، منبع پاسخگوی نظام بشری می‌سازد، تفکر دفاع از مستضعفان را سر می‌دهد، از امت واحده اسلامی دم می‌زند و...
به خوبی و با دقت تبیین و تفهیم شود.
امام مفاهیمی را که دیگر ایدئولوژی‌ها از مارکسیسم تا لیبرالیسم شعارش را سر می‌دادند، مطرح کرد و در جهان دو قطبی آن زمان با تقابل غرب و پس زدن شرق توانست نظام فکری و سیاسی مستقلی را ایجاد کند.
تحریفی که از زمان خود امام آغاز شد
استاد جریان‌شناسی ادامه داد: بالتبع این نگرش امام و نوع دید ایشان به مسائل به مزاق و طبع بسیاری به دلایل گوناگون خوش نیامد و به هر نحوی سعی در تحریف و واژگون‌سازی عقاید امام داشتند آنانی که به نوعی با انقلاب امام و با دید انقلابی ایشان متضرر شدند از هر فرصتی برای تحریف استفاده کردند.
در زمان حیات امام این جریان به شکل مخفی و غیر عیان دست در تحریف امام خمینی (ره) می‌زدند که خود امام در این باره تصریح کردند که سخنانی به من نسبت داده می‌شود که در صورت فوت من این نسبت‌ها افزوده خواهد شد.
از روشنفکری تا اسلام لیبرالیسم
او بیان کرد: این جریانات به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.
یکی از آن‌ها جریانات روشنفکری است که با تأثیرپذیری شدید از غرب چه در ساحت سیاست و چه در عالم اندیشه دست به ترویج عقایدی را داشتند که بر آن برچسب اسلامی و انقلابی می‌زدند، این جریان خود به چند شعب تقسیم می‌شود.
جریان بعدی که به هوای دفاع از اسلام سعی در تقابل با اندیشه‌های امام خمینی (ره) داشت، در کلام امام خمینی (ره) به متحجرین یا ولایتی‌های بی‌ولایت معروفند.
این طیف با تعصب مذهبی و تقابل با جمهوریت نظام به نوعی سعی در تحریف نه تنها اندیشه امام خمینی، بلکه هندسه فکری اسلام رو هم واژگون جلوه دادند.
اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی که نمونه بارز آن‌ها انجمن حجتیه است و بسیار هم داعیه‌دار دفاع از تشیع‌اند، در طول این چهل و اندی سال هیچ‌گاه در کنار جنبه ضد استعماری انقلاب نبودند و چه در عمل و چه در گفتار هرگز موضع ضد استعاری و ضد سلطه خود را بروز ندادند.
این طیف حتی عقیده‌شان بر آن است که مشکل تقابل با آمریکاست و اگر این درگیری نبود، وضع ما بهتر می‌شد.
این‌ها که نوعی اسلام لیبرال و اهل تسامح را فریاد می‌زنند، با پوشش انقلاب سعی در انحراف گفتمان نهضت امام خمینی (ره) را دارند.
راه‌حل چیست؟
لیالی گفت: حال سؤال این است که در برابر این تهاجم همه‌جانبه که سعی در انحراف انقلاب و تحریف امام خمینی (ره) را دارد، تکلیف چیست؟
حضرت آقا در یکی از سخنرانی‌های خود به مناسبت سالروز ارتحال امام، راه‌کار این مسأله را در بازخوانی مجدد آثار امام خمینی (ره) دانستند و تصریح کردند اصول و مؤلفه‌های اصلی اندیشه امام را از خود امام اخذ کنیم.
به تعبیری باید امام را از زبان خود امام شناخت، همچنین تفاسیر رهبری به عنوان مکمل سخنان و اندیشه امام موجب می‌شود ما به خوبی با هندسه فکری امام خمینی (ره) آشنا باشیم تا در دام تحریف نیوفتیم.
انتهای پیام/

 

امام،انقلاب،خميني،ره،اسلامي،انديشه،تحريف،فكري،تبيين،اسلام،نظ ...

 


شنبه، 14 خرداد 1401 - 15:00 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0