FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


منتظران و یاران واقعی امام زمان چه ویژگی‌هایی دارند؟


 مهر | دین و اندیشه | جمعه، 13 خرداد 1401 - 05:18

با توجه به این‌که حضرت ولی‌عصر (عج)، ظاهر نیستند، اما حاضر هستند، و در واقع ما منتظر ظهوریم نه حضور، یک منتظر واقعی باید در هر زمانی و در هر مکانی احساس کند که در حضور امام زمان (عج)هستیم.

امام،حضرت،السلام،واقعي،بن،زمان،منتظر،اعمال،محمد،حضور،وَ،منتظر ...


به گزارش خبرنگار مهر، این روزها و بواسطه آئین‌های همخوانی سرود سلام فرمانده در وصف امام زمان و یاران آن حضرت، بیش از پیش سخن از ویژگی‌های منتظران واقعی امام عصر به میان آمده است.
در عصر غیبت منتظران واقعی ظهور حضرت حجت (عج) خصوصیاتی خاص دارند، علیرضارضازاده در یادداشتی اختصاصی که در اختیار مهر قرار داده است، به تبیین آن پرداخته که در ادامه با هم می‌خوانیم:
منتظران ظهور قطب عالم امکان، امام زمان علیه السلام، سه وظیفه محوری دارند:
الف: احساس حضور
«چگونه غایبش خوانی و دورش؟
/ نبینی خویشتن را در حضورش!؟
تویی غایب که دوری در بر وی.؟
نهادی نام خود را بر سر وی»
با توجه به این‌که حضرت ولی‌عصر ارواحناه له الفداء، ظاهر نیستند، اما حاضر هستند، و در واقع ما منتظر ظهوریم نه حضور، یک منتظر واقعی باید در هر زمانی و در هر مکانی احساس کند که در حضور امام زمان علیه السلام است، و امام، حاضر و ناظر اعمال اوست.
چنان‌چه خود حضرت در نامه‌ای که به شیخ مفید می‌نویسند، به این مطلب اشاره می‌فرمایند:
«…فَإِنَّا یُحِیطُ عِلْمُنَا بِأَنْبَائِکُمْ وَ لَا یَعْزُبُ عَنَّا شَیْ‌ءٌ مِنْ أَخْبَارِکُمْ…»، [۲]؛ «ما از اوضاع و اخبار شما کاملاً آگاهیم، و چیزی از آن بر ما پوشیده نمی‌ماند.» علم و ایمان به این مطلب عامل بازدارنده‌ای برای اعمال سو انسان خواهد بود.
ب: سنخیت و تطبیق
کبوتر با کبوتر باز با باز / کند هم‌جنس با هم‌جنس پرواز
یک منتظر واقعی کسی است‌که می‌کوشد نوع اعتقاد، باورها، صفات و رفتار خود را به امام زمان علیه السلام نزدیک سازد تا از این طریق شیعه و پیرو واقعی او باشد.
دروغ، غیبت، تهمت، با آبروی دیگران بازی کردن، بی توجهی به بیت المال و حق الناس و … تناقض کامل با اعمال آن حضرت دارد، و همین عدم سنخیت، خود یکی از علل غیبت محسوب می‌گردد.
چنان‌چه وقتی علی بن مهزیار بعد از بیست سفر حج، توفیق دیدار حضرت نصیبش گشت و به وصال معشوقش رسید، وقتی‌که قاصد آمد علی بن مهزیار را خدمت حضرت ببرد از او پرسید: چه می‌خواهی؟
به قاصدحضرت عرض کرد: «الْإِمَامَ الْمَحْجُوبَ عَنِ الْعَالَمِ»، «من دنبال امامی می‌گردم که محجوب و غایب از دیدگان عالم است.» قاصدگفت: جواب غلطی دادی.
«مَا هُوَ مَحْجُوبٌ عَنْکُمْ وَ لَکِنْ حَجَبَهُ سُوءُ أَعْمَالِکُم»، [۳]، «حضرت محجوب از عالم نیست.
اعمال بد شما او را محجوب کرده است»
«گفتم که روی خوبت از من چرا نهان است؟
/ گفتا تو خود حجابی ورنه رخم عیان است»، [۴]
مرحوم خواجه نصیر الدین طوسی هم به این امر اشاره می‌کند: «وجوده لطف؛ و تصرفه لطف آخر و غیبته منا»، [۵]؛ «وجود امام زمان علیه السلام، لطف، و تصرفش در جهان لطفی دیگر و غیبتش از ماست؛ یعنی در اثر گناهان، تقصیرها و تصورهای ما از نظرها غایب است»
ج: شناخت امام
وظیفه یک منتظر واقعی، شناختن و معرفت پیدا نمودن کسی است‌که انتظارش را می‌کشد.
این شناخت آن‌قدر مهم است‌که پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم در بیانی فرمودند: «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً»، [۶]؛ «هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است» این معرفت هم شامل نام و نسب می‌شود و هم شامل اوصاف و ویژگی‌ها و هم اهداف و برنامه‌ها می‌باشد.
به همین جهت وقتی زراره به امام صادق علیه السلام عرض می‌کند اگر زمان حضرت قائم علیه السلام را درک کنم چه کاری انجام دهم؟
حضرت ایشان را به خواندن این دعا توصیه می‌فرمایند: «اللَّهُمَ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیَّکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینی…»، [۷]؛ «ی خدا تو مرا به خود شناسا کن که در غیر این صورت، رسولت را نخواهم شناخت.
ای خدا تو رسولت را به من بشناسان و گرنه حجتت را نخواهم شناخت.
خدایا تو حجتت را به من بشناسان و گرنه از دین خود گمراه خواهم شد.»
بنابراین وظیفه اساسی یک منتظر واقعی را می‌توان در این سه محور احساس حضور، سنخیت و معرفت خلاصه نمود.
پی‌نوشت:
[۱].
حسن زاده آملی، حسن، هزار و یک نکته، ص ۴۰۶، نکته ۲۰۶
[۲].
مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۷۵، باب ۳۱، ماخرج من توقیعاته، مؤسسه الوفاء، بیروت، ۱۴۰۴ ق.
[۳].
طبری آملی صغیر، محمد بن جریر بن رستم، دلایل الإمامة (ط- الحدیثة)، ص ۵۴۲، بعثت‌چاپ: ایران؛ قم، سال چاپ: ۱۴۱۳ ق‌
[۴].
فیض کاشانی
[۵].
طوسی، خواجه نصیر الدین، کشف المراد، ص ۱۸۲، ط مؤسسه امام صادق علیه السلام،
[۶].
مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج ۳۲، ص ۳۳۱، باب ۸، بیروت، ۱۴۰۴ ق
[۷].
کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق، کافی، ج ۱، ص ۳۳۱، ناشر: دار الکتب الإسلامیة، تهران، ۱۴۰۷ ق‌

 

امام،حضرت،السلام،واقعي،بن،زمان،منتظر،اعمال،محمد،حضور،وَ،منتظر ...


شنبه، 14 خرداد 1401 - 14:15 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0