FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


دیدگاه روانشناسانه بزرگان جهان ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین


اسلام با دیدگاه روانشناسانه مسائل متنابه انسان و جامعه انسانی را مورد توجه قرار داده است، در اینجا توجه بزرگان دین را به تأثیر غم و آرامش خاطر و تأثیر شائی نکاتی را مورد توجه قرار داده است:
حضرت علي ( ع ):
اثر غم و غصّه، انسان نيرومند را ناتوان مي كند و در جواني او را فرسوده و نيمه پير مي سازد.
نهج البلاغه ، فيض ، ص 1143
تحفه موجب هديه آرامش به بيمار:
توجّه به مسائل روانشناسانه دیدگاههای اسلامی در رهنمودهای متعدد نگرشهای فرامين و رهنمودهای اسلامی می توان مشاهده نمود، آداب عيادت بيمار از جمله موارديست که نگرش اسلامی با توجّه به روانشناسي سلامتی بيمار می باشد و تحفه به مريض را موجب آرامش رواني بيماري عنوان نموده اند. در اين رابطه آمده است:
چند نفر از شيعيان به عيادت مريضي مي رفتند. بين راه به امام صادق (ع) بر خوردند. "حضرت سئوال كرد كجا مي رويد؟ گفتيم به عيادت فلاني. فرمود آيا ميوه يا عطر، خلاصه تحفه اي براي مريض داريد؟ عرض كردند چيزي با خود نداريم. فرمود مگر متوجه نيستيد كه تحفه، باعث آرامش خاطر و راحت روان مريض است."
كافي، جلد 3، ص 118
مبانی و اصول سلامت فردی و اجتماعی:
تأثیر شادی بر روان و روحیه و فکر انسان از جمله عوامل مؤثر در رابطه با با سلامت فردی و اجتماعی برای زندگی شادی می باشد.
امام علی (ع) در رابطه با تآثیر شادی بر انسان می فرماید:
" شادی، انبساط خاطر و نشاط می آورد. "
در حدیث زیر ، حضرت علی (ع) به تأثیرات حالات رفتاری و نگرشی مختلف انسان توجه دارد.

حضرت علی ( ع ) فرمودند :چه عجيب و حيرت آور است كار بشر، اگر در موردی اميدوار شود طمع خوارش خواهد
كرد، اگر طمع او را به جنبش آورد حرص هلاكش می كند، اگر دچار نااميدی شود غصه و غم او را می كشد، اگر به
خوشبختی و سعادت رسد نگاهداری آن را فراموش می كند، اگر دچار خوف و هراس شود از ترس حيرت زده مي
گردد، اگر در گشايش امنيت قرار گيرد غافل مي شود، اگر نعمت بر او تجديد شود دچار گردن كشی و بلند پروازی
می گردد، اگر دچار مصيبتی شد تأثر و حزن او را رسوا می كند ، اگر ثروتی به دست آورد دچار طغيان مالي می
گردد، اگر فقر گريبان گيرش شد غرق اندوه می شود، اگر گرفتار تعب گرسنگی شد از ناتوانی زمين گير می گردد،
و اگر در خوردن زياده روی كند از فشار شكم ناراحت می شود، پس كند رويها در زندگی بشر مضر است و تند رويها
نيز مايه ويرانی و فساد، هر خيری را شری و هر نوشی را نيشی است.
آداب النفس ، جلد 2 ، ص 111 – ارشاد مفيد ص 142
دیدگاه اسلامی با توجه به روانشناسی تأثیر ظاهر بر روحیه انسان بر رفتارهائی که موجب نشاط و در نتیجه حفظ جوانی می شود تأکید دارد. حضرت رسول اكرم ( ص )‌ در این باره می فرماید: " خضاب كنيد كه بر جوانی و زيبايی شما می افزايد." مكارم الاخلاق ، ص 43

دیدگاه اسلامی در کنار توصیه های آراستگی اخلاق به فضیلتها " به رنگ نمودن که اصلاحا خضاب گفته می شود و زیبائی و روحیه ناشی از آن که موجب جوانی می شود و همگی عواملی هستند که در سرزندگی انسان و جامعه انسانی مؤثر است توصیه می نماید.

از جمله دیدگاههای توجه به تأثیرات روانشناختی اسلام ، توجه به تأثیر نوشیدن خوردنیهای حرام است.
علت و فلسفه حرام بودن شرابهای الکلی و زیان آور و تأثیر شراب و الکل خوردن بر جسم و رفتار انسان است.
از آنجا که خداوند گردش کارها را بر اساس اقتضای علل آن صورت می دهد، چون تأثیرات بد بعضی خوراکیها و آشامیدنیها بر رفتار و جسم انسان نامطلوب و مضر است، خوردن آنها را بر انسان حرام نموده است. از جمله آشامیدن شراب و الکل می باشد، که حرام بودن آن به دلیل مضرّاتیست که برای انسان ایجاد می نماید. از جمله زیانهای آشامیدن شراب و الکل از دیدگاه اسلامی عبارت است از: تأثیرات پزشکی نامطلوب و خطرناکی که سم شراب و الکل بر نسجهای بدن، مغز، اعصاب، کلیه و کبد می باشد. تاثیر دیگر تآثیر رفتاریست، آشامیدن شراب و الکل موجب می شود که انسان شارب الخمر وقتی مست می شود کنترل خود را از دست می دهد، عقل او بر رفتارش احاطه ندارد، هواهای نفسانی او را به کارهای خلاف رهنمون می دارد.
دست به سرقت می زند، آدم می کشد و فریضه نماز را ترک می گوید، در واقع انسان شارب الخمر به کارهای ناپسند رو می آورد و از انجام کارهای خوب فاصله می گیرد. در رابطه با تاثیرات نوشیدن الکل و شراب چنین آمده است.
حضرت علي ( ع ) فرمودند :
خداوند جريان امور جهان را طبق اقتضاي علل آن مي گرداند نه طبق رضا و ميل شما . الكل ، اين سم مهلك روي نسجهاي بدن، روی مغز و اعصاب، روی كليه و كبد آثار نا مطلوب و خطرناكي مي گذارد . اين خود قانون خلقت است .غرر ، ص 219
شارب الخمر وقتي مي مي خورد و مست مي شود زنا مي كند، به سرقت دست مي زند، آدم مي كشد و فريضه نماز را ترك مي نمايد .كافي 6 ، ص 403

 

امام حسین (ع):
چیزی را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد.
جلاءالعیون،ج2،ص205

گل افشان گل محمدی


دوشنبه، 09 خرداد 1401 - 00:30 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0