FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ارکان سه‌گانه تحول در معاونت سیاسی صدا و سیما / از تبدیل اسناد بالادستی به گفتمان غالب اداره کشور غفلت شده است


 تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 08 خرداد 1401 - 15:53

معاون سیاسی صدا وسیما معتقد است که به هر یک از مشکلات موجود در کشور متمرکز شوید می‌بینید قوانینی وجود دارد که سال‌هاست اجرا نشده، قوه عاقله به اسناد قانونی رسیده است اما رسانه انحصاری که باید اینها را به گفتمان غالب کشور تبدیل می‌کرده غفلت کرده است.

دانشگاه،سياسي،صداوسيما،رسانه،كشور،معاونت،تحول،سازمان،اسناد،ب ...


به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست صمیمانه معاون سیاسی صداوسیما با دانشجویان و استادان دانشگاه صداوسیما در تالار ابومهدی مهندس برگزار شد.
این نشست با حضور علیرضا خدابخشی معاون سیاسی سازمان، شهاب اسفندیاری رییس دانشگاه صدا و سیما، زابلی زاده، صلواتیان، فردوسی زاده، طهماسبی و دیگر استادان دانشگاه همراه بود.
ابراهیم فتحی رییس دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما در ابتدای جلسه گزارشی درباره دانشجویان ارائه کرد که به صورت آماری به خروجی دانشجویان این دانشگاه، پایان نامه ها و آثارشان می‌پرداخت.
بخشی از این جلسه نیز به ارتباط مجازی با خبرنگاران صداوسیما پرداخت که دانشجویان دانشگاه صداوسیما و فارغ التحصیلی این دانشگاه بودند.
حاجی‌زاده، نریمانی، صادقی و قربانی فارغ‌التحصیلان دانشگاه صداوسیما که به خبرنگاری در نقاط مختلف کشور مشغول‌اند در این گفت‌وگو حضور داشتند و به مشکلات و معضلاتی مرتبط با حوزه کاری خود اشاره کردند.
در ادامه موسوی سرحدی نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما در سخنانی بیان کرد: شما اولین انتصاب آقای جبلی بودید و اکنون حدود هشت ماه از این انتصاب می‌گذرد.
تغییرات خبری چه برای ما چه مخاطب خبر خیلی مشهود نیست چقدر باید بگذرد تا مخاطب این تحول را حس کند؟
مسأله دیگر اینکه آقای جبلی گفتند ما روابط عمومی نیستیم و تغییراتی در بحث سوخت کاملاً دیده شد صداوسیما و معاونت خبر خیلی خوب عمل کرد اما بعد از آن در موضوعات متروپل و یارانه‌ها این اتفاق ادامه پیدا نکرد.
وی اضافه کرد: گفته شده شما نگاه به جذب از بیرون سازمان دارید در حالی که دانشگاه صداوسیما وظیفه‌اش این است که برای سازمان نیرو تربیت کند.
نظر شما نسبت به دانشگاه به عنوان تأمین‌کننده نیروی سازمان چیست؟
فراشی نماینده جامعه رسانه اسلامی در سؤال خود مطرح کرد: در کشور مجموعه اتفاقاتی رخ داده است که تا حدّی باعث شد مرجعیت رسانه ملی دچار خدشه شود شما در دوره تحول منصوب شدید.
تحول باید نشانه‌هایی از خود به جا بگذارد یعنی خروجی آن مشخص شود.
خبر پیشانی سازمان است و مثل سیما نیست که به طور مثال چند سال برای یک سریال طول بکشد.
در این مدت تغییرات ساختاری هم انجام شد اما می‌خواهیم خروجی آن را بدانیم.
ما می‌خواهیم از شما بشنویم که با عدد و رقم و آماری‌تر بگویید چه اتفاقی در این مدت رخ داده است.
وی ادامه داد: تا مسأله‌ای در کشور بحران نشود صداوسیما به مطالبه نمی‌پردازد ما متروپل‌ها را در کشور داریم که با کار تحقیقی‌ای می‌توان آنها را مشخص و پیش از فاجعه به آنها بپردازیم.
این نماینده جامعه رسانه اسلامی، افزود: شما در قبال دانشگاه مسئولیت دارید و انتظار است که فرایندی را تعریف کنید تا دانشجویان دائماً با سازمان در ارتباط و در رفت و آمد برای کارآموزی و کسب تجربه باشند.
سپس نوبت به خدابخشی معاون سیاسی سازمان صداوسیما رسید و او در جایگاه قرار گرفت تا به پرسش‌ها پاسخ دهد؛ معاون سیاسی صداوسیما در ابتدا با اشاره به عزای عمومی به خاطر حادثه آبادان تسلیت گفت و در ادامه بیان کرد: ارتباط دانشجویان با معاونت سیاسی و حضور آنها برای کارآموزی کاری ساده و سهل‌الوصول است و من هم موافقم و حتماً با یک هماهنگی اداری انجام خواهد شد.
اینکه گفته شد نگاه معاونت سیاسی به جذب از بیرون است نه از دانشگاه درست نیست.
نگاه ما براساس جذب براساس نیازها و جذب براساس شایسته‌گزینی و بهترین‌هاست.
این بهترین‌ها امکان دارد در داخل دانشگاه باشند یا خارج از دانشگاه، اما اولویت با دانشگاه است.
طبیعی است که شما با فرم‌ها و قالب‌های معاونت بیش از رقبای خود در خارج از دانشگاه آشنا هستید و در اولویتید.
وی اضافه کرد: درباره تحول در معاونت سیاسی باید گفت همیشه معیار و مزایایی برای رسانه ملی وجود دارد و آن قدرت تأثیرگذاری آن در توسعه کشور بوده است.
اینکه رسانه ما با وجود اینکه انحصاری بوده چقدر توانسته در توسعه تأثیرگذار باشد محل بحث است.
نگاهی تحلیلی ما را به این نتیجه می‌رساند که پس از جنگ که هم کشور توسعه پیدا کرده و هم رسانه گسترش پیدا کرده، در بسیاری موارد رسانه نقش جدّی نداشته و انبوهی از آمال و آرزوها در کشور انباشته شده و محقق نشده است با وجودی که اسناد بالادستی و کار کارشناسی زیادی برای آنجا انجام شده است.
خدابخشی تصریح کرد: آنچه که درباره انتقادها به تحول بیان شد باید گفت ما باید ابتدا به تعریف واحد از تحول برسیم.
ممکن است تعریف ما با شما از تحول متفاوت باشد.
من از حدود 10 تا 12 سال پیش طرحی با نام مدیریت سندمحور رسانه داشتم.
زمانی به عنوان فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق (ع) و کارمند رسانه ملی این نکته را در جلسه‌ای به آقای ضرغامی مطرح کردم که گفتمان رایج بر صداوسیما گفتمان حاکم بر اسناد بالادستی کشور و گفتمان مطالبات مورد نظر رهبری نیست.
وی خاطرنشان کرد: ما انبوهی از اسناد بالادستی را داریم که مراحل کارشناسی و تصویب را گذرانده اما سال‌هاست روی زمین مانده و اجرا نشده است.
مثلاً درباره بیمه همگانی یا حذف کنکور یا درگاه واحد کسب و کارها یا نسخه الکترونیکی و ...
هیچ یک از اینها انجام نشده بود.
ما در حوزه های مختلف اسنادی داریم که قوه عاقله جمهوری اسلامی اینها را به عنوان اسناد بالادستی تنظیم کرده اما در مرحله اجرا دچار غفلت شده است.
به هر یک از مشکلات موجود در کشور متمرکز شوید می‌بینید قوانینی وجود دارد که سال‌هاست اجرا نشده است.
قوه عاقله به اسناد قانونی رسیده است اما رسانه انحصاری که باید اینها را به گفتمان غالب کشور تبدیل می‌کرده غفلت کرده است.
معاون سیاسی صداوسیما با اشاره به ارکانِ تحول در این معاونت رسانه ملّی، توضیح داد: رکن اول در تحول در معاونت سیاسی سندمحوری است یعنی سلیقه کارشناس و خبرنگار مبنای تعیین سوژه‌های معاونت نیست بلکه مبنا اسناد بالادستی است.
رکن دوم مسأله «پیگیری» است.
ما با پدیده‌ای در معاونت سیاسی مواجه بودیم که نامش را شهوت سوژه می‌گذارم.
خبرنگاران سوژه‌ای را دنبال می‌کنند و بعد کنار می‌گذارند و به سراغ سوژه بعدی می‌روند.
آیا سوژه‌ای که زخمی کردند و به عنوان اولویت رسانه مطرح کردند پیگیری شد یا به وضعیت مطلوب رسید؟
حدود 70 درصد موضوعاتی که در خبر به آنها پرداخته می‌شود سوژه‌های غیر رویدادی است.
وی ادامه داد: رکن سوم بحث تخصص‌گرایی است.
تا قبل از شروع تحول حدود 50 تحریریه خبری داشتیم که هر یک حدود 10 نیروی محتوایی داشتند و کارشان تنظیم خبر بود و همه موازی‌کاری می‌کردند.
چیزی به نام تحریریه تخصصی نداشتیم و صرفاً در خبرگزاری پنج گروه بزرگ کلی مانند اجتماعی، ورزشی و «علمی، پزشکی، فرهنگی» داشتیم.
اتفاقی که در این مدت رخ داد این بود که حدود 35 گروه تخصصی تشکیل دادیم.
در اثر همین رکن تخصص‌گرایی بود که عملیات‌های بزرگ در راستای اسناد بالادستی طراحی و اجرا شد.
موازی‌کاری‌ها در معاونت سیاسی از بین رفته و اکنون گروه‌های تخصصی تولید محتوا می‌کنند.
به طور مثال تحقق نسخه الکترونیک سلامت نتیجه کار معاونت سیاسی بود.
افزایش ظرفیت پزشکی پس از سالها، اجرای درگاه واحد مجوزها که آرزوی فعالان کسب و کار بود از دیگر نتایج پیگیری‌های گروه‌های تخصصی ما بود.
خدابخشی تأکید کرد: شاید اصل ایده حذف ارز ترجیحی را نپسندید اما اگر اصل آن را بپذیرید این طرح به دلیل حمایت رسانه ملی موفق اجرا شده است.
طرحی که معضل روز جامعه است از آرزوهای دیرینه کشور بوده و فقر و گرسنگی را برطرف می‌کند.
حداقل‌اش این است که اجرای آن مثل قبل 200 کشته روی دست کشور نگذاشته است.
کشور تاکنون دو زمستان داغ داشته است.
از نظر شما ممکن است این اصلاحات قیمتی و طرح آمال و آرزو نباشد اما از نظر ما اجرای اسناد بالادستی است.
این‌ها آسان نیست کار شبانه روزی می‌خواهد.
وی ادامه داد: شغل ما به هر حال در حوزه سیاسی است و باید سیاسی باشید تا اقتضائات را درک کنید.
من دارم کار جمعی می‌کنم و سر هر اختلاف نظر نمی‌شود بگویم اگر نشود من می‌روم.
شاید با شما هم در جایی موافق باشم اما کار جمعی است.
بنابراین نکات دوستان باید متوجه جایگاه سازمان و فشارهای روی سازمان باشد.
اگر ما بر مبنای اسناد بالا دستی روند تحول را ادامه دهیم آینده کشور بسیار درخشان است.
خدابخشی افزود: همزمان با کار محتوایی بحث های جدی ادغام‌های اداری و ساختاری را هم داشتیم که فقط هم کسی می‌تواند درک کند که در سازمان کار اجرایی کرده است و تبعات هر اتفاق را می داند.
ما سر جابه‌جایی‌ها کار مهمی انجام دادیم که طی آن حتی تعداد زیادی از مدیران‌مان بی‌اتاق شدند و همه‌اش جزو الزامات کار بوده است.
طی این اتفاقات همه دیوارها و حایل ها در معاونت سیاسی از بین رفته است و یک تحریریه بزرگ بوجود آمده که همه دور یک میز تصمیم می‌گیریم.
انتهای پیام/

 

دانشگاه،سياسي،صداوسيما،رسانه،كشور،معاونت،تحول،سازمان،اسناد،ب ...دانشگاه،سياسي،صداوسيما،رسانه،كشور،معاونت،تحول،سازمان،اسناد،ب ...

 


یکشنبه، 08 خرداد 1401 - 23:20 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0