FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ملک‌زاده: خدامحوری و مردم‌گرایی دو رکن قانون‌گذاری در اسلام است


 فارس | فرهنگی و هنری | شنبه، 07 خرداد 1401 - 16:55

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه گفت: برعکس نظام اومانیستی غرب برای فرایند قانون‌گذاری، در نظام مبتنی بر اسلام دو رکن خدامحوری و مردم‌گرایی شالوده تکوین قانون و مققرات را تشکیل می‌دهند.

اسلامي،قرار،رأي،پيامبر،خدا،غربي،نظام،مجلس،خدامحوري،فرايند،حض ...


حجت‌الاسلام محمد ملک‌زاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه اندیشه فارس، در چهل و دومین سالروز تشکیل اولین دوره مجلس شورای اسلامی در باب قانون‌گذاری و فرایند آن در نظام اسلامی و تفاوتش با پارلمانتیسم اروپایی گفت: در مورد قانون‌گذاری اسلامی با وضع حاضر و وضع مطلوب باید یک تمایز و انفصالی را برقرار کرد.
شاید در حال حاضر ما با آن وضعیت ایده‌آل فاصله داشته باشیم، اما مسیری که در بُعد اندیشه‌ای در این باره مطرح است را باید در نظر گرفت و باید آن را طی کرد تا به مجلس و سیستم قانون‌گذاری تراز دست یافت.
وی ادامه داد: آنچه در نظام اسلامی به عنوان رأی و دخالت مردم مطرح می‌شود و تفاوتش با دموکراسی غربی را می‌توان در دو ساحت مورد بررسی قرار داد.
اولین آن‌ها «خدامحوری» است؛ یعنی در فرایند تشریع و تصویب قانون خدا را به عنوان شارع اعظم و حکیم به امور مردم در نظر گرفت.
دومین محور هم «مردم‌گرایی» است.
هر دو مسأله، از موضوعات قدیمی و تاریخی‌ای هستند که از صدر اسلام تا به حال مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته‌اند.
رأی مردم را باید در زندگیشان لحاظ کرد
وی افزود: رسول خدا پس از برقراری حکومت اسلامی در مدینه و دوره‌ای که قرار است قوانینی در باب اجتماع و امور روزمره مسلمین حاکم شود، خداوند با خطاب قرار دادن پیامبر می‌فرماید: و کسانی که [ندای] پروردگارشان را پاسخ [مثبت] داده و نماز برپا کرده‏‌اند و کارشان در میانشان مشورت است و از آنچه روزیشان داده‏‌ایم انفاق می‌کنند.
خدا از پیامبر می‌خواهد در اموری که به زندگی مردم و سرنوشت‌ آن‌ها مرتبط می‌شود، موضوع را با خود آن‌ها در میان بگذارد.
مثلاً سر قضیه جنگ اُحُد پیامبر باوجود این‌که با نظر عامه مردم موافقت نداشت، اما رأی آن‌ها را مبنی بر خروج از شهر پذیرفت و جالب آن است که پس از ناکامی همچنان به نظر و خواست مردم توجه خود را ادامه داد؛ نه اینکه با استناد به ناکامی قبلی بخواهد رأی آنان را از مدار توجه حذف کند.
اومانیسم، روح قانونگذاری غرب
ملک‌زاده ادامه داد: بنا به آنچه‌ گفته شد، دو رکن اساسی در قانون‌گذاری اسلامی را «خدامحوری» و «مردم‌گرایی» تشکیل می‌دهد.
اما عناصر قانون‌گذاری در غرب تفاوت‌های جدی‌ای دارد.
اولاً ما در دموکراسی و پارلمانتیسم غربی چیزی به نام خدامحوری نداریم و عملاً تشریع و خواست خدا کنار رفته و «اومانیسم» و «اصالت انسان» جای آن را گرفته است، ثانیاً این اصالت انسان، یک شعار و شوآفی است که به اذعان خود متفکران غربی تنها جنبه صوری دارد و رسانه‌ به خوبی می‌تواند فرایند انتخاب مردم را به سمت ببرد که سرمایه‌داری خواهان آن است.
بنابراین قانون‌گذاری غربی مبنی بر خواست مردم بیش از هرچیز یک شعار و جلوه صوری دارد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: در نظام اسلامی از آن‌جا که ارزش‌ها و اصول الهی حاکم قرار می‌گیرند، با خواست مردم مجلس شکل می‌گیرد و این نمایندگان هستند که بنا بر حکم اسلام دست به قانون‌گذاری می‌زنند.
این همان چیزی است که در کلام حضرت امام چنین تعبیر می‌شود: «مجلس در رأس امور قرار دارد»
استاد حوزه علمیه در مورد چگونگی انطباق آیات با عالم واقع کنونی گفت: ما باید برای فهم نظام و هندسه فکری اسلامی، آیات و منقولات اولیای دین را با سیره ایشان مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.
آن‌چیزی که از حیات معصومین به دست می‌آید این است که بدون خواست و اراده مردم، همچنین اقبال حداکثری آنان اموری نظیر تشکیل حکومت و...
انجام نمی‌شد.
حضرت امیرالمؤمنین باوجود اینکه خلیفه بلافصل پیامبر بود، وقتی تشتت مردم را در مورد بحث خلافت دید با اینکه از درست آن‌ها گله کرد اما با خواست آن‌ها و ارادشان تا جایی که می‌شد راه آمد.
اما برعکس وقتی در ماجرای خلافت ایشان مردم اقبال عمومی گسترده نشان دادند، حضرت به انتخاب ایشان وقعه می‌نهد.
انتهای پیام/

 

اسلامي،قرار،رأي،پيامبر،خدا،غربي،نظام،مجلس،خدامحوري،فرايند،حض ...

 


یکشنبه، 08 خرداد 1401 - 01:40 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0