FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


رفیع‌پور: امام صادق(ع) با ادامه راه پدر، هویت شیعی را بازسازی کرد


 فارس | برگزیده، فرهنگی و هنری | جمعه، 06 خرداد 1401 - 08:13

استاد حوزه علمیه گفت: نتیجه فعالیت‌های امام صادق(ع) آن شد که در جهان اسلام شبکه عظیمی به ریاست ایشان تشکیل شود که چه از لحاظ علمی و فرهنگی و چه از لحاظ مالی و سیاسی، یک هویت مستقلی را داراست.

امام،صادق،علمي،شيعيان،استاد،حكومت،حوزه،طاغوت،شيعي،باقر،هويت، ...


استاد حوزه علمیه گفت: نتیجه فعالیت‌های امام صادق(ع) آن شد که در جهان اسلام شبکه عظیمی به ریاست ایشان تشکیل شود که چه از لحاظ علمی و فرهنگی و چه از لحاظ مالی و سیاسی، یک هویت مستقلی را داراست.
حجت‌الاسلام سید محمدمهدی رفیع‌پور تهرانی، استاد حوزه علمیه و پژوهشگر مطالعات دینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس در باب تأثیرات امام صادق(ع) بر جامعه شیعه گفت: در باب اثرگذاری امام صادق (ع) بر جامعه آن زمان، باید در ابتدا متذکر شد که ایشان در زمانه‌ای امامت را برعهده داشتند که اجتماع مسلمین، شاهد یک تغییر قدرت در دستگاه خلافت بود.
ضعف قدرت امویان و پس از آن، تازه‌کاری و عدم استقرار کامل حکومت عباسیان موجب شد تا امام صادق(ع) بتوانند بیشتر و بهتر به فعالیت‌های خود بپردازند.
ایشان از این فرصت طلایی، نهایت استفاده را بردند و توانستند که جامعه شیعی را تا درجه بالایی تربیت کنند.
آموزه‌های شیعی کنونی مرهون تلاش‌های امام باقر و امام صادق(ع) است
وی افزود: امام صادق(ع) با پیش‌گرفتن فعالیت‌های علمی پدر بزرگوارشان امام باقر(ع)، توانستند دانشگاه علمی مدینه را که توسط امام پنجم پایه‌گذاری شده بود، گسترش دهند و در آن شاگردان زیادی پرورش یافتند.
تشیع کنونی و آموزه‌هایی که امروزه در اختیار شیعیان قرار دارد، در ابتدا به این گستردگی نبوده و این گنج مهم معارف را باید مرهون زحمات و مجاهدت‌های ائمه بالاخص تلاش‌های امام باقر و امام صادق(ع) دانست.
رفیع‌پور تهرانی ادامه داد: از اقدامات مهم امام صادق(ع)، ترغیب و تشویق شاگردان و شیعیان علمی خود به کتابت و نگارش مطالب بود.
بسیاری از آثاری که در ادبیات علمی شیعه به «اصول» معروف هستند، حاصل فعالیت‌های اطرافیان امام صادق(ع) است که هرکدام از آن‌ها بنا به موضوعاتی که دارد، احادیثی را در باب مباحث مختلف: کلامی، فقهی و اخلاقی شامل می‌شود.
استاد حوزه تأکید کرد: اگر نبود فعالیت‌های مهم امام صادق(ع)، شاید امروز شیعیان در موضوعات مختلف از جمله مسائل فقهی، تفاوتی با سایر مذاهب اسلامی نداشتند، بنابراین باید به تلاش اساسی امام صادق(ع) در تبیین و بسط و گسترش معارف اسلامی توجه کرد.
امام صادق(ع) با تربیت فقهایی نظیر زرار‌ة بن اعین، محمد بن مسلم و...
در کنار تشویق مردم به فراگیری علم از این افراد که دانش‌آموخته مکتب اهل‌بیت(ع) هستند، علم و فرهنگ شیعی را تنظیم کردند.
شروع این فعالیت، با امام باقر(ع) بود، اما امام صادق(ع) با پیگیری اساسی، این مسأله را تثبیت کرد و قوام بخشید.
نفی حکومت طاغوت به شکل غیرمستقیم
رفیع‌پور ادامه داد: امام صادق(ع) همچنین در رد و نفی حکومت عباسیان، سیاستی غیرمستقیم را درپیش گرفت تا طاغوت بودن این حکومت را نشان دهد.
ایشان با نهی شیعیان نسبت به رجوع به حاکمیت جور به منظور رفع دعوا و خصومت، به شکل نامحسوس، روی نامشروع بودن حکومت وقت و طاغوتی بودن آن انگشت می‌گذارند.
وی اضافه کرد: نمونه‌ای از این اقدامات را می‌توان در مقبوله عمر بن‌ حنظله مشاهد کرد.
در این حدیث می‌خوانیم که: «عمر بن حنظله می‌گوید از امام صادق(ع) درباره دو نفر از دوستانمان (یعنی شیعه) که نزاعی بین‌شان در مورد قرض یا میراث بود و به قضات برای رسیدگی مراجعه کرده بودند، سؤال کردم که آیا این رواست؟
فرمود: هرکه در مورد دعاوی حق یا دعاوی ناحق به ایشان مراجعه کند، در حقیقت به طاغوت (یعنی قدرت حاکمه ناروا) مراجعه کرده باشد و هرچه را که به حکم آنها بگیرد، در حقیقت به طور حرام می‌گیرد؛ گرچه آن را که دریافت می‌کند حق ثابت او باشد زیرا که آن را به حکم و با رأی طاغوت و آن قدرتی گرفته که خدا دستور داده به آن کافر شود.
استاد حوزه افزود: در ادامه روایت داریم: خدای تعالی می‌فرماید: یریدُونَ انْ یتَحاکَمُوا إلَی الطّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِروا أَنْ یکْفُرُوا به.
پرسیدم: چه باید بکنند؟
فرمود: باید نگاه کنند ببینند از شما چه کسی است که حدیث ما را روایت کرده و در حلال و حرام ما مطالعه کرده است و صاحب‌نظر شده و احکام و قوانین ما را شناخته است...
بایستی او را به عنوان قاضی و داور بپذیرند، زیرا که من او را حاکم بر شما قرار داده‌ام.
پس آنگاه که به حُکم ما دستور داد و از وی نپذیرفتند، بی‌گمان حکم خدا را سبک شمرده و به ما پشت کرده‌اند و کسی که به ما پشت کند، به خداوند پشت کرده و این در حد شرک به خداوند است.
امام صادق(ع) هویت شیعی را بازسازی کرد
رفیع‌پور گفت: امام صادق(ع) مکرراً با بیان حقانیت اهل‌بیت(ع) نسبت به مسائل سیاسی و حاکمیتی، فارغ از هویت‌بخشی علمی و فرهنگی به شیعیان، یک نوع هویت سیاسی را هم برای پیروان خود ترسیم کردند.
نتیجه فعالیت‌های امام صادق(ع) آن شد که در جهان اسلام، شبکه عظیمی به ریاست امام صادق(ع) تشکیل شود که چه از لحاظ علمی و فرهنگی و چه از لحاظ مالی و سیاسی یک هویت مستقلی را داراست.
این استاد مطالعات دینی در پایان بیان کرد: امام صادق(ع) همانطور که در بین شیعیان، اثرگذاری‌های بالایی را برجاگذاشت، در بین اهل سنت هم شخصیت امام صادق(ع) از اهمیت بالایی برخوردار است.
در آثار اهل سنت ما شاهد آن هستیم که ده‌ها حدیث از امام صادق(ع) نقل شده است که این حاکی از توجه آن‌ها به جایگاه علمی ایشان است.
انتهای پیام/

 

امام،صادق،علمي،شيعيان،استاد،حكومت،حوزه،طاغوت،شيعي،باقر،هويت، ...امام،صادق،علمي،شيعيان،استاد،حكومت،حوزه،طاغوت،شيعي،باقر،هويت، ...

 


جمعه، 06 خرداد 1401 - 23:55 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0