FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


"ذکر جمیل" امام صادق (ع) در کلام عطار نیشابوری


 تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 06 خرداد 1401 - 16:30

میزان عشق و ارادت عطار به اهل بیت(ع) تا آنجاست که معروف‌ترین کتاب نثر خودش را که به گفته دکترمحمدرضا شفیعی کدکنی یکی از سه رکن رکین نثر پارسی است، با ذکر جمیل امام صادق (ع) شروع می‌کند.

صادق،كبر،اهل،ذكر،نفس،وقت،امام،اللّه،تمييز،مطيع،لقمه،عارف،بيت، ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تردیدی نیست که عطار نیشابوری، شاعر و عارف نامدار قرن ششم و هفتم بر مذهب اهل سنت بوده است و این را صاحب‌نظران و پژوهشگران معتبری چون سعید نفیسی و بدیع‌الزمان فروزانفر تصدیق کرده‌اند اما عمق ارادت و میزان عشقی که شیخ در سرودن شعر در منقبت امیرالمونین حضرت علی(ع) و اهل بیت(ع) داشت، موجب شده است کسانی او را شیعه بدانند.
میزان عشق و ارادت عطار به اهل بیت عصمت و طهارت تا آنجاست که معروف‌ترین کتاب نثر خودش -تذکره الاولیاء- را که به گفته دکترمحمدرضا شفیعی کدکنی یکی از سه رکن رکین نثر پارسی است، با وصف جلیل امام صادق (ع) شروع می‌کند و در اوصف آن امام همام می‌نویسد:
"آن سلطان ملّت مصطفوى، آن برهان حجّت نبوى، آن عالم صدّیق، آن عالم تحقیق، آن میوه دل اولیا، آن گوشه جگر انبیا، آن ناقل على، آن وارث نبى، آن عارف عاشق، ابو محمّد جعفر صادق- رضى اللّه عنه- گفته بودیم که اگر ذکر انبیا و صحابه و اهل بیت کنیم، یک کتاب جداگانه می‌‏باید.
و این کتاب شرح حال این قوم خواهد بود، از مشایخ، که بعد از ایشان بوده‏‌اند.
امّا به سبب تبرّک به صادق- رضى اللّه عنه- ابتدا کنیم، که او نیز بعد از ایشان بوده است و چون از اهل بیت بیشتر سخن طریقت او گفته است، و روایت از او بیش آمده، کلمه‏‌اى چند از آن حضرت بیارم، که ایشان همه یکی‌‏اند.
چون ذکر او کرده آمد ذکر همه بود.
نبینى که قومى که مذهب او دارند، مذهب دوازده امام دارند؟
یعنى یکى دوازده است و دوازده یکى.
اگر تنها صفت او گویم، به زبان عبارت من راست نیاید، که در جمله علوم و اشارات و عبارات بى‏تکلف به کمال بود.
و قدوه جمله مشایخ بود، و اعتماد همه بر او بود.
و مقتداى مطلق بود و همه الهیان را شیخ بود، و همه محمّدیان را امام بود.
هم اهل ذوق را پیشرو بود و هم اهل عشق را پیشوا.
هم عبّاد را مقدّم بود و هم زهّاد را مکرّم.
هم در تصنیف اسرار حقایق، خطیر بود، هم در لطایف اسرار تنزیل و تفسیر، بى‏نظیر".
فرید‌الدین عطار در ادامه به ذکر حکایاتی خواندنی در وصف حضرت امام جعفر صادق (ع) می‌پردازد که چند نمونه از آن‌ها را در زیر می‌خوانیم:
من چون از سر کبر خود برخاستم، کبریائى او بیامد
نقل است که صادق (ع) را گفتند: «همه هنرها دارى: زهادت و کرم باطن، و قرّة العین خاندانى، و لیکن بس متکبّرى».
گفت: «من متکبر نیم.
لکن کبر کبریائى است، که من چون از سر کبر خود برخاستم، کبریائى او بیامد و به جاى کبر من بنشست.
به کبر خود، کبر نشاید کرد، اما به کبریائى او کبر شاید کرد».
عاقل آن است که تمییز کند میان دو خیر و دو شر
نقل است که صادق از ابو حنیفه پرسید که: «عاقل کى است؟».
گفت: «آن که تمییز کند میان خیر و شرّ».
صادق گفت: «بهایم نیز تمییز توانند کرد، میان آن که او را بزنند یا او را علف دهند».
ابو حنیفه گفت: «به نزدیک تو عاقل کى است؟» گفت: «آن که تمییز کند میان دو خیر و دو شر.
تا از دو خیر، خیر الخیرین اختیار کند و از دو شر، خیر الشّرین برگزیند».
ما هر چه دادیم بازنگیریم
نقل است که همیانى زر از کسى برده بودند.
آن‏کس در صادق آویخت که: «تو برده‏‌اى»- و او را نشناخت- صادق گفت: «چند بود؟».
گفت: «هزار دینار».
او را به خانه برد و هزار دینار به وى داد.
بعد از آن، آن مرد زر خود بازیافت و زر صادق بازپس آورد و گفت: «غلط کرده بودم».
صادق گفت: «ما هر چه دادیم بازنگیریم».
بعد از آن، از کسى پرسید که: «او کى است؟».
گفتند: «جعفر صادق».
آن مرد خجل بازگردید.
تا صادق می‌‏گفتى، کاذب بودى!
نقل است که یکى پیش صادق آمد و گفت: «خداى را به من نماى».
گفت: «آخر نشنیده‏‌اى که موسى را گفتند: لن ترانى؟» گفت: «آرى.
امّا این ملّت محمّد است که یکى فریاد مى‏‌کند که: رأى قلبى ربّى.
و دیگرى نعره مى‏‌زند که: لم اعبد ربّا لم اره».
صادق گفت: «او را ببندید و در دجله اندازید».
او را ببستند و در دجله انداختند.
آب او را فروبرد.
بازبرانداخت.
گفت: «یا ابن رسول اللّه الغیاث، الغیاث».
صادق گفت: «اى آب!
فروبرش».
فروبرد.
باز برآورد.
گفت: «یا ابن رسول اللّه!
الغیاث، الغیاث».
صادق دگر بار گفت: «اى آب!
فروبرش».
همچنین فرومى‌‏برد و برمى‏ آورد، چندین کرّت.
چون امید از خلایق به یک‏بارگى منقطع گردانید، این نوبت گفت: «یا الهى!
الغیاث، الغیاث».
صادق گفت: «او را برآرید».
برآوردند و ساعتى بگذاشتند تا باز قرار آمد.
پس گفتند: «خداى را دیدى؟».
گفت: «تا دست در غیرى مى‌‏زدم، در حجاب مى‌بودم.
چون به کلّى پناه بدو بردم و مضطر شدم، روزنه‏‌اى در درون دلم گشاده شد.
آنجا فرونگرستم.
آنچه مى‏‌جستم بدیدم و تا اضطرار نبود آن نبود، که امّن یجیب المضطرّ اذا دعاه».
صادق گفت: «تا صادق مى‌‏گفتى، کاذب بودى، اکنون روزنه را نگاه‌دار که جهان خداى- عزّ و جلّ- بدانجا فروست.
و هر که گوید که خداى- عزّ و جلّ- بر چیزست، یا در چیزست و از چیزست، او کافر بود».
مطیع با عجب، عاصى است و عاصى با عذر، مطیع
و گفت: «هر آن معصیت که اوّل آن ترس بود و آخر آن عذر، بنده را به حق رساند و هر آن طاعت که اوّل آن امن بود و آخر آن عُجب، بنده را از حق- تعالى- دور گرداند.
مطیع با عجب، عاصى است و عاصى با عذر، مطیع».
و از وى پرسیدند که «درویش صابر فاضل‏تر یا توانگر شاکر؟».
گفت: «درویش صابر، که توانگر را دل به کیسه بود و درویش [را] با خدا».
و گفت: «عبادت جز به توبه راست نیاید، که حق- تعالى- توبت مقدّم گردانید بر عبادت، کما قال: التائبون العابدون».
و گفت: «ذکر توبه، در وقت ذکر حق- تعالى- غافل ماندن است از ذکر.
و خداى- تعالى- [را] یاد کردن به حقیقت، آن بود که فراموش کند در جنب خداى، جمله اشیاء را.
به جهت آن که خداى- تعالى- او را عوض بود از جمله اشیاء».
عارف آن است که ایستاده است با خداوند خویش
و گفت: «مؤمن آن است که ایستاده است با نفس خویش، و عارف آنست که ایستاده است با خداوند خویش».
و گفت: «هر که مجاهده کند با نفس براى نفس، برسد به کرامات.
و هر که مجاهده کند با نفس براى خداوند، برسد به‏ خداوند».
و گفت: «الهام از اوصاف مقبولان است و استدلال ساختن که بى‏ الهام بود، از علامت راندگان است».
و گفت: «مکر خداى- عزّ و جلّ- در بنده نهان‏تر است از رفتن مورچه، در سنگ سیاه، به شب تاریک».
و گفت: «عشق، جنون الهى است.
نه مذموم است و نه محمود.
از صحبت پنج کس حذر کنید: یکى از دروغ‏گوى، که همیشه با وى در غرور باشى.
دوّم از احمق، که آن وقت که سود تو خواهد، زیان تو بود و نداند.
سیّوم بخیل، که بهترین وقتى از تو ببرد.
چهارم بددل، که در وقت حاجت‏ تو را ضایع کند.
پنجم فاسق که تو را به یک لقمه بفروشد.
و به کمتر لقمه ‏یى طمع کند.
و گفت: «سرّ معاینه مرا آنگاه مسلّم شد، که رقم دیوانگى بر من کشیدند».
و گفت: «از نیکبختى مرد است، که خصم او خردمند است».
و گفت: «از صحبت پنج کس حذر کنید: یکى از دروغ‏گوى، که همیشه با وى در غرور باشى.
دوّم از احمق، که آن وقت که سود تو خواهد، زیان تو بود و نداند.
سیّوم بخیل، که بهترین وقتى از تو ببرد.
چهارم بددل، که در وقت حاجت‏ تو را ضایع کند.
پنجم فاسق که تو را به یک لقمه بفروشد.
و به کمتر لقمه ‏یى طمع کند.
بهشت عافیت است و دوزخ بلاست
گفت: «حق تعالى- را در دنیا بهشتى است و دوزخى: بهشت عافیت است و دوزخ بلاست.
عافیت آن است که کار خود به خداى- عزّ و جلّ- بازگذارى، و دوزخ آن است که کار خداى با نفس خویش گذارى».
انتهای پیام/


 


جمعه، 06 خرداد 1401 - 23:15 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0