FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نگاهی به زندگی اُخروی؛ در کلام حاج محمّداسماعیل دولابی


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 04 خرداد 1401 - 15:23

حاج آقا دولابی می گوید، فردی که جایگاه خود را در عالم برزخ و قیامت ببیند، دیگر چیز‌های فانی را نمی‌بیند.

آخرت،باغ،موت،عزيز،همراهت،دائماً،غصه،ميهمان،تحويل،دنيا،همراه،آ ...


نکته‌ها از گفته ها؛
زندگی اُخروی، یکی از موضوعات مهمی است که در کتاب «طوبای محبت» از عارف بالله، مرحوم حاج محمّد اسماعیل دولابی نقل شده است: «ان شاءلله وقتی در‌ها باز شود و آن طرف را ببینی دیگر در دنیا به شما سخت نمی‌گذرد.
بلکه هیچ نمی‌گذرد.
من عقیده ام این است که هرکس جایگاه خود را در آن جا (عالم برزخ و قیامت) ببیند دیگر چیز‌های فانی را نمی‌بیند.
دیگر آن چیز‌هایی را که ریخته می‌شوند و همراه آدم نمی‌آیند، آن‌ها را نمی‌بینی.
فقط آن‌هایی که همراهت هستند را می‌بینی؛ از صفا، از وفا، از اخلاق خوب، از رفتار‌های مومنین، از مومنان پاک که کار‌های خوب می‌کنند، آن‌ها را می‌بینی.
چشمت شش دانگ به آن‌ها دوخته شده است، چون آن‌ها همراهت هستند.
هیچ کدام از آن‌ها جا نمی‌مانند.
فعل شما که خوب است جا نمی‌ماند و همراه شما می‌آید.
کردار‌ها و رفتار‌های خوبمان با ما همراه هستند.
همه‌ی چیز‌های آخرتی را می‌بینیم و آن‌ها را فاقد نمی‌شویم.
اما چیز‌های مادی و طبیعی که یک خُرده کم و زیاد می‌شود، مثل این که آن‌ها را دیگر نمی‌بینیم.
تمام غصه‌ها هم برای همین چیز‌ها بود.
هرچه غصه هست برای چیز‌هایی است که از دست ما می‌رود و این جهل است.
وقتی که این جهل رفت، آدم دیگر اصلاً غصه نمی‌خورد بلکه از غصه خوردن دیگران هم تعجب می‌کند!»
این شخصیت والا مقام، در قسمت دیگری از صحبت های خود فرموده اند:«خوشا به حال کسی که این میهمان عزیز وقتی وارد شد آن را درست تحویل بگیرد.
آخرتی که دارد می‌آید خداست، پیغمبر (ص) است، امام (ع) است، نشستن با آن هاست، خوردن با آن هاست، در بهشت و در قُرب خدا بودن است.
همه این‌ها در آخرت است.
حال این میهمان عزیز را درست تحویل می‌گیری یا می‌خواهی با اخم تحویل بگیری؟!
چون دنیا رفت و تمام شد، از جای پست خلاص شدید.
جایی که فنا داشت تمام شد.
جایی که می‌خوردی و دوباره گرسنه می‌شدی تمام شد.
جایی که ریاست می‌کردی بعد انزجار پیدا می‌کردی تمام شد.
هر چیزی که آخر داشت تمام شد.
حال به آخرت آمدی.
آخرت آخر ندارد.
چه جای بدی بودم، حال چه جای خوبی آمده‌ام!
قبلاً جایی بودم که همه چیزش تمام می‌شد و تمام شد.
حال جایی آمده‌ام که هیچ چیز آن تمام نمی‌شود.
به آخرت آمده‌ای، آخرت دائم است، دائماً غنی است.
دائماً عزیز است، دائماً حیّ است، اُبعثُ حَیّا.
من مبعوث می‌شوم حیّ.
حیّ یعنی کسی که در آخرت به رویش باز است و الان نشسته با اهل بیت طهارت (ع) گفت وگو می‌کند.
این چنین کسی مبعوث شده است حیّ.
حیّ موت ندارد، در حیات دائم است.
حیات این دنیا بود که قلابی بود.
موت را قبول کرد، گفت بفرما اتاق من.
خوشا به حال آن کسی که قدوم این میهمان عزیز را گرامی بشمارد.
یعنی از همان جوانی قبول کند که موت خوب است.
می‌گویند: کم حرف بزن.
می‌گوید: چشم.
می‌گویند: این کار را بکن، نپرس برای چه؟
می‌گوید: چشم!
این موت است.
به پدرت می‌گویی این‌ها را خودت به من یاد دادی.
پس چرا هر کاری می‌خواهم انجام دهم می‌گویی نکن!
قبا را اینطور تنت نکن، اینطور تنت کن، غذا را اینجور نخور، اینجور بخور.
اینجا باغی است که هر کس می‌آید می‌تواند از میوه آن بچیند و بخورد.
امّا از بردن خبری نیست.
اگر درون قبر یک ریال همراهت باشد، قبر را نبش می‌کنند و آن را در می‌آورند.
اگر یک انگشتر دستت باشد آن را در می‌آورند.
از این باغ هیچ چیز را نمی‌شود بیرون بُرد.
در باغ نمی‌توانستی کول کنی و ببری.
تا درون باغ هستی می‌خوری و می‌خورانی.
بهره آخرتت هم آن اقبالی است که به جهان دیگر داری.
پس اگر کم داد با صاحب باغ دعوا نمی‌کنی.
اگر هم زیاد داد دعوا نمی‌کنی.
با باغدار نمی‌گویی چرا اینچنین نمی‌کنی، چرا چنان نکردی، این گل‌ها چیست؟
این میوه‌ها چیست؟
ایراد نمی‌گیری، می‌خوری و در باغ راه می‌روی.»

 

آخرت،باغ،موت،عزيز،همراهت،دائماً،غصه،ميهمان،تحويل،دنيا،همراه،آ ...

 


چهارشنبه، 04 خرداد 1401 - 22:29 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0