FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


استفاده از ظرفیت فکری مذاهب برای مقابله با چالش‌های امت اسلامی


 مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 04 خرداد 1401 - 15:29

صالحی با بیان اینکه مسأله حل و یا کاهش تفرقه و حرکت به سمت وحدت یکی از موضوعات هفتگانه جهان اسلام است گفت:استفاده از ظرفیت فکری مذاهب برای مقابله با چالش‌های امت اسلامی ضروری است.

اسلام،جهان،اسلامي،مذاهب،مسأله،دانشگاه،وحدت،نورسي،حنفي،علامه، ...


به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس صالحی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در همایش «نقش دانشگاه‌های الهیاتی در مدیریت اختلافات مذهبی در جهان اسلام» که با حضور اساتید دانشگاه‌های ترکیه و دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، به بررسی ظرفیت‌های جهان اسلام برای ایجاد وحدت پرداخت.
وی با بیان این‌که جهان اسلام با چالش‌های فراوانی روبرو است، به بررسی تفکرات دو متفکر گذشته و معاصر یعنی حسن حنفی و علامه سعید نورسی پرداخت.
صالحی، چالش‌های جهان اسلام از دیدگاه حنفی را در هفت محور بیان کرد و یادآور شد: عدالت، آزادی، هویت (حفظ خصوصیت‌های فرهنگی در جهان اسلام)، توسعه و پیشرفت درون‌زا، بسیج توده‌ها و فعال کردن ظرفیت منابع انسانی بیش از ۱ میلیارد مسلمان، آزادی سرزمین (که امروز در آزادی فلسطین و قدس شریف متبلور است) و وحدت امت محورهای و چالش‌های هفت گانه جهان اسلام از دیدگاه حنفی هستند.
همان‌گونه که می‌بییند مسأله حل و یا کاهش تفرقه و حرکت به سمت وحدت یکی از موضوعات هفتگانه جهان اسلام است که از سوی حنفی مطرح شده است.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان این‌که علامه سعید نورسی نیز با نگاه عرفانی و اخلاقی مسائل جهان اسلام را در ۶ گروه تقسیم کرده است، گفت: مسأله اول و مهم یأس و ناامیدی در جهان اسلام، مسأله دوم چالش راستی و درست رفتاری و مسأله سوم، غلبه و سریان و نفوذ استبداد در ابعاد فردی و اجتماعی است.
اهتمام به منافع شخصی و غفلت از منافع عمومی، عشق به دشمنی و ناآگاهی به روابط نورانی که مسلمانان را به یک دیگر پیوند می‌دهد، سه مسأله دیگر از دیدگاه علامه نورسی است.
بر اساس اندیشه علامه نورسی، دو مسأله از مسائل شش گانه کاملاً به روابط مسلمانان مرتبط است.
در نگاه متفکرانی همچون حسن حنفی و علامه نورسی، مسأله وحدت و همزیستی جهان اسلام به عنوان یکی از مسائل اصلی و محوری است که جهان اسلام با آن مواجه است.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، هدف این دانشگاه را در مسیر وحدت، تقریب و همزیستی میان مسلمانان بیان کرد و تصریح داشت: ما بر اساس تعالیم دینی، معتقدیم دانش همان رابطه نورانی است که می‌تواند مسلمانان را با یک دیگر متحد کند.
ما می‌توانیم بر محور علم که نور اکبر الهی است کنار یک دیگر قرار بگیریم.
وی اضافه کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی برای رسیدن به این مسیر در همگرایی و وحدت اسلامی، دو مسیر را در نظر گرفته است؛ نخست این‌که دانش‌های اسلامی که در طول ۱۴ قرن در حوزه‌های علوم عقلی، نقلی و عرفانی از سوی مذاهب مختلف اسلامی تولید شده را کنار یک دیگر قرار دهد و دانش‌های اسلامی مقارن و تطبیقی را بسط دهد.
و مسیر دوم اینکه به پشتوانه دانش‌های تولید شده در مذاهب و جریان‌های فکری اسلامی، با چالش‌های جاری در جهان اسلام، مقابله فکری کند.
صالحی، مسلمانان را دارای میراث بزرگی از علوم مختلف دانست که اگر این میراث وسیع را کنار یک دیگر قرار دهند، اتفاق بزرگی برای جهان اسلام رخ می‌دهد.
دانشگاه مذاهب اسلامی دارای ۴ شعبه و ۳ دانشکده در مقاطع کارشناسی تا دکتری است، شاهد همکاری‌های گسترده میان دانشگاه‌های ایران و دانشگاه‌های ترکیه باشیم.

 

اسلام،جهان،اسلامي،مذاهب،مسأله،دانشگاه،وحدت،نورسي،حنفي،علامه، ...

 


چهارشنبه، 04 خرداد 1401 - 21:52 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0