FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


راهکارهای ترویج بیانیه گام دوم انقلاب در فضای دانشگاهی تشریح شد


 مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 02 خرداد 1401 - 14:42

رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان با اشاره به ترویج و گفتمان‌سازی بیانیه گام دوم انقلاب در فضای کلاس‌ و دانشگاه پرداخت و صدور این بیانیه را یک اقدام راهبردی در مقابله باجنگ شناختی دشمن دانست.

انقلاب،بيانيه،اسلامي،گام،دانشگاه،آموزش،رئيس،معتمدي،مجازي،مرك ...


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با همکاری مرکز هم‌اندیشی استادان اقدام به برگزاری نشست تعاملی آنلاین با حضور بیش از ۹۰۰ نفر از اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور با موضوع تبیین و بررسی نقش استادان دانشگاه در گفتمان سازی و ترویج بیانیه گام دوم انقلاب در فضای کلاس‌های درسی دانشگاه‌ها نمود.
در ابتدای این نشست «مرتضی فاضلی» رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان به بیان اهمیت ترویج و گفتمان‌سازی بیانیه گام دوم انقلاب در فضای کلاس‌ها و محیط دانشگاه پرداخت و صدور این بیانیه را یک اقدام راهبردی در مقابله باجنگ شناختی دشمن انقلاب توصیف کرد.
رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان اظهار داشت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک اقدام به‌موقع در مقابله با جنگ شناختی دشمن علیه انقلاب اسلامی و ایجاد تردید و ناامیدی در میان هواداران انقلاب اسلامی در سراسر جهان محسوب می‌شود.
وی افزود که در طول سالیان گذشته بعد از ناامیدی جریان سلطه در به انزوا کشاندن و شکست نظام جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیدند که برای متوقف کردن انقلاب اسلامی باید تصویر ذهنی و ادراک نسل سوم و چهارم انقلاب را نسبت به کارآمدی و درست و بجا بودن انقلاب و آینده‌ی امیدبخش آن تغییر دهند.
فاضلی افزود: در هر سه بخش تهاجم سنگین رسانه‌ای و یک نبرد شناختی را بر کلیت جامعه ایران و به ویژه کسانی که دلبسته و وابسته انقلاب اسلامی هستند تحمیل کردند و در چهلمین سالگرد انقلاب علاوه بر زیر سوال بردن دستاوردهای انقلاب در اصل آن تشکیک کردند تا نسل جوان را ناامید و از تداوم انقلاب منصرف نمایند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در چنین فضایی برای ترسیم اینکه انقلاب امر به‌جایی بوده و باعث گشایش و تغییر و تحول در سرنوشت ایرانیان و مسلمانان جهان شده اقدام هوشمندانه‌ای توسط رهبر حکیم و فرزانه انقلاب انجام شد که همان بیانیه گام دوم انقلاب بود.
فاضلی تاکید کرد: برخی از سران جریان سلطه ادعا داشتند که انقلاب اسلامی ایران چهلمین سالگرد خودش را نخواهد دید اما برخلاف ادعای آنها انقلاب اسلامی همچنان بالنده و پرافتخار و قوی‌تر از گذشته در حال عبور از مرزهای جغرافیایی و جمله گفتمانی در محیط اندیشه‌ها و جلب نظر فرهیختگان دنیا قرار دارد.
رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان افزود: ترسیم چهره انقلاب و دستاوردهای آن به‌عنوان یک حرکت درست به‌ویژه در محیط‌های دانشگاهی و ترسیم یک آینده روشن برای انقلاب و امیدبخش بودن آینده انقلاب برای جوانان مهم‌ترین وظیفه استادان دانشگاه است که باید برای تحقق آن برنامه ریزی و تلاش کرد.
وی به تولیدات محتوایی نهاد در این زمینه اشاره کرد و افزود: مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان اقدام به تولید درس‌های مجازی با محتوای بیانیه گام دوم انقلاب نموده و تا کنون بیش از ۲۵۰ هزار نفر از دانشجویان این دوره‌های آموزشی را گذرانده‌اند.
در ادامه این نشست، «عبدالله معتمدی» رئیس دانشگاه علامه طباطبایی به راهکارهای گفتمان‌سازی، تبیین و ترویج بیانیه گام دوم انقلاب در کلاس‌های درسی پرداخت.
معتمدی گفت: بنده معتقدم بیانیه گام دوم یک بیانیه تبیینی است که شرایط قبل و پس از شکل‌گیری انقلاب اسلامی، شعارها، دستاوردها و افق آینده انقلاب را ترسیم می‌کند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر ضرورت گفتمان‌سازی برای بیانیه گام دوم در حوزه ترویج دانشگاهی، گفت: باید واقعیت‌های انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن بازگو و تبیین شود.
ایران پس از انقلاب اسلامی از رتبه‌های بالای علمی برخوردار بوده است؛ این مسئله را نیز ما نمی‌گوییم بلکه آمارهایی است که از سوی مراکز معتبر جهانی منتشر شده است.
معتمدی توجه به سه رکن اساسی مرجعیت علمی، نفوذ شخصیتی و ارتباط با دانش جهانی را به‌عنوان ویژگی‌های اساسی اساتید در جهت شکل‌گیری و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران و نهادینه شدن ارزش‌های آن در ارکان ذهنی و فکری دانشجویان مهم تلقی کردند و این عناصر را در گفتمان‌سازی انقلاب مهم دانستند.
معتمدی در ادامه گفت: استادان دانشگاه به‌عنوان ظرفیت‌هایی بزرگ برای پرورش جوانان انقلابی در دانشگاه‌های کشور هستند چرا که دارای فرصت تعامل با دانشجویان، ظرفیت تقویت‌کنندگی، ظرفیت الگویی، فرصت طراحی آموزشی، فرصت تحقیق و پژوهش و فرصت ارتباط ملی و بین‌المللی هستند و می‌توانند مرزهای اندیشه را در گام دوم انقلاب فراتر از مرزهای جغرافیایی جابه‌جا کنند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه مخاطب اصلی این بیانیه جوانان هستند، افزود: طبق مطالعات روان‌شناسی در دنیا امر هویت‌یابی فرد از سن ۱۸ سالگی به سن ۲۵ تا ۲۹ سالگی انتقال‌یافته است که عامل تأخیر در امر هویت‌یابی شده و این وظیفه دستگاه آموزش‌وپرورش و آموزش عالی ماست تا فضای فعلی جوان را به گذشته و ریشه‌های تاریخی‌اش پیوند بزند.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران مدل جدیدی از سیاست جهانی است که نظیر آن وجود ندارد چرا که ترکیب دشوار جمهوریت و اسلامیت در آن نقطه عطف محسوب می‌شود و ویژگی منحصر به فرد آن است.
معتمدی تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران زمانی می‌تواند به رشد خود ادامه دهد که یک بلوغ فکری در بخش جمهور رخ دهد و مردم به سمت اسلام گرایش پیدا کنند که این مسئله وابسته به تاکید اساتید بر آموزش نسل جوان با تکیه متون و مفاهیم اسلامی و بالا بردن ادراک آنها از این موضوع است تا نظام سیاسی و اجتماعی‌شان را با استفاده از آموزه‌های خود شکل دهند چرا که این افراد جمهوریت را تشکیل می‌دهند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: یکی از کانون‌های تمرکز دشمنان را استفاده از جنگ نرم، تبلیغات روانی و ابزارسازی تصویری برند اصل انقلاب اسلامی دانست که توجه ویژه‌ای برای مقابله با آن را می‌طلبد.
عبدالله معتمدی با توجه به این موضوع که اهمیت توجه و حضور جوانان در این بیانیه به‌روشنی مشاهده می‌شود، شکل‌دهی به حرکت عمومی گسترده با پرچم‌داری جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب را مهم دانست و چهار عنصر شناخت صحنه، وضعیت خود و دشمنان و شناخت نقاط ضعف خود و دشمن را لازمه حرکت کنونی اعلام نمود.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: مفاهیم بیانیه گام دوم انقلاب را باید در قالب ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها ارائه دهیم که در این زمینه اقدام به تألیف متون درسی کرده‌ایم و به‌زودی در سطح دانشگاه‌های کشور تدریس خواهد شد.
وی با بیان اینکه سرفصل دروس باید مورد بازنگری قرار گیرد، افزود: هنوز بیانیه به‌درستی حتی برای اساتید تبیین نشده است و سهم دانشگاه را مشخص نکرده‌ایم و گام دوم انقلاب در حد کلام و عبارت‌ها جابه‌جا می‌شود؛ درحالی‌که باید تبیین شود و پس از آن گفتمان‌سازی فرهنگی انجام شود.
معتمدی با بیان اینکه توانمندی درخت انقلاب مدیون زحمات بسیاری است که باید پاس داشته شود، یادآور شد: باید استادان دانشگاه بدون کلی‌گویی و با ورود به جزئیات وارد حوزه تبیین این بیانیه شوند.
گفتنی است در پایان این نشست تعاملی، اساتید و اعضای هیئت‌علمی شرکت کنندگان به بیان سوالات، نظرات و دیدگاه‌های خود در خصوص مطالب مطرح شده و بیانیه گام دوم انقلاب پرداختن و چند راهکار عملیاتی در این زمینه ارائه کردند.
متن کامل دیدگاه‌های استادان در این نشست به زودی در سایت مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان به نشانی www.ecnahad.ir منتشر خواهد شد.


 


دوشنبه، 02 خرداد 1401 - 16:19 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0