FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


گام مهمی در روشن ساختن ابعاد هنری تلاوت قرآن برداشته شده است


 مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 01 خرداد 1401 - 12:12

کریم دولتی کتاب تقلید درهنر تلاوت قرآن را یکی از کتابهای شاخص در حوزه تلاوت دانست و گفت: این کتاب گام مهمی در روشن ساختن ابعاد هنری تلاوت قرآن و بخصوص مراحل ورود به این هنر مقدس را داراست.

قرآن،كتاب،تلاوت،تقليد،كريم،هنر،يادگيري،علمي،حوزه،قرآني،جلسات ...


به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتب منتشر شده انتشارات نور هدایت با حضور نویسندگان، مؤلفان و صاحبان قلم برگزار شد.
در این نشست، کریم دولتی از اساتید و پژوهشگران قرآنی با معرفی اجمالی از آثار منتشر شده در سال جدید گفت: مجموعه فرهنگی نور هدایت با هدف ارائه آثار قرآنی و پژوهشی در صدد پاسخگویی به جامعه علمی در این زمینه است و به همین سبب در سال جدید، کتابهای متنوعی در حوزه‌های مختلف فقه، اقتصاد اسلامی و تلاوت قرآن کریم به چاپ رسانیده است.
دولتی در این نشست در خصوص کتاب تقلید در هنر تلاوت قرآن کریم نیز گفت: کتاب تقلید در هنر تلاوت قرآن کریم یکی از کتابهای شاخص و منحصربفرد در حوزه تلاوت قرآن کریم است که توسط محمدکاکاوند که خود از قاریان و فعالان قرآنی کشور می‌باشد به چاپ رسیده است.
وی گفت: با توجه به موضوع انتخاب شده برای این کتاب و مطالبی که در این کتاب مطرح شده است، باید گفت کتاب مذکور جزو کتابهای بسیار ارزشمند و در نوع خود خاص است.
این استاد قرآنی ادامه داد: امثال چنین کتاب‌هایی در میان کتب تخصصی هنر تلاوت واقعاً خالی است و کتاب مذکور در واقع نخستین کتاب در این زمینه است که به صورت پژوهشی و علمی به آن پرداخته است.
با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار قرآنیان در طلیعه ماه رمضان امسال و تأکید ایشان در خصوص هنر بودن تلاوت قرآن و ترویج هنر تلاوت قرآن کریم، این کتاب گام مهمی در روشن ساختن ابعاد هنری تلاوت قرآن و بخصوص مراحل ورود به این هنر مقدس است.
ارائه یک منبع علمی در حوزه تقلید و یادگیری اصول قرائت پایه بوده است
در ادامه محمدکاکاوند مؤلف و نویسنده کتاب تقلید در هنر تلاوت قرآن کریم در خصوص نحوه پژوهش و تحقیقات صورت گرفته برای تهیه این کتاب گفت: از حدود سیزده سال پیش و با مشاهده روش‌های مختلف آموزشی که در جلسات قرآن در حال اجرا است، تصمیم بر آن گرفتم تا به حوزه پژوهش در آموزش‌های تخصصی با رویکرد آموزش تلاوت قرآن کریم ورود کرده و تحقیقاتی را انجام دهم.
وی گفت: با توجه به مراجعه افراد متعدد جهت یادگیری هنر تلاوت قرآن در جلسات و کلاس‌های هفتگی خویش، بهانه اصلی شروع این تحقیقات از همین جلسات آغاز شد.
در ابتدا با اندکی تحقیقات متوجه شدم که ساز و کار درستی برای موضوع تقلید که سنگ بنای یادگیری تلاوت قرآن است، چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور نداریم و جنبه‌های بسیار محدود و بلکه ضعیف آن در فضای آموزش تجوید و سنت اقراء و تا حدودی در کلاس‌های انفرادی آواز و....
وجود دارد، اما در هیچکدام از این موارد، ساز و کار علمی صورت نمی‌گیرد و پایه همه این موارد بر استمرار بر شنیدن و دقت در شنیدن است.
وی اظهار کرد: همزمان پانصد جلسه قرآنی در سطح کشور و قریب به صد و سی روستا را به صورت حضوری و میدانی بازدید کردم.
در همه این موارد با معلمین و مدرسین قرآن که در این جلسات تدریس می‌کردند، مصاحبه کردم تا متوجه شوم چه رویه و اهداف آموزشی را طی می‌کنند.
همچنین با حضور در جلسات قرآن روستاهای مختلف در شهرهای مختلف، اطلاعات دقیق و میدانی نیز به دست آوردم.
در ادامه فعالیت‌های تحقیقاتی با حدود هفتاد نفر از مدرسین حوزه موسیقی، آواز و … نیز مصاحبه‌های علمی داشتم تا بتوانم به یک رویه مشخص و قابل اتکا دست یابم که البته به دلایلی متعددی نتوانستم روش مدون و مشخصی را از این افراد اخذ کنم و همانطور که اشاره کرده، بنای کار اغلب این افراد بر تقلید شنیداری استوار بود.
در این مسیر نیز با نظرات بسیار متعدد، متنوع و بعضاً متناقض و ناصحیح نیز روبرو شدم.
وی اشاره کرد: حاصل نتایج این تحقیقات میدانی، مصاحبه‌های علمی، تجربیات آموزشی و بهره گیری از منابع مکتوب در حوزه‌های مختلف موسیقی، موجب شد تا اصول و ضوابط یادگیری در مرحله تقلید را بر اساس نیازهای یک قاری قرآن جمع آوری، دسته بندی و تعریف نمایم.
در این کتاب سعی بر آن داشته ام تا به اصول و ضوابط بپردازم و از ورود به روش‌ها خودداری نموده ام.
البته در قسمتی از کتاب در قالب آسیب شناسی روش‌ها، مطالبی را نیز ارائه کرده ام که خالی از لطف نیست.
وی در پایان اظهار داشت: هدف از تهیه این کتاب، ارائه یک منبع علمی در حوزه تقلید و یادگیری اصول قرائت پایه و همچنین ارائه مسائل بسیار مهم در حوزه یادگیری مرحله تقلید است که موجب می‌شود یادگیرنده، مراحل یادگیری و رشد خود را در مسیر درست و صحیح ادامه دهد.

 

قرآن،كتاب،تلاوت،تقليد،كريم،هنر،يادگيري،علمي،حوزه،قرآني،جلسات ...

 


یکشنبه، 01 خرداد 1401 - 23:18 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0