FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


چرا خداوند شیطان را آفرید؟/ کسانی که عاقبت به شرّ از دنیا می‌روند!


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 29 اردیبهشت 1401 - 15:47

هر یک از گفتار‌های آیت الله فاطمی نیا، درسی برای زندگی است که می‌تواند صحیح‌ترین مسیر‌ها را به ما نشان دهد.

شيطان،دفتر،انسان،تجسس،خداوند،دنيا،آب،فاطمي،نيا،موارد،برزخ،ال ...


نکته‌ها از گفته‌ها؛ گزیده‌ای از گفتار آیت الله فاطمی نیا
مرحوم آیت الله سید عبدالله فاطمی نیا، یکی از علمای فرزانه‌ای بود که در طول زندگی خود کتاب‌های متعددی را تألیف کرد.
نکته‌ها از گفته ها؛ یکی از کتاب‌هایی است که گزیده‌هایی از گفتار‌ ارزشمند این عالم وارسته را در خود گنجانده و در واقع، دارای سه دفتر است که دفتر اول شامل ۱۴۸، دفتر دوم، ۵۰ و دفتر سوم ۴۷ نکته است.
نکته‌های این مجموعه، حوزه‌های متفاوتی از اخلاق اسلامی همچون اخلاص، اعمال خیر، شناخت شیطان، اعتدال، یاد مرگ، راه بندگی و بسیاری از موضوع‌های دیگر را دربر می‌گیرد که به شکلی شیوا و روان بیان شده اند.
از این رو، ما تلاش کرده ایم، تنها به گوشه‌هایی از این گفتار‌های ارزشمند بپردازیم که در ادامه می‌خوانید:
**** نداشتن حضور قلب در نماز به دلیل آلوده بودن دل انسان به محبت دنیا، موضوعی است که در بخشی از دفتر سوم این کتاب به آن اشاره شده است؛ استاد فاطمی نیا فرموده اند: «تا زمانی که دل انسان، آلوده به محبت دنیا و هوا و هوس‌ها باشد، نباید توقع حضور قلب در نماز و لذت بردن از عبادات داشت.» و در بخش دیگری:
**** حرف پشت سر مردم را تاریکی برزخ و در مقابل، گره گشایی از کار مردم را روشنی آن عنوان کرده اند و فرموده اند: «عمده چیزی که برزخ را تاریک می‌کند، حرف پشت سر مردم، غیبت، تهمت و...
است و یکی از چیز‌هایی که برزخ را روشن می‌کند، گره گشایی از کار مردم است.
برزخ را گناهان، تاریک می‌کند؛ و از آن طرف اعمال خیر، باعث روشنایی عالم قبر و برزخ می‌شود.»
**** آیت الله فاطمی نیا با اشاره به تعلقات دنیوی، تمثیلی زیبا از مولانا را در این خصوص بیان کرده اند که در دفتر دوم کتاب «نکته‌ها از گفته‌ها» نوشته شده است: «مولوی یک تمثیلی دارد در مورد تعلقات، پندار‌ها و افکار دنیوی و اثر ذکر خداوند در نفی آن‌ها که می‌گوید: شخصی کنار برکه آبی ایستاده بود، زنبور‌ها به او حمله کردند و می‌خواستند نیشش بزنند، او خود را به درون آب می‌افکند؛ می‌رود زیر آب.
مادامی که زیر آب است، درامان است، چون آن‌ها نمی‌توانند زیر آب بیایند.
همین که باز سرش را از آب بیرون می‌آورد، دوباره زنبور‌ها به او حمله می‌کنند تا دوباره خود را در میان آب پنهان کند.
آب، ذکر خداست و زنبور‌ها همان خیالات دنیوی و پندار‌های اعتباری و گرفتاری‌ها و افکاری است که روح آدمی را آزار می‌دهند و باعث تیرگی قلب و کدورت‌های روحی و عقب افتادن از سیر معنوی می‌شوند.»
**** ما باید تمرین کنیم تا از دنیا بت نسازیم؛ و محبت این زرق و برق را از دل بیرون بیاوریم.
می‌گویند: شاهزاده‌ای متحول شده و در راه خدا و آخرت قرار گرفت.
سبب تحولش این بود که روزی برای شکار آهو رفته بود، ناگهان از غیب صدایی شنید که می‌گوید: «ألِهذا خُلِقتَ؟!» آیا برای همین آفریده شده ای؟!
این جمله باعث تنبّه و بیداری او شد.
این صدا باید روزی چندین بار از درون خود ما برخیزد!
**** موضوع دیگری که نسخه بسیار خوبی برای هر انسانی است و در دفتر دوم کتاب نکته ها از گفته ها به آن پرداخته شده، مخالفت کردن با شیطان است.
آقای فاطمی نیا در این رابطه به نقل گفتار یکی از علما پرداختند و بیان کردند: «یکی از اولیا می‌فرمود: شیطان اگر مخالفت شود، دست برمی دارد.
برای بعضی این سوال پیش می‌آید که خلقت شیطان چه فایده‌ای دارد؟
چه بهتر بود که اصلا شیطان خلق نمی‌شد!
جواب این است که کار‌های خداوند عین حکمت و رحمت است.
در خلقت همه موجودات، حکمت‌ها و اسرار فراوانی وجود دارد.
خلقت خداوند جز نیکویی و جمال و حُسن نیست.
کار‌های شیطان هم خارج از اذن و اراده و حکومت خداوند نمی‌باشد؛ او نه در ذات و نه در افعالش، از خداوند استقلال ندارد.
حدود تصرفات شیطان فقط در مرحله وسوسه است, شیطان نمی‌تواند هیچ کس را وادار به گناه نماید مگر این که خود شخص، دعوت او را اجابت نموده و به وسواس او اهمیت دهد و پیروی کند.
شیطان قوی‌تر از ما نیست بلکه خداوند می‌فرماید (إن کید الشیطان کان ضعیفا) «تحقیقاً که کید و مکر شیطان ضعیف است.»
ما خودمان هستیم که او را قوی می‌کنیم و اجازه نفوذ او را در خویش می‌دهیم.
یکی از اولیاء می‌فرمود: شیطان اگر مخالفت شود دست بر می‌دارد.
آدم وسواسی، اگر چندبار مخالفت او کند، دست بر می‌دارد.
شیطان در وجود انسان بذر بعضی از بیماری‌ها را می‌کارد که اگر انسان متوجه نشود، ریشه دوانیده و پس از آن، ازبین بردن آن‌ها بسیار مشکل می‌شود.
یکی از مظاهر حمله‌های شیطان، وسواس در نماز با طهارت و نجاست و امثال این‌ها است.
همان طور که بی مبالاتی در نجاسات و طهارات و یا در عبادت، از مظاهر کید شیطان می‌باشد، افراط و وسواس هم از مکائد شیطان می‌باشد که باید به آن اعتنا ننمود.
از جمله موارد حمله‌های شیطان، ایجاد سوءظن و بدگمانی در انسان است که خیلی وقت‌ها در خانواده‌ها و مابین زن و شوهر نسبت به یکدیگر است.یکی از موارد حمله‌های شیطان، در افکار و اندیشه‌های مربوط به عقاید است؛ که نباید اعتنا نمود و نباید دنبال آن خیال و شبهه را گرفت!
طائفه‌هایی که عاقبت به شرّ از دنیا می‌روند!
**** یکی از پرسش‌هایی که برای اغلب افراد مطرح می‌شود این است که کدام افراد با عاقبت به شرّی از دنیا می‌روند که پاسخ به آن را می‌توان در دفتر اول گفتار‌های آیت الله فاطمی نیا پیدا کرد که فرمودند: چند طائفه هستند که عاقبت به شرّ از دنیا می‌روند؛ یکی از آن‌ها ساحران هستند.
مرحوم پدرم می‌فرمود: یک طایفه‌ دیگر شکارچی است.
خداوند که شکار را حلال کرده برای این است که در صورت ضرورت و ناچاری، دست انسان بسته نباشد؛ وگرنه به عنوان تفریح شکار کردن صحیح نیست.
ایشان می‌فرمود: هر شکارچی را که دیدم، بدعاقبت از دنیا رفت.
حالا اگر کسی سِحر شده باشد، باید به متخصص مراجعه کند.
منظور از متخصص، این رمّال‌ها و فالگیر‌ها نیست؛ این‌ها غالباً شیّاد و مکّار هستند.
اگر متخصص پیدا نشد، می‌توان با صدقه دادن و خواندن دعا‌های مفاتیح، جامعه کبیره و حدیث کساء با توجه و حضور قلب، سِحر را ازبین برد.
توجه به یک نکته هم لازم است: بعضی‌ها تا کوچک‌ترین کاری می‌شود، به سِحر و جادو نسبت می‌دهند.
خرابی از خودشان است، نمی‌خواهند قبول کنند.
اگر در زندگی مشکلی داشتی، اول ذهنت به سِحر نرود، اول ذهنت به خودت برود.
زن یا مردی که در منزل زبانش تلخ باشد، این از سِحر بدتر است.
سخن چینی و نمیمه از سحر بدتر است.
حسد از سحر بدتر است.
به جای نسبت دادن هرچیزی به سِحر و جادو، انسان خودش را اصلاح کند، مشکلاتش رفع می‌شود.
گذشت و تحمل در بسیاری از موارد، مشکلات را حل می‌کند.
حضرت امیرالمومنین (ع) فرمودند: «الاحتمال قبرالعیوب»، تحمل قبر عیب هاست.
مثلاً خانوم به شوهرش، سخن تلخی می‌گوید؛ اگر شوهر تحمّل و گذشت کرد، تمام می‌شود وگرنه ادامه پیدا می‌کند...
و در بخش دیگری از همان دفتر فرمودند:
**** یکی از بزرگان که در سی سال قبل خدمتشان رسیدم می‌فرمودند: احادیث محاسبه نفس که ما مقدس‌ها خیلی راحت آن‌ها را می‌خوانیم و عبور می‌کنیم، مرحله عملی دارد.
مرحله‌ لفظی و قرائتش آسان است، اما در مرحله‌ عملی آن ها، فرقان الهی به انسان داده می‌شود؛ یعنی بصیرت و نوری به او می‌دهند که مکائد شیطان و شوائب نفس را تشخیص می‌دهد!
از دیگر موضوع‌های بسیار مهمی که متناسب با دنیای امروز است و این عالم فرزانه به آن اشاره کرده اند تجسس و پی جویی نکردن در احوال مردم است که در دفتر سوم نکته‌ها از گفته‌ها در این مورد نوشته شده است: «تجسس هم بی ارتباط با سوء ظن نیست؛ و چه بسا گاهی سوء ظن موجب تجسس می‌شود.
بسیاری از سوالات از افراد بی مورد می‌باشد.
تجسس و پی جویی در اعراض و احوال مردم صحیح نیست.
در بسیاری موارد باعث شرمندگی و خجالت مومنی می‌شود؛ و این بسیار زشت است!
تجسس در احکام شرعیه نیز صحیح نیست.
مثلا در اسلام، بازار مسلمانان و اشیاء آن‌ها محکوم به طهارت می‌باشد و انسان حق ندارد در این موارد تیز بینی نماید.
امام صادق (علیه السلام) فرمودند:من می‌دانم که بسیاری از این قصاب‌ها بسم الله نمی‌گویند؛ ولی من از آن‌ها گوشت می‌خرم و می‌خورم.
در مورد سوء ظن و تجسس، یک تبصره وجود دارد و آن اینست که:گاهی ممکن است تجسس و سوء ظن، لازم و واجب باشد؛ و آن در موردی است که احتمال خطر برای جمعی از مومنان و یا مملکت اسلام وجود داشته باشد.
در این موارد، خصوصا با وجود دشمنان فراوان مسلمین و حکومت اسلام و نقشه‌های منافقان و کفار، تجسس در مواردی لازم و واجب است!
این‌ها جزو مستثنیات است.»

 

شيطان،دفتر،انسان،تجسس،خداوند،دنيا،آب،فاطمي،نيا،موارد،برزخ،ال ...

 


جمعه، 30 اردیبهشت 1401 - 01:04 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0