FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اول تا آخر مسیر ایمان، جمال و زیبایی است


 مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 29 اردیبهشت 1401 - 11:25

حاج علی اکبری گفت: عالم ایمان از اول تا آخرش باب جمال است یعنی مؤمن در طریقت ایمان دائماً سیر منازل جمال می‌کند تا از رهگذر آن به فضل الهی به تماشای جمال حق مشرف شود.

وَ،جمال،انسان،زيبايي،محمد،صحيفه،الهي،خداوند،دنيا،قرار،صالحين، ...


به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه شرح صحیفه سجادیه، با محوریت دعای بیستم صحیفه سجادیه با سخنان حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، طبق روال هر هفته، شامگاه گذشته در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید؛
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ حَلِّنِی بِحِلْیةِ الصَّالِحِینَ، وَ أَلْبِسْنِی زِینَةَ الْمُتَّقِینَ، فِی بَسْطِ الْعَدْلِ، وَ کظْمِ الغَیظِ، وَ إِطْفَاءِ النَّائِرَةِ، وَ ضَمِّ أَهْلِ الْفُرْقَةِ، وَ إِصْلَاحِ ذَاتِ الْبَینِ، وَ إِفْشَاءِ الْعَارِفَةِ، وَ سَتْرِ الْعَائِبَةِ، وَ لِینِ الْعَرِیکةِ، وَ خَفْضِ الْجَنَاحِ، وَ حُسْنِ السِّیرَةِ، وَ سُکونِ الرِّیحِ، وَ طِیبِ الْمُخَالَقَةِ، وَ السَّبْقِ إِلَی الْفَضِیلَةِ، وَ إِیثَارِ التَّفَضُّلِ، وَ تَرْک التَّعْییرِ، وَ الْإِفْضَالِ عَلَی غَیرِ الْمُسْتَحِقِّ، وَ الْقَوْلِ بِالْحَقِّ وَ إِنْ عَزَّ، وَ اسْتِقْلَالِ الْخَیرِ وَ إِنْ کثُرَ مِنْ قَوْلِی وَ فِعْلِی، وَ اسْتِکثَارِ الشَّرِّ وَ إِنْ قَلَّ مِنْ قَوْلِی وَ فِعْلِی، وَ أَکمِلْ ذَلِک لِی بِدَوَامِ الطَّاعَةِ، وَ لُزُومِ الْجَمَاعَةِ، وَ رَفْضِ أَهْلِ الْبِدَعِ، وَ مُسْتَعْمِلِ الرَّأْی الْمُخْتَرَع.
به یک بخش بسیار مهم و سازنده از دعای مکارم الاخلاق رسیدیم که در سپهر مکارم مثل یک منظومه فوق‌العاده برجسته و درخشان می‌درخشد و دل از اهل معرفت می‌برد.
قبل از آغاز بحث یاد آیت‌الله فاطمی‌نیا را گرامی می‌داریم.
ایشان جز صحیفه‌شناسان زمان ما بودند، یعنی هم صحیفه را خوب می‌شناختند و خیلی قدر می‌دانستند و هم جز مروجین صحیفه سجادیه بودند.
بحث ما در این بخش از دعا به یک قسمت حساس رسیده است.
ابتدای این فراز با صلوات شروع می‌شود.
صلوات هم الگو و الهام‌بخش و هم مددرسان است، یعنی شما می‌خواهید از باطن اولیای الهی مدد بگیرید تا به زینت اخلاق آنها مزین شوید.
اینجا نوزده ویژگی فهرست شده است منتهی عنوانی که برایش انتخاب شده است عبارت است از «حِلْیةِ الصَّالِحِینَ وَ زِینَةَ الْمُتَّقِینَ».
این دو کلمه کاملاً به مباحث زیبایی‌شناسی مربوط می‌شود چون حلیه و زینت مربوط به آراستگی و زیبایی است.
یکی از این دو کلیدواژه به صالحین نسبت داده می‌شود و یکی به متقین نسبت داده می‌شود.
امام می‌فرمایند آنچه از تو می‌خواهم این است به من لباس چشم‌نواز تقوا پوشیده شود و به زیور آلات صالحین مزین شوم.
زیور متقین و صالحین چیست که حتی بهشتیان در برابر او کم می‌آورند.
نکته‌ای که وجود دارد این است اولین کسی که از زیور صلاح و تقوا بهره‌مند می‌شود خود انسان متقی است.
اگر کسی اینگونه آراسته شد، در درجه اول خودش از وجود خودش فیض می‌برد.
بعد کسانی که با او زندگی می‌کنند می‌توانند عطر بهشت را در همین دنیا از وجود او استشمام کنند.
زیبایی‌شناسی از فطریات انسان است
یک نکته دیگر اینکه مسئله جمال و زیبایی در نهاد انسان تعبیه شده است، یعنی خداوند این را از فطریات انسان قرار داده و فطرت انسان جمال‌خواه و جمال‌طلب است و با حسن و زیبایی انس دارد.
خداوند این عالم را بر اساس قاعده حسن و جمال و زیبایی خلق کرده است.
انسان را هم طالب زیبایی قرار داده است.
منتهی خیلی وقت‌ها انسان در بخش اخیر زیبایی یعنی زیبایی ظاهری متوقف می‌شود و توفیق عبرت و عبور پیدا نمی‌کند و نمی‌تواند از این جمال ظاهر به جمال الهی راه پیدا کند و این جمال ظاهر برایش حجاب می‌شود.
علاوه بر این، افراط در زیبایی‌جویی ظاهری حجاب چهره جان می‌شود و مانع می‌شود انسان حتی جمال فطرت خودش و زیبایی که خدا در نهادش قرار داده است ببیند.
پس این زیبایی‌جویی جز فطرت انسان است، به شرط اینکه انسان از زینت ظاهر عبور کند و به تماشای جمال جان برود.
اگر به آنجا راه پیدا کرد بهره فطری خودش را کامل کرده است و اگر راه پیدا نکند ناکام مانده است.
خداوند جمیل علی الاطلاق است و عالم و آدم را از زیبایی سرشار کرده و چیزی کم نگذاشته است، باید این را قدر دانست.
عالم ایمان از اول تا آخرش باب جمال است یعنی مؤمن در طریقت ایمان دائماً زیباتر و زیباتر می‌شود و سیر منازل جمال می‌کند تا از رهگذر آن به فضل الهی به تماشای جمال حق مشرف شود و محو جمال حق تعالی شود.
اوج این زیبایی هم در جمال ولی الهی است یعنی خداوند حسن را در وجود ولی کاملش به انتها رسانده است.
همه زیبایی در وجود محمد و آل محمد (ص) است.
خدا در آیه وجود اقدس محمد (ص) و آل محمد (ص) تجلی کرده است.
دنیا تحمل جمال محمد (ص) و آل محمد (ص) را نداشت و ندارد لذا گوشه‌ای از این جلوه‌ها است که در این دنیا طلوع می‌کند.
رؤیت جمال اهل بیت (ع)، نقطه آغاز دلدادگی
در همین‌جا دل‌های مؤمنین را در معرض تابش آن نور قرار می‌دهند و این دلبستگی حاصل رؤیت جمال است.
وقتی انسان دید، دل می‌دهد.
این دلباختگی که در مؤمنین هست بدین جهت است که اندکی از جمال آنها بر باطن مؤمنین طلوع کرده است که این‌طور آنها را دلبسته اولیا کرده است.
در آن دنیا معلوم می‌شود که علی (ع) کیست، حسین (ع) کیست.
البته در آنجا کسانی که از بصیرت ولایی بهره‌مند باشند می‌توانند آن جمال حقیقی را ببینند.
کاری که امام سجاد (ع) اینجا می‌کند این است در یک فهرست نوزده‌تایی با نوزده کلیدواژه از رفتارهای به ویژه اجتماعی با اشاره به زیرساخت‌ها و مبانی‌اش یاد می‌کند که انسان صالح و متقی در سیر منازل کمال چگونه آراسته می‌شود و آن زینت‌ها چیست که بر روان انسان صالح متقی پوشانده می‌شود.
اگر شما اینها را خوب فهم کنید، خوب دریافت کنید و تلاش همه‌جانبه برای تحقق آنها داشته باشید، به جایی که باید برسید رسیده‌اید.

 

 

 


جمعه، 30 اردیبهشت 1401 - 00:38 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0