FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اسناد آمایش اقتصادی، اجتماعی و فناورانه دانشگاه آزاد تدوین می شود


 مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 26 اردیبهشت 1401 - 09:54

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه در کنار سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، اسناد آمایش«اقتصادی اجتماعی»، «فرهنگی اجتماعی» و «فناورانه» در استان ها نیز تهیه شده و در حال نهایی شدن است.

دانشگاه،آزاد،اسلامي،سند،تحول،تعالي،علم،اجتماعي،تربيت،عنوان،ت ...


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد، نشست دو روزه تبیین اصول و مبانی راهبردی سند تحول و تعالی دانشگاه ویژه رؤسای جدیدالانتصاب دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها صبح امروز با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در تالار حافظ برگزار شد.
طهرانچی در این جلسه گفت: در دانشگاه بیش از بخشنامه، آیین‌نامه و دستورالعمل، نیازمند گفت‌وگو و فهم دقیق مسائل هستیم.
از این رو بیانیه نقش دانشگاه در تعلیم و تربیت اجتماعی را خطاب به رؤسای واحدها و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهیه کردیم تا دانسته‌های خود در حوزه تعلیم و تربیت اجتماعی را به اشتراک گذاشته و با تضارب آرا، روش‌های خلاقانه و بهتری در این حوزه پیدا کنیم.
وی ادامه داد: معتقدیم به جای بخشنامه‌محوری و مدیریت مجموعه توسط یک شخص، باید فهم و تجربیات را به اشتراک گذاشته و با نقد موضوعات، به مسائل پرداخت.
اگر به یک فهم مشترک برسیم، می‌توانیم مسائل را به راحتی حل کنیم.
دانشگاه محل اندیشه است و باید از تفکر و اندیشه یکدیگر در مدیریت دانشگاه به نیکی استفاده کرد.
اشکال ما این بوده که در بحث‌ها مفاهیم را تبادل نمی‌کنیم و بنا داریم دانشگاه را با تضارب اندیشه مدیریت کنیم.
طهرانچی با بیان اینکه در مدیریت دانشگاه باید چیستی، چرایی و چگونگی آن را شناخت، گفت: آنچه در صدسال اخیر در کشور اتفاق افتاد، توجه به بُعد چگونگی دانشگاه بود.
وی خاطرنشان کرد: در غرب درباره دانشگاه دیدگاه‌های آرمان‌گرایانه، واقع‌گرایانه و اقتصادی وجود دارد، اما چنین دسته‌بندی در دانشگاه‌های ما نیست و اکنون یکی از چالش‌های اصلی که با آن مواجه هستیم، این است که دانشگاه برای فرد است یا جامعه و در آن فرد باید رشد پیدا کند یا سازمان دانشگاه؟
در واقع دیدگاه واقع‌گرایانه معتقد است که دانشجو باید به دانشگاه برود تا مهارت بیاموزد و بتواند کار پیدا کند.
دیدگاه آرمان‌گرایانه نیز برای ارزش ذاتی دانشگاه اهمیت قائل است و اعتقاد دارد که دانشگاه باید شأن افراد را بالا ببرد.
نظریه اقتصادی، اما معتقد است دانشگاه محل سرمایه‌گذاری است.
از این رو شاهدیم که بسیاری از افراد حاضرند صدها میلیون تومان خرج کنند تا در رشته‌های علوم پزشکی پذیرفته شوند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به شکل گیری دانشگاه در ایران، گفت: بیش از ۸۰ سال است که دانشگاه به عنوان نهاد برآمده از مدرنیته وارد کشور شده است.
در ابتدا هدف از تأسیس دانشگاه، رسیدن به یک شهر تمدنی بود، اما یونیورسیته را به «دانشگاه» ترجمه کردیم و این کج‌فهمی باعث شد از ابتدا با ابعاد مختلف دانشگاه آشنا نشویم.
این در حالی است که عرب‌زبان‌ها با توجه به جامعیت دانشگاه، یونیورسیته را «جامعه» ترجمه کردند.
وی اظهار داشت: دانشگاه و علم جدید در غرب قوام یافته است؛ به همین دلیل مشکلات جدی با آن داریم، چرا که علوم انسانی ما برگرفته از مکتب آمریکایی است که برپایه کلاس‌محور و کتاب‌محور است، اما علوم انسانی در فرانسه کرسی‌محور و استادمحور است.
اما برعکس دانشگاه، نظام اداری ما از فرانسه الگوبرداری شده و به همین دلیل بسیار بروکراتیک است
طهرانچی با اشاره به تغییر رویکرد دانشگاه‌ها پس از جنگ سرد، گفت: با آمدن فرادیسیپلین‌ها، نانو، آی‌تی و...
به حوزه علم و گسترش فضای مجازی، وارد دوره جهان شبکه‌ای شدیم.
واقعیت این است که جهان شبکه‌ای، گسترش فضای مجازی، همه‌گیری کرونا و سوق دادن دانشگاه‌ها و مدارس به آموزش مجازی طی دو سال گذشته به صورت اتفاقی نبود و با مواجهه با آنها باید هوشمندانه عمل کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نظام علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران به مقابله با آمریکا رفته است، گفت: آموزش عالی ما تاکنون دستاوردهای قابل توجهی داشته که نقش دانشگاه آزاد اسلامی نیز در آن حائز اهمیت است؛ از این رو رویداد ملی دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم انقلاب تحت عنوان «عصر امید» همزمان با چهل سالگی دانشگاه برگزار خواهد شد تا بتوانیم جلوه‌ای از دستاوردهای دانشگاه را به معرض نمایش بگذاریم.
وی با اشاره به تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، بر لزوم مطالعه اسناد پشتیبان این سند تأکید کرد و افزود: در مدل تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، تربیت قوه عاقله به عنوان هسته مرکزی سند قرار گرفته و فرهنگ و علم دو بال آن هستند و ماحصل برون‌داد دانشگاه در جامعه باید منجر به آثار اجتماعی، اقتصادی و فناورانه شود.
از این رو این سند در ۱۰ بسته کاری با محوریت «تربیت قوه عاقله و توسعه‌دهنده فضای انقلابی»، تبدیل شدن به دانشگاه «سرآمد و پاسخگو» و «کارآمد و پایدار» تهیه شده است.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه یک شبکه علمی، تربیتی و فرهنگی یکپارچه است، گفت: در کنار سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، اسناد آمایش «اقتصادی اجتماعی»، «فرهنگی اجتماعی» و «فناورانه» نیز تهیه شده و در حال نهایی شدن است.
طهرانچی خاطرنشان کرد: نظام‌نامه پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در اختیار رؤسای استان‌ها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است.
این نظام‌نامه به دنبال تحقق اهداف و پیاده‌سازی اقدامات مندرج در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، نظارت بر حسن انجام پروژه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با سند، ارزیابی فرآیندهای اجرایی‌شده، بسترسازی برای پیاده‌سازی سند از طریق هماهنگی و رفع تعارضات درون سازمانی و...
است.
فرهنگ‌سازی، تقویت فرهنگ مشارکت و تحقق دانشگاه شبکه‌ای و همچنین حاکمیت رویکردهای تحول‌آفرین، توجه به ارزش‌ها، در نظر گرفتن اهداف کلان و اهداف عملیاتی سند تحول و تعالی در تصمیم‌گیری‌ها از دیگر اهداف نظام‌نامه پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است.
وی ادامه داد: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی دارای «جهت‌دهنده‌ها» شامل مأموریت، چشم انداز، اقدامات راهبردی، ارزش‌ها، «محورهای راهبردی»، «بسته‌های کاری» و «برنامه (اقدامات)» است.
سند آمایش هریک از استان‌ها نیز براساس تجزیه و تحلیل وضع موجود، احصاء وضعیت موجود، تبیین و اعتباردهی به مسائل و مزیت‌ها و تعیین مأموریت‌های آمایشی تدوین می‌شود.
طهرانچی کارکرد دانشگاه را مانند رسالت انبیاء هدایت از دریچه تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: پیامبران الهی با انجام رسالت خود و اصلاحات در جامعه، به دنبال تغییر در فرهنگ عمومی و تحول در رفتار اجتماعی بودند و دانشگاه نیز با تأسی از این مسیر، باید علم طیب را به دانشجویان بیاموزد و به القای محبت به عنوان مقدمه انسان‌سازی توجه ویژه داشته باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه در ارائه علم بینش‌ساز، گرایش‌ساز و کنش‌ساز مسئول است و این سه وجه در تهیه و تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی ملاک بوده و به دنبال احیای کارکرد تربیتی محیط آموزشی هستیم.

 

 


دوشنبه، 26 اردیبهشت 1401 - 23:38 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0