FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


5 "باید" بر زمین مانده نشر از نگاه رهبر معظم انقلاب


 تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 22 اردیبهشت 1401 - 14:12

نگاهی به بیانات رهبر معظم انقلاب طی چهار دهه گذشته نشان می‌دهد که که «کتاب» و «کتابخوانی» جزو پررنگ‌ترین دغدغه‌های ایشان طی سال‌های گذشته بوده است.

كتاب،كتابخواني،نمايشگاه،بخوانند،ترجمه،جمله،گذشته،كشور،بيانات ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سرانه مطالعه در هر کشوری از شاخص‌های مهم توسعه‌‌یافتگی محسوب می‌شود،‌ در ایران اما عادت به مطالعه و کتاب و کتابخوانی هنوز در مردم نهادینه نشده است.‌ حذف تدریجی کتاب از سبد خانواده‌ها در سال‌های گذشته از سویی و جایگزین شدن شبکه‌های اجتماعی به جای کتاب در اوقات فراغت، بی‌مهری به یار مهربان را بیش از پیش نمایان کرده است.
رهبر معظم انقلاب طی دهه‌های گذشته با اشراف بر اهمیت ترویج فرهنگ کتابخوانی و تسهیل در دسترسی مخاطبان گروه‌های مختلف سنی، بارها بر این مهم تأکید داشته‌اند.
اگر نگاهی به بیانات ایشان طی چهار دهه گذشته بیندازیم، شاید بی‌راه نباشد اگر مدعی باشیم که «کتاب» و «کتابخوانی» جزو پررنگ‌ترین دغدغه‌های ایشان طی سال‌های گذشته بوده است.
بازدید ایشان از نمایشگاه کتاب تهران، گفت‌وگو با شاعران، نویسندگان و پدیدآورندگان و معرفی آثار شاخص از جمله مسائلی است که در جهت حمایت از صنعت نشر و ترویج فرهنگ کتابخوانی از سوی ایشان صورت گرفته است.
ایشان همه‌ساله در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران یا در جمع اهالی قلم، نکاتی را در این راستا بیان فرموده‌اند که خلاصه‌ای از آن را می‌توان در بیانات ایشان در خلال بازدید از بیست و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران دید.
این بیانات که در بازدید نمایشگاه کتاب سال 91 مطرح شده، حاوی نکاتی است که همچنان پس از گذشت 10 سال، جزو دغدغه‌های مهم عرصه فرهنگ و کتابخوانی به شمار می‌آید.
1.بایدبه‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که فضای کتابخوانی در کشور توسعه و تعمیق پیدا کند.
2.بایدبا یک برنامه‌ریزی دقیق و تعیین اهداف مرحله‌ای در هر سال، همگام با برگزاری نمایشگاه کتاب و افزایش جمعیت بازدیدکننده، در فضای کتابخوانی کشور نیز پیشرفت چشمگیری به وجود آید.
این ارزیابی نشان خواهد داد که آیا هر دوره نمایشگاه کتاب از نظر محتوا، نسبت به دوره‌ قبل، تغییر و رشد داشته است یا خیر.
مسئله توسعه فضای کتابخوانی و تعمیق فرهنگ کتابخوانی در میان مردم از جمله دغدغه‌هایی است که ایشان بارها به فراخور دیدارهای مختلف آن را بیان فرموده‌اند:
نیم‌ساعت‌ها!
کتابخوانی را باید جزو عادات خودمان قرار دهیم، به فرزندانمان هم از کودکی عادت بدهیم کتاب بخوانند؛ مثلاً وقتی می‌خواهند بخوابند، کتاب بخوانند، یا وقتی ایام فراغتی هست، روز جمعه‌ای هست که تفریح می‌کنند، حتماً بخشی از آن روز را به کتاب خواندن اختصاص دهند.
در تابستان‌ها که نوجوانان و جوانان محصل، تعطیل‌اند حتماً کتاب بخوانند.
کتاب‌هایی را معین کنند، بخوانند و تمام کنند.
افرادی که کار روزانه دارند مثلاً کارمند اداری، کارگر، کاسب و یا کشاورز هستند وقتی به خانه می‌آیند، بخشی از زمان را گرچه نیم‌ساعت برای کتاب خواندن بگذارند.
چقدر کتاب‌ها را در همین نیم‌ساعت‌ها می‌شود خواند!
بنده دوره‌های بیست‌جلدی و بیست و چند جلدی کتاب را در همین فاصله‌های 10 دقیقه، بیست دقیقه و یک‌ربع‌ساعته خوانده‌ام.
پشت این کتاب‌ها را هم یادداشت می‌کنم که معلوم باشد.
شاید صدها جلد کتاب را همین‌طور در این فاصله‌های کوتاه 10 دقیقه‌ای خوانده‌ام.
بسیاری از افراد را هم می‌شناسم که این گونه‌اند.
(بیانات در مصاحبه صداوسیما، در ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب 1372/02/21)
پیش از خواب!
در منزل خود من، همه‌ افراد، بدون استثنا، هرشب در حال مطالعه خوابشان می‌برد، خود من هم همین‌طورم، نه این‌که وسط مطالعه خوابم ببرد، مطالعه می‌کنم، تا خوابم می‌آید، کتاب را می‌گذارم و می‌خوابم.
همه‌ افراد خانه‌ی ما، وقتی می‌خواهند بخوابند حتماً یک کتاب کنار دستشان است.
من فکر می‌کنم که همه‌ خانواده‌‌های ایرانی باید این‌گونه باشند.
توقع من، این است.
باید پدر‌ها و مادر‌ها، بچه‌‌ها را از اول با کتاب، محشور و مأنوس کنند، حتی بچه‌‌های کوچک باید با کتاب انس پیدا کنند.
(مصاحبه در جریان بازدید از نمایشگاه کتاب 26/02/1374)
فرصت‌های اندک
من می‌خواهم خواهشی از مردم بکنم و آن این است: کسانی که وقت‌های ضایع‌شوند‌ه‌ای دارند؛ مثلاً به اتوبوس یا تاکسی سوار می‌شوند، یا سوار وسیله‌ نقلیه‌ خودشان هستند و دیگری ماشین را می‌راند، یا در جا‌هایی مثل مطب پزشک در حال انتظار به‌سر می‌برند و به‌‌هرحال اوقاتی را در حال انتظار به بی‌کاری می‌گذرانند، در تمام این ساعات، کتاب بخوانند.
کتاب در کیف یا جیب خود داشته باشند و در اتوبوس که نشستند، کتاب را باز کنند و بخوانند.
وقتی هم به مقصد رسیدند، نشانی لای کتاب بگذارند و باز در فرصت یا فرصت‌های بعدی آن را باز کنند و از همان‌جا بخوانند.
بنده خودم چند جلد قطور از یک عنوان کتاب را در اتوبوس خواندم!
قضیه مربوط به قبل از انقلاب است که چند روزی برای انجام کاری از مشهد به تهران آمده بودم...، وضعیت و فضای اتوبوس‌های آن روزگار برای ما خیلی آزاردهنده بود و نمی‌توانستیم تحمل کنیم، دلم می‌خواست سرم پایین باشد و خواندن کتاب در چنین وضعیتی بهترین کار بود، ساعتی را که به این حالت می‌گذراندم احساس نمی‌کردم ضایع می‌شود.
آن وقت‌ها تقریباً یک‌ساعت طول می‌کشید تا آدم با اتوبوس از جایی به جای دیگر می‌رفت، بعضی وقت‌ها این جابه‌جایی کمتر یا بیشتر هم طول می‌کشید، به‌هرحال چنین یک‌ساعت‌هایی را احساس نمی‌کردم که ضایع می‌شود؛ چون کتاب می‌خواندم.
(مصاحبه در پایان بازدید از نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 1375/02/22)
3.وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیبایدبا کمک دولت، این موانع، به‌ویژه موضوع گرانی کاغذ را برطرف کند.
مهم‌ترین تولید ملی، تولید امتداد دار است و با برطرف شدن مشکلات کارخانه‌های کاغذ، قطعاً راه برای کتابخوانیِ بیشتر و ارزان شدن قیمت کتاب باز می‌شود.
طی سال‌های گذشته و با نوسانات قیمت ارز و افزایش تدریجی مواد اولیه، قیمت کاغذ نیز افزایش یافت.
در مدتی کوتاه، تأمین کاغذ به اصلی‌ترین دغدغه ناشران تبدیل شد و در دوره‌ای به کیمیا.
هرچند پس از استقرار دولت سیزدهم تلاش شد تا بازار کاغذ آرامش نسبی داشته باشد، اما افزایش قیمت کتاب امری است که در ماه‌های مختلف به چشم می‌خورد؛ به طوری که طبق آمار منتشر شده میانگین قیمت کتاب در سال گذشته(1400) 57 هزار و 700 تومان بوده است که این میزان در مقایسه با سال ماقبل آن(یعنی 1399)، 27 درصد رشد را نشان می‌دهد.
4.
دولت باید زمینه‌ای فراهم کند تا تولیدات خوب کتاب در کشور از جمله در بخش‌های مذهبی، تاریخی، ادبیات و علوم، به زبان‌های مختلف ترجمه و در معرض دید جهانیان قرار گیرند.
ترجمه کتاب به زبان‌های دیگر
"نهضت ترجمه"، یکی از کلیدواژه‌های مهم در بیانات رهبر معظم انقلاب طی چند دهه اخیر است.
این امر با نگاهی به ظرفیت‌های حوزه نشر ایران و ادبیات ایرانی بارها در مقاطع مختلف تاکید شده است.
این در حالی است که جاده فرهنگ طی یک دهه گذشته عمدتاً متمایل به ترجمه آثار از دیگر زبان‌ها بوده است:
به هرحال ترجمه، کار بسیار مهمی است؛ منتهی باید هوشمندانه انجام بگیرد.
من وقتی این کتاب‌ها (کتاب‌های دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری) را گاهی می‌خواندم، به نظرم می‌آمد که مثلاً اگر ما بخواهیم ترتیبی برای ارسال کتاب‌های ترجمه شده در خصوص جنگ قائل بشویم، باید اول یک کتاب کوچک، با نشانه‌ای نه چندان ایرانی، با بیان و قلمی که حقیقتاً خوب باشد و خوب نوشته شده باشد، به آنجا برود و پخش بشود و بخوانند.
بعد که این سابقه در ذهن‌ها پیدا شد، بعد یک کتاب دیگر برود...
و هر کتابی...
راه را برای کتاب بعدی باز خواهد کرد؛ تا برسد به کتاب‌های مفصل‌تر و خاطره‌های طولانی‌تر.(دیدار با اعضای دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی 71/4/22)
***
از جمله نکات مهمی که درخصوص ترجمه آثار در بیانات رهبر معظم انقلاب به چشم می‌خورد، توجه ایشان به جامعه فرهنگی جهان اسلام است.
در حالی که عمده ترجمه‌های عرضه شده در سال‌های اخیر مربوط به ادبیات غربی است، ایشان بر تبادل فرهنگی میان مسلمانان از این طریق تأکید دارند:
کانال وحدت جوامع اسلامی
متأسفانه مشاهده می‌شود که برخی از سیاست‌ها، به عمد نقاط اختلافی را پیدا می‌کنند و یا حتی می‌تراشند، برای اینکه گروه‌های مسلمان را از هم جدا کنند.
کتاب می‌تواند پیام وحدتی بین گروه‌های مسلمان باشد.
چقدر خوب است که ما کتاب‌های اسلامی را از دنیای اسلام، از متفکران اسلام، از قلم‌های برجسته، به زبان فارسی و میان کتابخانه ملی خودمان منتقل کنیم و کتاب‌های اسلامی و آن چیزهایی که از تراوشات فکر و اندیشه متفکران خود ما و نویسندگان برجسته خود ما و علمای ماست، این‌ها را از داخل جامعه خودمان به زبان‌های اسلامی دیگر منتقل کنیم و بتوانیم کانال‌های وحدتی را بین جوامع اسلامی به وجود بیاوریم؛ این یقیناً یک حرکت فرهنگی و نیز یک حرکت ضد استعماری است.(سخنرانی در مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، 66/8/14)
5.یکی از کارهایضروریدر چرخه‌ی تولید و عرضه‌ کتاب، ساماندهی توزیع و ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب است.
توزیع کتاب همواره یکی از پاشنه‌های آشیل نشر ایران محسوب می‌شود.
در حالی که روزانه اقلام مختلف از جمله مواد خوراکی و ...
به صورت منظم در سیستم توزیع کشور قرار گرفته و در دسترس همگان قرار دارد، کتاب از جمله کالاهایی است که از این موهبت بی‌بهره است.
نبود سیستم توزیع کارآمد و عدم حضور کتابفروشی‌ها در مناطق مختلف کشور کار را برای علاقه‌مندان به کتاب گاه سخت کرده است.
این مشکل در مناطقی که از پایتخت فاصله بیشتری دارند، نمود بیشتری می‌یابد.
در چنین شرایطی راه حل چیست؟
می‌توان در کنار شیوه‌های سنتی توزیع کتاب مانند افزایش تعداد کتابفروشی‌ها یا راه‌اندازی کتابخانه‌های عمومی بیشتر در سطح کشور، از ظرفیت‌های دنیای مدرن نیز بیشتر بهره برد.
شیوع ویروس کرونا هرچند برای صنعت نشر ایران چالش‌های متعددی را فراهم کرده بود، اما ظرفیت‌های ناشناخته و کمتر شناخته شده‌ای را نیز فعال کرد که از جمله این موارد، شکوفایی نشر الکترونیک و اقبال مردم به پلت‌فرم‌هایی بود که در این مسیر خدمات‌رسانی می‌کردند.
در شرایطی که پراکندگی مراکز توزیع کتاب در کشور یکسان نیست، پلتفرم‌هایی که به عرضه کتاب‌های الکترونیک و صوتی می‌پردازند می‌توانند تاحدودی مسیر رسیدن به عدالت فرهنگی را هموارتر کنند.
انتهای پیام/


 


جمعه، 23 اردیبهشت 1401 - 00:34 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0