FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ارتقای فضای اندیشه‌ای به محتوای جذاب مانند آثار مطهری و شریعتی نیاز دارد


 فارس | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 20 اردیبهشت 1401 - 22:31

پژوهشگر عرصه فرهنگ گفت: بسته‌های اندیشه‌ای را باید طوری به مخاطب حال حاضرمان ارائه دهیم که جذابیت داشته باشد،مثلاً یکی از کارهای شهید مطهری این بود که فلسفه و نظریات مختلف فلاسفه را برای مخاطب خود به زبان ساده بیان می‌کرد.

فكري،انديشه،موضوعات،كتب،فضاي،جامعه،آثار،جمشيدي،مخاطب،مسائل،ت ...


به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس؛ جامعه امروزه ما با مسائل اندیشه‌ای و فکری عمیق چندان انسی ندارد و احساس غربتی برای فضای اندیشه در کشور به وجود آمده است.
برای چرایی این موضوع و راه‌حل آن بر آن شدیم که با مهدی جمشیدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گپی بزنیم که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.
مهدی جمشیدی در ابتدا گفت: اول از هرچیز باید دید آیا استقبال از کتب اندیشه‌ای و عمیق حقیقتاً ناچیز است و مردم رغبتی بدان‌ها ندارند یا عدم توجه مردم به مطالعات اندیشه‌ای و خواندن کتب‌های فکری و عمقی تنها یک تصور و پیش‌ذهن است؟
این موضوع محتاج بررسی آماری و ارقامی دقیق است که نزد من نتیجه دقیقی از مسأله وجود ندارد، اما باید توجه داشت که کتب فکری و اندیشه‌ای دو قسم هستند.
یک؛ کتاب‌های تخصصی حوزوی و دانشگاهی که طبیعتاً مخاطب خاص خود را دارند و شاید نسبت به سایر کتب خواننده‌ کمتری داشته باشند، دو؛ کتب اندیشه‌ای که عوام و سایر مردم به‌غیر از قشر نخبگانی هم می‌توانند از آنها مستفیض و محظوظ شوند.
در رقیق‌ترین تحلیل، به نظر می‌رسد در دسته دوم ما چندان با رغبت و توجه از سوی عامه مردم روبه‌رو نیستیم، یعنی آثار فکری و اندیشه‌ای که برای اقشار مختلفی از افراد جامعه نوشته می‌شود با استقبال درخورد و آن‌طور که باید، روبه‌رو نمی‌شود.
احیای اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای
وی افزود: البته این نکته را باید بیان کرد که برخی آثار در حوزه‌های معرفتی مورد توجه و مطالعه قرار می‌گیرند و بدان‌ها ارجاعات زیادی می‌شود.
به طور مثال کتب شهید مطهری همچنان مرجع و منبع بسیاری از افراد در موضوعات گوناگون است، یا در ۱۰ سال گذشته اتفاق مبارکی که افتاد موجب شد به شأن فکری و ساحت اندیشه‌ای رهبر معظم انقلاب توجه شود که تا پیش از این چندان اهمیتی در آثار مکتوب به هندسه فکری آیت‌الله خامنه‌ای نمی‌شد.
ما پس از چاپ کتاب‌ «طرح‌ کلی اندیشه اسلامی در قرآن» و استقبال بی‌نظیر مردم از این کتاب شاهد گردآوری آثاری از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای بودیم که نتیجتاً ساختمان فکری و اندیشه‌ای ایشان را در آثار مختلف برای ما نمایان می‌کرد.
عوامل دوری مردم از فضای اندیشه‌ای
پژوهشگر مطالعات فرهنگی ادامه داد: با مقدمه‌ای که گذشت اگر بخواهیم دلیل کسادی بازار کتب اندیشه‌ای بالاخص اندیشه دینی را مورد بررسی قرار دهیم و علت بی‌مهری نسبت به چنین آثاری را دریابیم باید چند عامل مهم را ذکر کرد و درباره آنها به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه به بعضی از آنها اشاراتی خواهم کرد.
یکی از عواملی که می‌توان عامل دوری مردم از مباحث فکری دانست، غرق شدن عامه ایرانیان در زندگی روز‌مره است.
بالطبع وقتی شخص با زندگی و معیشت خود دست به گریبان باشد و دغدغه فکرش تماماً معطوف به اوضاع زندگی و امرار معاش است نمی‌توان توقع داشت که فرصتی را بیابد تا با فراغت ذهن به موضوعات دیگری چون مسائل فکری و اندیشه‌ای بپردازد.
جمشیدی گفت: همچنین، مردم ما متأسفانه درگیر جزئیات عامه‌پسند و سطحی شده‌اند، از نشریاتی که متکلف انتشار کتب زرد و فاقد محتوای مفید هستند گرفته تا فضای مجازی که علی‌رغم حسناتی که دارد در بسط موضوعات جدی نه تنها توفیقی نداشته بلکه اساساً جای اندیشه و فکر را تنگ کرده است.
گردش اطلاعات در فضای مجازی نشان می‌دهد که قشر غالب مردم به دنبال مطالب نه چندان نافع فکری هستند و این مسأله به مرور زمان موجب تغییر ذائقه مردم و کاهش تمایل آن‌ها به موضوعات اندیشه‌ای و مهم می‌شود.
اساساً شاهد آن هستیم که موضوعات مورد استقبال و عنایت مردم از مسائل بنیادین، فکری، معرفتی، نافع و مورد نیاز حیات بشری، به پرداختن در امور سطحی و غیر نافع و فاقد از محتوای فکری، بدل شده است.
وی افزود: عامل می‌تواند مردم را از فضای دانش و موضوعات عقلانی دور کند، گروه‌های مرجع هستند.
ایجاد جابه‌جایی در این طیف موجب تغییر جهت‌دهی فرهنگ جامعه خواهد بود.
آنها متناسب با خود ذائقه‌سازی و ذائقه‌پروری می‌کنند.
وقتی گروه مرجع از قشرعلما، حکما، اهل قلم و...
به طیفی که در جامعه ما «سلبریتی» نام می‌گیرند تغییر پیدا می‌کند و اغلب این گروه از لایه اندیشه‌ای دستشان خالی است بالطبع در جهت‌دهی‌های خود کمترین اعتنا را به موضوعات اندیشه‌ای می‌کنند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه گفت: آنچه که در بازار کتب اندیشه‌ای می‌بینیم در حقیقت بازتاب سه عاملی بود که بیان شد.
البته من حصر منطقی در این باره نمی‌کنم چون احتمال دارد عوامل و دلایل دیگری هم در این امر دخیل باشند و بتوان اضافه کرد، اما به نظر سرچشمه‌های اصلی این‌ها هستند باید به سمت و سویی رفت که این مثلث فرهنگی را در جامعه بهبود ببخشیم.
باید در پی بسط اندیشه متناسب با جامعه بود
پژوهشگر مطالعات فرهنگی ادامه داد: هر جامعه اندیشه متناسب به خودش را داراست و فضای عقلانی خاص خود را می‌طلبد.
اساساً اندیشه‌های وارداتی به کشور ما نظیر فلسفه غرب و انگاره‌های روشنفکری سنخیت چندانی با فضای فرهنگ و اندیشه ما ندارد که دوری مخاطبان از آن‌ها را یک معضل جدی بخواهیم تلقی کنیم.
وقتی مرحوم جلال آل‌احمد می‌گوید: درخت روشنفکری در این زیست‌بوم ریشه ندارد؛ اشاره به آن می‌کند که با فضای فکری این مردمان همخوانی چندانی را دارا نیست و مردم نمی‌توانند با آنها مؤانست خاص و تعلق خاطر جدی داشته باشند.
باید چون مطهری بود
جمشیدی گفت: در حقیقت، نتایج تفکرهای وارداتی تصنعی و موقت خواهد بود؛ پس بنابراین کاستی تمایل مخاطبین به چنین آثاری که مروج تفکرات غیر اصیل هستند حالت بیمار‌گونه‌ای نخواهد داشت بلکه خطر در آنجاست که مردمانی از فضای فکری و اندیشه‌ای متعلق به خودشان دور شوند و احساس وابستگی نکند.
نکته مهمی که بدان باید اشاره کرد این است که بسته‌های اندیشه‌ای را باید طوری به مخاطب حال حاضرمان ارائه بدهیم که برای او جذابیت داشته باشد، به طور مثال یکی از کارهای شایسته شهید مطهری این بود که فلسفه و نظریات مختلف فلاسفه را برای مخاطب خود به زبان ساده بیان می‌کرد؛ یا امروزه در غرب شاهد آن هستیم که کتبی چاپ می‌شوند با محوریت «فلسفه برای کودکان».
وی افزود: به راستی در طول این مدت تا چه حد سعی شد که معارف اسلامی و انقلابی با ساده‌سازی‌های به خصوص خود و در بسته‌های فکری جذاب به مردم به خصوص مخاطب جوان عرضه بشود؟البته در بخش شفاهی بعضی اقدامات مطلوبی صورت گرفته است، اما آثار مکتوب چنین نیست.
ما وقتی سعی کردیم معارف اسلامی و انقلابی را در آثار و کتب بیان کنیم در چاله «پوزیتویسم دانشگاهی» افتادیم.
یعنی تصور کردیم می‌خواهیم پایان‌نامه دانشگاهی بنویسیم، مشخص است مگر چند درصد ازمردم پیگیر مقالات علمی و پژوهشی از جمله پایان‌نامه‌ها هستند؟
حتی مسئولین و مدیران هم اکثرا ارتباطی با این نوع آثار ندارند، چه برسد به توده‌های مردم.
او بیان کرد: در قبل از انقلاب مطهری و شریعتی موضوعات ناب معرفتی را بیان می‌کردند، اما چه طور می‌شود که بازار اندیشه در آن زمان به شدت گرم است و در حال حاضر چنین نیست.
علت را باید در آنجایی جست‌وجو کرد که این افراد و نظایر ایشان خود را درگیر ضوابط و مسائل بروکراتیک دانشگاهی نمی‌کردند و طوری موضوعات را می‌گفتند که مخاطب آن را پس نزند و نسبت با مسأله احساس غربت نکند.
از طرفی اگر امروزه کسی خواهان ورود مسائل فکری به سطح توده‌های مردم است متهم می‌شود به اخذ روش غیر علمی؛ به خاطر همین است که ژورنالیسم اندیشه را عده‌ای همچون فحشی تلقی می‌کنند.
جمشیدی در انتها گفت: در چنین فضایی که شخص احساس می‌کند اگر بخواهد موضوعات را ساده‌سازی کند تا قشر کثیری از مردم هم از آن مستفیض بشوند، با عبارات مختلف در ورطه اتهام می‌افتد، روشن است که کسی وارد این میدان نمی‌شود.
نتیجه این فرایند آن می‌شود که «اندیشه» کالایی است برای خواص جامعه که مشتری به خصوص خود را دارد.
انتهای پیام/

 

فكري،انديشه،موضوعات،كتب،فضاي،جامعه،آثار،جمشيدي،مخاطب،مسائل،ت ...

 


چهارشنبه، 21 اردیبهشت 1401 - 00:04 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0