FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


شرط صدور حکم استخدام اعضای هیات علمی جدید


 مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 20 اردیبهشت 1401 - 14:41

وزیر علوم گفت: برنامه داریم تا افرادی که می‌خواهند استخدام شوند در بدو ورود باید یک دوره شبانه‌روزی حداقل سه ماهه آموزش ببینند و این شرط صدور حکم آنها باشد.

دانشگاه،نظام،علمي،ياد،وزارت،قرار،معلمي،دانشجو،علوم،تلاش،آموز ...


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در مراسم بزرگداشت مقام معلم در دانشگاه امام صادق (ع) به سخنرانی پرداخت.
متن سخنرانی وزیر علوم به این شرح است:
معلمی و استاد دانشگاه بودن افتخار بسیار بزرگی است چراکه همیشه و مخصوصاً در دانشگاه‌ها با نسل جوانی سر و کار داریم که هم می‌توانیم به آنها بیاموزیم و هم یاد بگیریم، چراکه همیشه قرار نیست استاد به دانشجو یاد بدهد بلکه خودم بارها و بارها سر کلاس درس یا درحین راهنمایی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا، از دانشجویانم یاد گرفته‌ام و این نعمت بزرگی است که ما در جایگاهی قرار بگیرییم که هم بتوانیم ارتزاق کنیم و هم اینکه دائماً یاد بگیریم.
از این باب باید همیشه بگوئیم خدایا شکر که این افتخار را نصیب ما کردی.
استادی دانشگاه و معلمی را یک تخصص بدانیم
یکی از مشکلاتی که جامعه علمی ما در حال حاضر با آن رو به روست این است که ما استادی دانشگاه و معلمی را یک تخصص نمی‌دانیم و این ضربه بزرگی به جامعه علمی ما زده است.
سال ۱۳۶۳ در مرکز تربیت معلم مدنی در قم توفیق داشتم درس بخوانم.
آن موقع اساتیدی داشتیم که صفحه به صفحه کتاب را به ما یاد می‌دادند تا ما به خوبی بتوانیم در مدرسه به تدریس بپردازیم.
این نشان می‌دهد که معلمی و استادی دانشگاه یک تخصص است و باید شیوه‌های آن و تعامل با دانشجو و دانش‌آموز را به خوبی بدانیم.
اگر الان به یک استاد دانشگاه بگوئیم که باید آموزش معلمی ببینید چنین حرفی را توهین به خودش می‌داند اما ما برنامه داریم تا افرادی که می‌خواهند استخدام شوند در بدو ورود باید یک دوره شبانه‌روزی حداقل سه ماهه آموزش ببینند و این شرط صدور حکم آنها باشد.
لذا اگر قرار است به عنوان یک استاد دانشگاه، نسلی پاسخگو به جامعه تحویل دهیم خودمان هم باید پاسخگو باشیم.
اینکه دانشگاه امام صادق (ع) موفق بوده و حدود یک سوم فارغ‌التحصیلان آن هیئت علمی دانشگاه‌ها شده‌اند به این دلیل است که به خوبی تلاش کرده‌اند نسلی توانمند تحویل دهند و آموزش‌های بسیار خوبی ببینند.
به نظرم دانشگاه امام صادق (ع) جایی است که نظام و حاکمیت به آن اعتماد دارد و اساتید آن مورد وثوق نظام هستند لذا اگر این دانشگاه در خصوص تقویت علوم انسانی دیدگاه و راهکاری بیان کند بازدهی بالایی خواهد داشت از این‌رو انتظار ما از اساتید دانشگاه امام صادق (ع) این است که به ما راهکار بدهند.
لوازم مهارت‌محور کردن آموزش‌های دانشگاهی
الان بسیاری از نهادها برای خودشان دانشگاه ایجاد کرده و از همان‌ها هم نیرو استخدام می‌کنند پس تکلیف فرزندان مردم که در دانشگاه‌های دیگر تحصیل کرده‌اند چه می‌شود؟
لذا باید برای حل چنین مشکلاتی راهکار ارائه شود.
بنابراین از شما درخواست داریم به ما یاد دهید که چگونه مشکلاتی که وجود دارد را برطرف کنیم؟
الان گفته می‌شود فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فقط آموزش نظری دیده‌اند و کار بلد نیستند و خود بنده هم در برنامه‌هایی که به مجلس ارائه دادم اعلام کردم که آموزش‌های ما باید مهارت‌محور و هدفمند باشد.
اما الان که در وزارت هستم به این نتیجه رسیده‌ام که افزایش مهارت یک دانشجو و مثلاً فرستادن یک دختر دانشجو به یک وزارتخانه همانند وزارت مسکن یا وزارت نفت یا یک شرکت خصوصیِ دارویی برای آموزش دیدن و کارورزی، نیازمند مقدمات و لوازمی همانند وسیله ایاب و ذهاب است که باید فراهم شود اما اگر هیچ امکاناتی در دست ما نباشد و خیالمان از بابت امنیت آن شخص راحت نباشد بنابراین مهارت‌محور کردن هم کار راحتی نیست.
اگر وزارت بهداشت موفق است به این دلیل است که بیمارستان‌ها در دست خودش است و دانشجویان را برای آموزش به آنجا می‌فرستد بنابراین اگر بنده هم از این بابت خیالم راحت باشد و در وزارت علوم هم چنین امکاناتی وجود داشته باشد عملکرد موفق‌تری خواهیم داشت اما در شرایط کنونی خیال ما راحت نیست که دانشجو را به جاهای مختلف بفرستیم.
خواهش بنده این است که شما اساتید به این دغدغه‌ها توجه کنید و در قالب مقالات و برگزاری همایش‌ها، راهکارهای لازم ارائه دهید؛ چراکه گفته شده فکر از حکیمان و اجرا از حاکمان.
دفاع رهبر معظم انقلاب از دانشگاه‌ها
مقام معظم رهبری، تمام قد از وضعیت علمی کشور و دانشگاه‌ها دفاع کرده‌اند و بارها فرموده‌اند توفیقات علمی بسیاری در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله در زمینه نانو، فناوری، قدرت پهپادی، سلول‌های بنیادی، پزشکی و … داشته‌ایم و این نشانه هوشمندی ایشان است چراکه دشمنان تلاش زیادی دارند که مردم را در مقابل نظام قرار دهند و نظام سلطه تلاش دارد به گونه‌ای در دانشگاه‌ها رخنه کرده و دانشگاه نیز در مقابل نظام قرار گیرد اما ایشان چند دغدغه داشته‌اند و گوشزد کرده‌اند و این دغدغه ماست که آنها را مرتفع کنیم.
ایشان فرمودند باید برای هویت‌مداری دانشجویان و تقویت حس خودباوری آنها تلاش کنید.
وقتی شما کتاب یا مقاله‌ای بنویسید به این دلیل که مورد اعتماد نظام هستید، هم آنهایی که می‌خواهند از نظرات شما استفاده کنند این نظرات را می‌پذیرند و هم حاکمیت آنها را قبول دارد.
ان‌شاءالله در این شرایط سختی که در کشور وجود دارد و تمام دنیای استکبار تلاش می‌کند با تحریم‌های ظالمانه، مردم را در مقابل نظام قرار دهد بتوانیم تصمیمات لازم را بگیریم.
ما در جاهایی نیازمند جراحی‌هایی هستیم و این جراحی در عرصه علمی باید به دست من و شما انجام شود لذا از فکر و راهکار نابی که وجود داشته باشد استقبال می‌کنیم تا اتفاقات مبارکی در نظام علمی و فناوری کشور رخ دهد.

 

دانشگاه،نظام،علمي،ياد،وزارت،قرار،معلمي،دانشجو،علوم،تلاش،آموز ...

 


سه شنبه، 20 اردیبهشت 1401 - 23:42 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0