FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


آیین‌نامه تشویقی هیات علمی به ۳۲ پایه افزایش یافت


 مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 19 اردیبهشت 1401 - 16:24

وزیر علوم گفت: آیین‌نامه تشویقی اعضای هیات علمی را به جای ۱۰ پایه به ۳۲ پایه افزایش دادیم.

دانشگاه،علوم،پايه،علمي،كشور،علم،جامعه،تهران،وزير،استادان،فنا ...


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، محمدعلی زلفی‌گل در آئین جشنواره آموزش دانشگاه تهران که صبح امروز (۱۹ اردیبهشت) برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و آرزوی سلامتی برای جانبازان و آزادگان و همه کسانی که با رفتار و گفتار و کردار دل در گرو ایران اسلامی دارند، گفت: دانشگاه تهران نماد علمی کشور است و همه کسانی که دل در گرو میهن دارند باید احترام ویژه‌ای برای این نماد علمی کشور قائل باشند و ما در وزرات عتف، دانشگاه تهران را سمبل علم، ادب، فرهنگ و اخلاق می‌دانیم.
به همین دلیل دانشگاه تهران جایگاه متفاوتی دارد.
چرا که شهدای دانشگاه تهران باعث شکل‌گیری روز دانشجو و روز معلم شدند و استادان علامه مطهری و مفتح و دکتر علی‌محمدی این تفاوت را رقم زدند.
زلفی‌گل تصریح کرد: از نظر شخصیت علمی، دانشگاه تهران جامع‌الاطراف است و هارمونی خاص خود را دارد که در کمتر دانشگاهی این توازن وجود دارد.
اگرچه در سالیان گذشته با توجه به محدودیت‌های کشور برخی از رشته‌های ما مورد توجه بیشتر داوطلبان قرار گرفته و برخی رشته کمتر انتخاب شده‌اند مانند رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه، اما امیدوارم با سیاست‌های آتی و شرایطی که حاکم می‌شود توزیع متوازن استعدادها را در رشته‌های مختلف داشته باشیم.
رشته‌های علوم پایه و انسانی بنیان پیشرفت علمی و اجتماعی هستند، چنانچه توزیع متوازن رشته‌ها را نداشته باشیم شخصیت علمی کشور آسیب می‌بیند.
به گفته وی، دانشجویان و داوطلبان تحصیل بر حسب علاقه تحصیلی رشته خود را انتخاب نمی‌کنند، بلکه بر حسب آینده شغلی رشته انتخاب می‌کنند که این ظلم بزرگی برای علم است.
وزیر علوم افزود: با آسیب‌شناسی که انجام دادیم مشخص شد افرادی که در المپیادهای جهانی در رشته‌های علوم پایه مدال آورده بودند به خاطر آینده شغلی مجبور شده‌اند رشته دیگری را انتخاب کنند و ما در قبال اینها مسئولیم و باید پاسخگو باشیم.
وی خاطرنشان کرد: همه کسانی که به دلیل تعارض منافع این شرایط را رقم می‌زنند در قبال آیندگان مسئولند و باید پاسخگو باشند.
ما باید توزیع متوازن استعدادها را داشته باشیم توسعه با توصیه امکان‌پذیر نیست.
وی افزود: در کشورهای پیشرفته نخبه‌ترین افراد در رشته‌های علوم انسانی تحصیل می‌کنند تا مدیریت جامعه را به عهده بگیرند و نخبه‌های سایر رشته‌ها را از دیگر کشورها می‌پذیرند و این در کشور ما برعکس است.
اگر در علوم پایه کشور ضعیف شود، علم در کشور ضعیف می‌شود.
وزیر علوم با انتقاد از جدایی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران و ایجاد مرز بین این دو افزود: در صورتی که این دو دانشگاه یکی بودند مزایای زیادی در پی داشت و امکانات به صورت مشترک قابل استفاده بود و تحقیقات بین‌رشته‌ای مخدوش نمی‌شد و جایگاه و رتبه علمی دانشگاه ما تنزل پیدا نمی‌کرد.
زلفی‌گل گفت: جامعه ما با قانون اداره می‌شود نه با توصیه، لذا در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری زمانی که این مسئولیت را پذیرفتم بر آن بودم که آموزش‌های دانشگاهی باید از آموزش تئوری صرف خارج و مهارت محور شود.
ولی وقتی کار را شروع کردم متوجه شدم که در برخی رشته‌ها که نیاز جدی به مهارت و کارورزی وجود دارد در صنعت پذیرش نمی‌شوند و فرهنگ این مساله وجود ندارد.
وزیر علوم اظهار داشت: باید شرایطی ایجاد کنیم که بخش‌های مختلف جامعه در خدمت دانشجویان قرار گیرد و بتوانند کارورزی کنند در غیر این صورت مهارت‌محور کردن آموزش ممکن نیست.
اگر بخواهیم نقش دانشگاه در مدیریت جامعه فراهم شود باید ابزار لازم را فراهم کنیم.
وی افزود: دانشگاه باید محور و مدار باشد و توجه داشته باشیم که با توطئه دشمنان دانشگاه در مقابل نظام قرار نگیرد.در جایی که ما اختیار و مسئولیت داریم باید خودباوری که دغدغه مقام معظم رهبری است را در دانشجو ایجاد کنیم و به دانشجو انگیزه و امید ببخشیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: جهاد علمی هویت‌ساز است و مستلزم داشتن ایمان و باور است.
جهاد با نداشتن امکانات نیز محقق می‌شود.
دنیای علم در حال پیشرفت است.
همان‌طور که علم امروز تکنولوژی فردا است برای تولید علم جدید نیز نیازمند تکنولوژی و امکانات هستیم وگرنه تولید علم با کیفیت نخواهد بود، اما همه اینها نباید باعث شود تلاش نکنیم.
زلفی گل افزود: باید بدانیم هرگونه هزینه برای علم و فناوری بهترین نوع سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است، اما با همین شرایط هم استادان دانشگاه دستاوردهای خوبی را رقم زده‌اند.
وی ادامه داد: در کشور ۲۰ میلیون تحصیل‌کرده دانشگاهی داریم و این ارتقا سطح علمی ما را نشان می‌دهد.
دانایی؛ یعنی علم و عقل توام در جامعه افزایش یابد؛ عقل یعنی پیشگیری از مشکلات با برنامه‌ریزی درست و یا مشکل پیش‌آمده را با علم حل کردن.
دانش‌آموختگان ما که وارد جامعه می‌شوند حکیم هستند؛ یعنی کارهای بیهوده انجام نمی‌دهند و این دستاورد کمی برای جامعه نیست.
وی افزود: اتفاقات مهمی در دانشگاه‌های کشور رقم خورده است و دانشگاه‌های ما نقش زیادی تا به حال ایفا کرده‌اند که منجر به حمایت مقام معظم رهبری از دانشگاه شد و ایشان تمام قد از دانشگاه حمایت کردند.
همان‌طورکه پزشک سلامتی را بازمی‌گرداند مهندس نیز با تجهیزاتی که در اختیار پزشک قرار می‌دهد همین کار را انجام می‌دهد.
وزیر علوم افزود: تلاش خواهیم کرد سقف پرواز را برای استادان و یاوران علمی افزایش دهیم.
یک استاد دانشگاهی که می‌تواند تاثیر زیادی در جامعه داشته باشد باید بیشتر دیده شود.
وزیر علوم افزود: آیین‌نامه تشویقی را به جای ۱۰ پایه به ۳۲ پایه افزایش دادیم.
۵ پایه برای دیپلماسی علمی؛ ۵ پایه برای فعالیت‌های پژوهشی؛ ۵ پایه مرجعیت علمی؛ ۵ پایه برای فناوری و نوآوری؛ ۳ پایه برای سرآمدان اموزشی که متاسفانه با افزایش تحصیلات تکمیلی توجه به مقطع کارشناسی کمتر شده که این باید اصلاح شود و ۵ پایه برای کسب افتخارات علمی و ۲ پایه برای مدیریت اثربخش.
با توجه به اختیاراتی که داریم باید بتوانیم انگیزه بیشتری در استادان ایجاد کنیم.
وی گفت: ما به عنوان استاد دانشگاه باید نسل پاسخگو تربیت کنیم و به جامعه تحویل دهیم و برای رسیدن به این هدف ابتدا باید خودمان پاسخگو باشیم.
استاد فقط وظیفه ندارد تدریس کند، بلکه باید نسبت به تمام مسائل و نیازهای دانشجو حساس باشد.
اگر بتوانیم دانشجوی عالمتر، عاقل‌تر و با اخلاق‌تر از خود تربیت کنیم آن زمان می‌توانیم خود را موفق ارزیابی کنیم.
یکی از وظایف استادان دانشگاه استادپروری است یعنی کسانی را تربیت کنیم که در رشته خود قوی و سرآمد باشند.به عنوان استاد باید انگیزه و روحیه دانشجو را تقویت کنیم تا بیشتر تلاش کند نه اینکه باعث دلسردی و بی‌انگیرگی باشیم.
به گفته وزیر علوم، اولویت‌هایی که در این دوره در دستور کار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است: تحقق مرجعیت علمی و ایجاد دیپلماسی است که اولویت اول است؛ آموزش و پژوهش هدفمند با طراحی سامانه ایده‌ها و نیازها (نان)؛ نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری و تولید ثروت از دانش.
وی اظهار امیدواری کرد با قوانین و مقررات و سیستم‌های تشویقی در این راستا گام‌های موثری برداریم و شعار امسال که ما آن را فرمان امسال می‌نامیم یعنی تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین محور و مدار آموزش عالی کشور باشد.
همین که حاکمیت ما دانش را محور رفع مشکل کشور دانسته، نعمتی بی‌بدیل برای ماست.
زلفی گل در خاتمه خاطرنشان کرد: مشکل امروز کشور ما بیکاری است و باید باور داشته باشیم که بیکاری با تولید علم و دانش حل می‌شود.
امیدواریم با کمک استادان و متخصصان و امکاناتی که حاکمیت در اختیار دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری قرار می‌دهند بتوانیم استفاده حداکثری از این ظرفیت‌ها داشته باشیم.


 


دوشنبه، 19 اردیبهشت 1401 - 23:25 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0