FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


شیخ کلینی با آثارش معارف اهل بیت (ع) را حفظ کرد


 فارس | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 18 اردیبهشت 1401 - 10:13

استاد حوزه علمیه گفت: کتاب «الکافی» به پیشنهاد یکی از شیعیان توسط شیخ کلینی نوشته شد تا در دوره خفقان عباسی و جو تقیه‌آمیز آن دوران معارف اهل‌بیت (ع) از بین نرود.

كليني،كتاب،شيخ،مرحوم،اصول،ياوري،شيعيان،عقايد،وسيله،حوزه،علمي ...


به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، نوزدهم اردیبهشت ماه، سالروز گرامیداشت عالم و محدث بزرگ شیعی؛ شیخ ابوجعفر محمّد بن یعقوب بن اسحاق ورامینی رازی معروف به شیخ کُلِینی است.
مهم‌ترین اثر کلینی کتاب نام‌آشنای «کافی» است.
این کتاب از برجسته‌ترین منابع حدیثی شیعه و مهم‌ترین و معتبرترین منبع از کتب اربعه است.
برای شناخت بهتر این عالم برجسته بر آن شدیم تا با حجت‌الاسلام محمدجواد یاوری، استاد حوزه علمیه و عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم گپی بزنیم که در ادامه بخش‌هایی از آن را خواهید خواند.
حجت‌الاسلام یاوری در ابتدا گفت: یکی از عالمان برجسته شیعی در قرن سوم و چهارم هـجری قمری مرحوم محمدبن‌یعقوب کلینی، معروف به ثقة‌الاسلام کلینی است.
او اهل منطقه ری بود و در منطقه قم و بغداد کسب علم کرد.
محمد بن‌یعقوب کلینی خود، هم شاگرد بزرگانی چون «احمدبن‌خالد برقی» صاحب کتاب «المحاسن» و هم استاد عالمانی نظیر«ابن ابی‌زینب نعمانی» نویسنده کتاب «الغیبة» است که ازین طریق می‌توان عیار علمی او را دریافت.
عالمِ متکلم محدث
وی افزود: مرحوم کلینی را باید یک «متکلم محدث» بنامیم.
یعنی کسی که توجه بسیار گسترده‌ای به احادیث معصومان دارد و به نوعی نسبت به کلام اهل‌بیت (ع) حساس است، از طرفی هم از ملاک و معیار عقل نیز در روند فهم و بررسی حدیث و صحت و سقم آن بهره‌ می‌برد.
به عبارتی مرحوم شیخ کلینی بسان بزرگان دیگری چون شیخ صدوق نه در زمره اخباری‌گرایی خشک و ظاهرگرایی متعصبانه است، نه در ورطه افراط عقل‌گرایان معتزله افتاده؛ بلکه ایشان با اخذ روش و منهجی متعادل و مطلوب حد وسطی را در امور علم دین به‌کار می‌گیرد.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: شیخ کلینی در زمانه‌ای به سر می‌برد که دفاع از عقاید و نظرات شیعی به وسیله عقل از اهمیت بالایی برخوردار بود، بنابراین شیخ کلینی در اعتنا و توجه به عقل و استفاده از آن اهتمام بسیاری کرد.
به همین جهت است که طلیعه کتاب شریف «اصول‌کافی» که مهم‌ترین اثر حدیثی شیعه است با «کتاب‌العقل والجهل» آغاز می‌شود.
کتابی برای حفظ عقاید شیعه
یاوری گفت: مرحوم کلینی متوفای سال ۳۲۹ هـ.ق است یعنی شیخ کلینی بازه زمانی حیاتشان همزمان با دوره غیبت صغری حضرت ولی‌عصر(عج) بوده است و شیعیان به وسیله نواب اربعه با امام زمان مرتبط بودند، پس از سویی باید تقیه و جانب احتیاط را پیش گرفت تا جان شیعیان در امان باشد و از سویی باید کمر همت بست تا آثار اهل‌بیت (ع) و احادیث ایشان حفظ شود.
در مقدمه کتاب اصول کافی مرحوم شیخ می‌نویسد که یکی از شیعیان از او درخواست می‌کند تا اثری را گردآوری کند تا شیعیان به وسیله آن کتاب دینشان حفظ شود و بتوانند طریق سعادت را طی کنند.
وی افزود: این امر موجب شد تا فرصتی در اختیار مرحوم کلینی قرار گیرد تا اثر خود را در باب معارف دینی تکمیل کند.
ایشان کتاب کافی را در سه بخش تدوین کردند، «اصول کافی»، که شامل عقاید و اخلاق است، «فروع کافی» که مربوط به ابواب فقهی است و بخش پایانی «روضة کافی» نام دارد که به مواعظ و موضوعات متفرقه می‌پردازد.
این یعنی اثر کافی با جامعیتی که دارد سه بخش مهم دین اسلام، عقاید، احکام و اخلاق را به خوبی به وسیله گستردگی مطالب پوشش داده است.
نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم بیان کرد: تکمیل اثر گرانسنگ ایشان ۲۰ سال زمان برد و شیخ از قم تا بغداد، از ری تا خراسان راه پیمود و از ذخایر علمی این مناطق نهایت استفاده را کرد.
ایشان با شناخت دقیق از مکاتب حدیثی قم و بغداد و با روش خاص خود سعی در گزینش احادیث موثق کرد و آن‌ها را در اثر خود انتشار داد.
یاوری افزود: هرکس با هر حوزه مطالعاتی‌ که دارد فارغ از علوم دینی، اگر می‌خواهد در موضوعات تخصصی خود رویکرد اسلام را بشناسند و به نوعی با روح معارف اهل بیت (ع) آشنا شود محتاج به رجوع و مطالعه اصول کافی است.
از دیگر نکات مورد توجهی که کتاب اصول کافی را از سایر آثار متمایز کرده است این است که سبک‌زندگی اهل بیت (ع) در این اثر ظهور و نمود خوبی پیدا کرده است.
در اهمیت کتاب کافی همین بس که تا زمان علامه مجلسی این اثر، به عنوان منبع درسی در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شد.
به عقیده من مجتهد، به درجه اجتهاد نمی‌رسد تا یک دور کتاب اصول کافی را بخواند.
انتهای پیام/


 


یکشنبه، 18 اردیبهشت 1401 - 19:15 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0