FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


گسست فرهنگی مهمترین هدف جریان بهائیت است


 مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 12 اردیبهشت 1401 - 12:47

آن نقطه‌ای که فرقه و جریان بهائیت مانور می‌دهند بر روی گسست فرهنگی است آنان با عالمان دینی مشکل دارند زیرا می‌دانند که عالمان دینی می‌توانند وفاق را در جامعه ایجاد کنند.

بهائيت،جامعه،ايران،بابيت،فرقه،ديني،قرار،شكل،زمان،عنوان،و…،وك ...


به گزارش مهر، سید هادی سید وکیلی پژوهشگر تاریخ در سلسله جلسات برنامه رادیویی «راه و بیراه» که به همت فرهنگسرای اندیشه و با مشارکت رادیو گفتگو تولید و پخش شد، به بررسی بهائیت، آفات و تهدیدات فرهنگی و اجتماعی آن در جامعه پرداخت و اظهار داشت: بهائیت بحث حساسی است و صحبت کردن در این موضوع دشوار است و این به خاطر آن است که ماهیت جریان بهایی یک جریان فریبکارانه است و از هر گونه صحبت‌ها سو برداشت و سو استفاده تبلیغاتی انجام می‌دهد برای همین این جریان مانع آزاد اندیشی دینی و فکری می‌بندد و با شانتاژ تبلیغاتی و با راه اندازی هرج و مرج فکری اجازه نمی‌دهد یک تفکر آزاد در این زمینه وجود داشته باشد.
وکیلی با بیان اینکه جریان بهائیت مبتنی بر جریان بابیت است، عنوان کرد: جریان بابیت در دوران قاجار شکل گرفت و اوج این جریان در دوره ناصرالدین قاجار بود لازم به ذکر است امیرکبیر با این جریان به شدت مخالفت کرد و این یک نقطه مثبت تاریخی است که او با جریان‌های منحرف و خرافی چون بابیت مبارزه می‌کرد.
در این فضا و حوزه شخصی با نام محمد علی شیرازی می‌آید و ادعای مهدویت می‌کند.
همین امر در جامعه بلوا و آشوبی را ایجاد می‌کند که این بلوا و آشوب دقیقاً به نفع دولت‌های بیگانه که در آن زمان با ایران سر جنگ دارند قرار می‌گیرد و امتیازها و موقعیت‌هایی را در اختیار دولت‌های بیگانه از جمله روسیه قرار می‌دهند تا آنها بتوانند نفوذ بیشتری را در فضای فرهنگی ایران داشته باشد.
قراردادهای ترکمانچای و… همه نتیجه آن بلوای درونی است که در آن زمان جامعه به آن گرفتار شده بود.
بنابراین بین این بلوای درونی و آن حمله خارجی هماهنگی وجود داشت.
پژوهشگر تاریخ بیان داشت: البته این جریان با درایت امیرکبیر جمع می‌شود و با تفکیک بین مردم و سردسته این آشوب‌ها به مقابله با این آشوب‌ها اقدام می‌کند به همین دلیل جریان بابیت و بهائیت کینه امیر کبیر را به دل می‌گیرند امیر کبیری که قهرمان ملی ایران محسوب می‌شود این جریان وقتی می‌بیند در ایران جایگاهی ندارد به دنبال پایگاه خارجی می‌گردد از این رو می‌رود و در رقیب حکومت ایران یعنی حکومت عثمانی قرار می‌گیرد و در آنجا با تغییر شکل یک جریانی با عنوان جریان بهائیت شکل می‌گیرد.
بنابراین بهائیت تغییر شکل یافته جریان بابیت است.
در اینجا دیگر صحبت از امام زمان و نایب امام زمان و قیام برای ظهور مطرح نمی‌شود و شعارها را کم کم تغییر می‌کند و شعارها در قالب آزادی، حقوق زنان، عدم تعصب و… مطرح می‌شود شعارهای زیبایی که فریبنده است در حالی که حقیقتی در آن وجود ندارد چرا که هدفش این مباحث نیست بلکه ساماندهی مباحث سیاسی خودشان است.
وی بیان داشت: می‌توان شواهدی داشت که قدرت‌های استعماری از ابتدا این جریان را رصد می‌کردند و در جهت دهی و رساندن آن به آن نقطه اوج تنش و آن اوجی که بتواند در جامعه تنش ایجاد کند آن را همراهی می‌کند بنابراین از ابتدا نیروهای تربیت شده‌ای را وارد این جریان کردند.
البته این به آن معنا نیست که تک تک افرادی که در جریان بابیت وجود داشتند عوامل دست نشانده بودند زیرا ما عوامل فریب خورده نیز کم نداشتیم.
مهم این است که این افراد فریب خورده در خدمت کسانی قرار می‌گیرند که آگاهانه در حال خیانت کردن هستند.
در جریان بهائیت سردمداران آن آگاهانه حرکت خود را به نفع دولت‌های بیگانه پیش می‌برد در جریان بابیت نیز شاهد این مساله هستیم.
وکیلی درباره بهائیت ستیزی در ایران عنوان کرد: در نظام جمهوری اسلامی و نه در فرهنگ شیعی به هیچ عنوان ستیز با اندیشه‌ها وجود ندارد اما کجا مشکل به وجود می‌آید آنجا که بهائیت همواره در ستیز بود به گونه‌ای که در کنار حکومت رقیب ایران قرار می‌گیرد و فعالیت خود را گسترش می‌دهد و با دولت‌هایی که مخالف ایران هستند سعی می‌کند با دشمنان ارتباط برقرار کند تا به جامعه ایرانی ضربه بزند بنابراین طبیعی است که جامعه بعد از فهمیدن این مسیر اقدام به پس زدن آن بزند.
جامعه آشکارا شاهد خیانت این جریان هست.
در کتاب‌های بهائیت هر گونه عالم دینی ادیان آسمانی محکوم به فنا هستند و با همه آنها برخورد می‌کند زیرا معتقد است که علم نیازمند دین نیست و علم تجربی است.
پژوهشگر تاریخ ادامه داد: آن نقطه‌ای که فرقه و جریان بهائیت مانور می‌دهند بر روی گسست فرهنگی است.
آنان با عالمان دینی مشکل دارند زیرا می‌دانند که عالمان دینی می‌توانند وفاق دینی، فکری، اجتماعی، سیاسی و… در جامعه ایجاد کنند.
برای مثال این جریان زن را علیه مرد و مرد را علیه زن و فرزند را علیه والدین می‌شوراند تا از این طریق وفاق جامعه را بر هم بزند؛ بهائیت با استفاده از این ترفند منافع خود را کسب می‌کند زیرا این جریان همواره خواستار تنها شدن افراد هستند.
بهائیت یک حزب بوده که با القای برخی اطلاعات افراد را مجبور می‌کنند کارهایی انجام دهند که فقط خواسته آنان است و چنانچه آن اقدامات را فرد انجام ندهند طرد و حتی تهدید به قتل می‌شوند.
وی با بیان اینکه فرقه بهائیت از ابزار روانی بهره می‌برد اظهار داشت: این جریان از یک حالت روحی بهره می‌برد تا فرد را از یک طرف با جلب قدرت اجتماعی درون ساخته وابسته خود می‌کند و از سوی دیگر آن را از طرد شدن می‌ترساند و در نهایت فرد را از جامعه می‌ترساند.
کسانی که جذب این فرقه می‌شود از جامعه دوستان خانواده و یاران جدا می‌شوند و این خاصیت فرقه‌ها است و فرقه‌ها ویژگی‌شان شستشوی مغزی است به گونه‌ای که این فرقه‌ها مریدان خود را از طرد شدن می‌ترسانند.
از این رو فرد با دلبستگی که فرقه پیدا کرده از جدا شدن از آن نیز می ترسد برای همین فکر و ذهن مریدان این فرقه مختل می‌شود و قادر به آزاد اندیشی ندارد.

 

بهائيت،جامعه،ايران،بابيت،فرقه،ديني،قرار،شكل،زمان،عنوان،و…،وك ...

 


یکشنبه، 18 اردیبهشت 1401 - 18:49 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0