FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


استفاده از ظرفیت نخبگانی جهان اسلام برای حل چالش‌های فرارو


 مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 12 اردیبهشت 1401 - 15:24

سید عباس صالحی گفت: اساتید و دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی باید در خط مقدم کنشگران اجتماعی تقریبی باشند چرا که استفاده از ظرفیت فکری و نخبگانی جهان اسلام برای حل چالش‌های فرارو ضروری است

مذاهب،دانشگاه،اسلامي،همزيستي،ظرفيت،تقريبي،پيروان،اساتيد،علمي ...


به گزارش خبرنگار مهر، نشست صمیمی هم اندیشی با علما، اساتید و فرهیختگان اهل سنت تهران به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی در سالن همایش‌های شهید ماموستا شیخ الاسلام دانشگاه برگزار شد.
در این نشست سید عباس صالحی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، ایجاد همزیستی مسالمت آمیز و تقریب را از فلسفه‌های تأسیس دانشگاه مذاهب اسلامی دانست و بیان داشت: هر چند تقریب مذاهب نقطه کانونی این دانشگاه به شمار می‌آید، ولی نگاه وسیع‌تری از منظر نوع زیست جمعی می‌توانیم داشته باشیم.
وی عنوان کرد: زیست جمعی انسانی به سه نوع علیه هم بودن، بی تفاوت بودن و جدای از هم بودن و همزیستی و در کنار هم بودن تقسیم می‌شود که تفکر اسلامی و انسانی زیست در کنار هم بودن را می‌پذیرد.
از نگاه اسلامی همزیستی یک تاکتیک و امر موقتی نیست بلکه یک نگرش ایدئولوژیک و نگاه مبنایی به شمار می‌آید که اسلام به همزیستی جمعی از سطح روابط عام انسانی تا روابط بیناادیانی و بینا مذهبی و در سطوح بعدی همزیستی ملی و همزیستی سازمانی و حتی گروه‌های خرد و ازجمله همزیستی خانوادگی دعوت می‌کند.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، شناخت مشترکات و توسعه آن‌ها را یکی از راه‌های تقویت همزیستی میان مسلمانان دانست و گفت: شناخت این مشترکات باید در فرآیند دانش سازی و دانش افزایی رخ دهد که دانشگاه مذاهب اسلامی با این هدف تشکیل شده است که در این موضوع نقش کلیدی ایفا کند.
وی اضافه کرد: دومین هدف در اهداف تقریبی دانشگاه مذاهب، استفاده از ظرفیت فکری و نخبگانی جهان اسلام برای حل چالش‌های فراروی امت اسلامی در ابعاد عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی، و..
است که برخی از این چالش‌ها، کیان اسلام را مورد هدف قرار داده است.
دانشگاه مذاهب اسلامی باید تلاش کند تا ظرفیت فکری مذاهب اسلامی را استخراج کند و در خدمت حل این چالش‌ها قرار دهد.
صالحی، سومین مسؤلیت دانشگاه مذاهب اسلامی را در تقریب توجه به موضوع گفتگو برشمرد و با بیان این‌که تضارب افکار و گفتگو یک سرمایه بسیار ارزشمندی در جهت کشف زوایای پنهان و رفع سو تفاهم‌هاست، اظهار داشت: دانشگاه مذاهب اسلامی باید برای گفتگو مجال سازی کرده و این فضا را در محیط نخبگانی و فرهیختگانی گسترش دهد تا از این طریق فضای عمومی پیروان مذاهب هم تلطیف و تحت تأثیر آن قرار گیرد.
وی ادامه داد: توجه به اخلاق علمی تقریبی، ایجاد فرصت تعامل علمی نخبگان مذاهب در آموزش و پژوهش و تربیت کنشگر اجتماعی نخبگانی و دانشگاهی تقریبی را سه هدف‌گذاری دیگر تقریبی برای دانشگاه مذاهب اسلامی دانست.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، در مسیر اصلی رسیدن به این اهداف عنوان کرد که دانشگاه بایستی از ظرفیت بیشتر پیروان مذاهب اسلامی بهره ببرد و اساتید هسته اصلی این اتفاق علمی هستند.
از این رو به هر میزان تعامل دانشگاه با اساتید مذاهب مختلف بیشتر باشد، ما راحت تر می‌توانیم به این برداشت از همزیستی برسیم.
وی افزود: دانشگاه مذاهب اسلامی باید خانه نخبگان علمی مذاهب اسلامی و از جمله اهل‌سنت باشد و از ظرفیت ایشان استفاده حداکثری شود.
باید راهکارهای بالا بردن استفاده از ظرفیت آنان در امور مختلف آموزشی، پژوهشی و… بررسی شود که در این زمینه نیز نیازمند کمک و همفکری شما فرهیختگان هستیم.
صالحی، بالا بردن کمی و کیفی دانشجویان پیروان مذاهب گوناگون دانشگاه مذاهب اسلامی را از دیگر راهکارهای رسیدن به همزیستی بین المذهبی دانست و بیان داشت: دانشگاه مذاهب اسلامی افزون بر دانشجویان داخلی، باید به جذب دانشجویان پیروان مذاهب مختلف و ازجمله اهل‌سنت خارج از کشور نیز توجه ویژه داشته باشد، چرا که این دانشگاه با عنوان بین المللی تأسیس شده است.
گفتنی است؛ در پایان این نشست برخی از علما، اساتید و فرهیختگان حاضر، پرسش‌های خود را با ریاست دانشگاه در میان گذاشتند.

 

مذاهب،دانشگاه،اسلامي،همزيستي،ظرفيت،تقريبي،پيروان،اساتيد،علمي ...مذاهب،دانشگاه،اسلامي،همزيستي،ظرفيت،تقريبي،پيروان،اساتيد،علمي ...

 


یکشنبه، 18 اردیبهشت 1401 - 18:45 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0