FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ایجاد نظام پژوهشی مسئله محور با «رشته - استاد - محل» کلید خورد


 مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 14 اردیبهشت 1401 - 05:42

پژوهش کاربردی و نظام مسئله محور با بازنگری نظام سنجش و پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری می تواند به تکمیل فرآیند توسعه علمی کشور کمک کند و تعیین ظرفیت با «رشته - استاد - محل» کلید این تغییر است.

پذيرش،دكتري،دانشجو،كشور،سنجش،قرار،تكميلي،تحصيلات،دانشجويان،ع ...


خبرگزاری مهر - گروه حوزه و دانشگاه: پژوهش‌های کاربردی و نظام مسئله محور در پژوهش یکی از مهمترین دروازه‌های توسعه علمی کشور است.
در این میان بازنگری نظام سنجش و پذیرش دانشجو و توجه به کاربردی شدن و حل مسئله ضرورت امروز جامعه علمی و دانشگاهی کشور است.
در دورانی که هزینه کرد برای امور پژوهشی سرمایه گذاری علمی محسوب می‌شود و لازم است انبوه مشکلات دیگر نه به روش‌های سنتی بلکه با دیدگاه علمی و دانشی حل شود و از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین گره‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به دست با کفایت علم و دانش گشوده شود باید بتوان از سرمایه انسانی تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری بهره گرفت.
زمان آن فرارسیده است که با بازنگری در نحوه پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی به خاک خوردن پایان نامه‌ها در کتابخانه ها پایان داده شود و تنها نیازهای واقعی و مسائل مبتلا به در حوزه پژوهش‌های دانشگاهی مورد توجه قرار گیرد.
در این زمینه پژوهش‌های در مرز دانش نیز از سوی مراکز تحقیقاتی و مراکز کلان تصمیم گیری با نگاه ویژه دنبال شوند.
به تازگی موضوع کاربردی بودن و حل مسئله در پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی مورد توجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته است.
از سه میلیون و ۱۸۲ هزار و ۹۸۹ دانشجو که سال گذشته در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کرده‌اند که تعداد ۵۱۳ هزار نفر معادل ۱۶.۱۳ درصد دانشجوی کارشناسی‌ارشد و بیش از ۱۴۷ هزار نفر معادل ۴.۶۳ درصد در دوره دکتری تخصصی و بیش از ۹۵ هزار نفر معادل ۳ درصد در دوره دکتری‌حرفه‌ای مشغول به تحصیل هستند بر اساس آخرین آمار در سال تحصیلی گذشته سه میلیون و ۱۸۲ هزار و ۹۸۹ دانشجو در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کرده‌اند که از این میان تعداد یک میلیون و ۹۹۰ هزار نفر یعنی ۶۳.۵۳ درصد کل دانشجویان در دوره کارشناسی در حال تحصیل بوده‌اند، ۵۱۳ هزار نفر معادل ۱۶.۱۳ درصد دانشجوی کارشناسی‌ارشد و ۴۳۶ هزار نفر معادل ۱۳.۷۱ درصد در دوره کاردانی و بیش از ۱۴۷ هزار نفر معادل ۴.۶۳ درصد در دوره دکتری تخصصی و بیش از ۹۵ هزار نفر معادل ۳ درصد در دوره دکتری‌حرفه‌ای مشغول به تحصیل هستند.
دانشجویان دکتری تخصصی بیش از ۴ درصد کل دانشجویان سال گذشته را تشکیل می‌دهند و این به معنی بیش از ۱۰۰ هزار پایان نامه دکتری است که قرار است هر کدام به مسئله‌ای بپردازند.
قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتقد است باید در ساختار پذیرش دانشجو و روش‌های پذیرش اصلاح انجام شود و فعالیت استادان باید در جهت رفع مشکلات کشور باشد زیرا اگر قرار است تحولی در آموزش عالی کشور اتفاق بیفتد در این مجموعه اتفاق می‌افتد.
معاون آموزشی وزارت علوم اشاره می‌کند پذیرش دانشجوی دکتری و ارشد به دو صورت می‌تواند انجام شود یکی اینکه به صورت حاکمیتی باشد، مانند فناوری‌های خط شکن که لازم است دانشجویان مستعد در این مسیر وارد شده و کادر سازی صورت گیرد.
وی می‌افزاید: یکی مربوط به دانشگاه صنعتی است که باید با صنعت قرارداد بسته شود و عنوان مورد نیاز صنعت در دفترچه پذیرش سازمان سنجش آورده شود.
باید برای یک کد، پروژه معرفی شود در این صورت است که دانشجو هم ارتباط با صنعت دارد و هم حقوق خواهد داشت.
در طرح تحول باید استاد محوری شکل بگیرد.
در حوزه گسترش و برنامه‌ریزی شوراهای تحولی شکل گرفته.
این شورا تلاش می‌کند تمام کشور را معطوف به خود کند.
باید دانشگاه‌ها مأموریت گرا شوند.
پیش از این منصور کبگانیان قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای انقلاب فرهنگی نیز یادآور شده بود که قرار است وزارت علوم آئین نامه مربوط به پذیرش در تحصیلات تکمیلی را اصلاح کند و در این زمینه طرح کنکور پذیرش دانشجویان دکتری تخصصی به ستاد نقشه جامع علمی کشور ارائه می‌شود تا راه حلی جامع در این زمینه پیش بینی شود.
چرا که هنوز نوع پذیرش در تحصیلات تکمیلی موجب انتقاد دانشگاه‌های برتر است.
به این ترتیب به نظر می‌رسد تغییر مهم در پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در حوزه‌های مهم مسئله محور کلید خورده است.
دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تغییر مهم در سنجش و پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی گفت: شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی مرجع اصلی تغییرات است و هر آنچه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی تصویب کند مبنای کار در پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی خواهد بود.
وی با اشاره به نظرات متفاوتی که در این زمینه ارائه می‌شود، گفت: در این زمینه نظرات افراد باید به صورت مکتوب به شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی ارائه شود و پس از بررسی در صحن شورای سنجش و پذیرش مطرح می‌شود.
اما نکته مهم این است که پس از تصویب اطلاع رسانی می‌شود و زمان اجرای آن را در شورا تعیین می‌کنیم.
وی ادامه داد: این طور نیست که هر تغییری انجام دهیم برای سال آینده رخ دهد.
بلکه تغییرات آزمون‌ها باید در فرصت زمانی مناسب اطلاع رسانی شود تا داوطلبان آمادگی آن را داشته باشند.
پورعباس اظهار داشت: تغییرات در سطح آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی هر زمان که مطرح شود و در نهایت تصویب شود یک سال بعد از آن قابلیت اجرایی خواهد داشت.
مصوبه ستاد ملی نقشه جامع علمی کشور در زمینه پذیرش ارشد و دکتری نیز در شورا در حال بررسی است.
یکی از تغییرات عمده سال آینده پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری بر اساس «استاد پروژه محور» است به این معنی که استادی که پروژه دارد بیشتر دانشجو می‌گیرد.
تغییر به این گونه خواهد بود که ممکن است به این شکل تصویب کنیم که به هر استادی یک حداقل تعداد دانشجویی داده شود و تعداد بیشتر دانشجو به استادانی داده شود که ظرفیت پروژه‌ای بیشتری دارند رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: یکی از تغییرات عمده سال آینده پذیرش بر اساس «استاد پروژه محور» است به این معنی که استادی که پروژه دارد بیشتر دانشجو می‌گیرد.
تغییر به این گونه خواهد بود که ممکن است به این شکل تصویب کنیم که به هر استادی یک حداقل تعداد دانشجویی داده شود و تعداد بیشتر دانشجو به استادانی داده شود که ظرفیت پروژه‌ای بیشتری دارند.
وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب استادانی که گرنت بیشتری دارند می‌توانند تعداد بیشتری دانشجو داشته باشند و به پروژه‌های ملی کمک کنند.
این تغییر در صورت تصویب نهایی در مورد پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد هم به همین شکل رخ می‌دهد.
پورعباس یادآور شد: سامانه نان که به منظور ثبت نیازها و ایده‌ها از سوی وزیر علوم مطرح شده است نیز در مسیر پذیرش دانشجو قرار می‌گیرد.
در واقع در این سامانه استاد پروژه‌ها را تعریف می‌کند و بر مبنای آن پروژه‌ها ظرفیت پذیرش دانشجو به استاد داده می‌شود.
به طور مثال در یک دانشگاه صنعتی ظرفیت دانشجو به شکل «رشته محل» نخواهد بود و به شکل «رشته - استاد - محل» تعریف می‌شود.
رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: به این ترتیب در این تغییر استاد نقش ایجاد ظرفیت برای دانشگاه دارد و پژوهش‌هایی که پیمانکار محور است و قرار است بخشی از یک نیاز کشوری را مرتفع کند در دستور کار قرار می‌گیرد.
رئیس سازمان سنجش درباره توجه به علوم پایه در تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو در حوزه تحصیلات تکمیلی نیز اظهار داشت: در بخش علوم پایه یک ظرفیتی داریم که دولت متقاضی آن است و در واقع نیازهای کشور است.
اما می‌توان یک ظرفیت بین رشته‌ای تعریف کرد که بخشی از آن یک رشته علوم پایه باشد و بخشی دیگر فنی مهندسی و یا سایر رشته‌ها و در این زمینه شورای سنجش و پذیرش دانشجو می‌تواند با هدایت تحصیلی و همچنین هوشمند سازی فرایند آمار و اطلاعات و همکاری با شورای گسترش دانشگاه‌ها، ظرفیت بین رشته‌ای در علوم پایه را میان دانشگاه‌ها به صورت مناسب توزیع کند.
سامانه نظام ایده‌ها و نیازها با نام اختصاری نان به تازگی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) رونمایی شده است و هدف از اجرای آن ایجاد نظام ملی نوآوری مبتنی بر ایجاد ارتباط مستقیم بین نیازهای جامعه، صنایع خصوصی دولتی و پژوهشگران، شرکت‌های دانش بنیان و خلاق، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد خواهد بود.
در این میان علاوه بر کاربردی کردن تحقیقات مراکز علمی با ایجاد بانک اطلاعاتی متمرکز زنجیره پژوهش فناوری و نوآوری تکمیل شده و با هدفمند و نیاز محوری کردن بخش مهمی از فعالیت‌های پژوهشی در جهت رفع نیازها کشور در مسیر توسعه همه جانبه علمی قرار خواهد گرفت.
با نگاهی به سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) مشاهده می‌شود که نیازها در رشته‌ها و گرایش‌ها بارگذاری شده و هر پژوهشگر می‌تواند به این نیازها دسترسی پیدا کند و در مقابل نهادها می‌توانند نیازهای خود را اعلام کنند.
در این سامانه تحقیقات کاربردی نیازمحور تعریف می‌شوند و با ایجاد عدالت پژوهشی نیازهای جامعه در دسترس دانشجویان، دانش آموختگان و اساتید قرار خواهد گرفت.
همانطور که در شعار سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» تاکید شده است یکی از مواردی که می‌تواند در مسیر تحقق شعار قرار گیرد نیازمحور بودن پایان نامه‌ها و رساله‌ها است و از این رو تولید نیازمحور و مبتنی بر دانش و ارتباط مؤثر میان صنعت و دانشگاه و جامعه می‌تواند بخش عمده‌ای از این روند را تکمیل کند.
مراحل ثبت ایده در سامانه «نان» شامل انتخاب نیاز، ثبت اطلاعات، تأیید اطلاعات و صدور گواهی است.
فرآیندها و برآیندهای سامانه «نان» شامل موارد زیر است:
- ایجاد طوفان فکری در کمک به حل مسائل کشور و جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌ها در اجرای طرح‌های کلان
- ارتباط با ساختار سیستم ثبت اختراعات و بورس ایده
- انجام تحقیقات نیاز محور
- آگاهی، طبقه‌بندی و اولویت‌بندی نیازهای واردات (گمرک)، صنعت، دولت، جامعه و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها
- افزایش اعتماد صنعت، دولت و جامعه به علم و دانش و ایجاد مطالبه اجتماعی ارتباط با دانشگاه‌ها
- تدوین نظام مند و پویای اولویت‌های تحقیقاتی و ترسیم نقشه جامع نیاز – توانمندی، صنعتی – دانشگاهی کشور
- امکان رؤیت، تحلیل، نقد و بهره گیری ایده – نیازها توسط عموم مردم و پایش و رتبه بندی پژوهشگران
در حال حاضر ۱۷۵۶۰۹۷ ایده، طرح، پیشنهاد و تعداد ۴۸۳۲ نیاز، حمایت، مسأله در سامانه قابل مشاهده است.
بنابراین اگر پژوهشگران، محققان و دانشجویان ایده، طرح و پیشنهاد خاصی برای پژوهش، طراحی، تولید و خدمات مشخصی دارند.، اگر موضوع تحقیقاتی در جهت حل مسائل کلان ملی و اولویت‌های جامعه و صنعت دارند، اگر پیشنهاد خاصی جهت حل علم محور مسائل و آسیب‌های اجتماعی دارند، اگر دستاورد پژوهشی آنها (مقاله، کتاب، اختراع و …) در راستای حل کاربردی نیاز خاصی قرار می‌گیرد، اگر تجربیات اجرایی یا محصول دانش بنیانی برای ارائه در اختیار دارند و اگر نظریه‌های علمی در جهت حل مسائل استراتژیک و اساسی جامعه دارند می‌توانند آن را در سامانه ثبت کنند.
همچنین نهادهای مختلف دولتی و خصوصی اگر نیاز به پژوهش، طراحی، تولید و خدمات خاصی دارند، اگر نیاز به حمایت و سرمایه گذاری از عناوین تحقیقاتی مشخصی دارند، اگر نیاز به حمایت از مسائل کلان ملی، اولویت‌های تحقیقاتی جامعه و صنعت دارند، اگر قصد حمایت از حل علم محور مسائل اجتماعی (آب، محیط زیست، اعتیاد، طلاق و …) دارند، اگر قصد دارند مسأله حل نشده و موضوعات فراگیری را جهت هم اندیشی به اشتراک بگذارند و اگر قصد حمایت و ترویج کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه پردازی دارند می‌توانند از این سامانه بهره بگیرند.
به گزارش مهر، در شرایط فعلی، داوطلبان دکتری با شرکت در آزمون دکتری اگر نمره قبولی کسب کنند، تعداد محدودی از آن‌ها به دانشگاه‌های مربوطه متناسب با نمره قبولی مراجعه می‌کنند و سپس رد یا تأیید می‌شوند.
بنابراین درگیر کردن دانشجویان دکتری در نظام حل مسئله نمی‌تواند ساز و کار تعریف شده‌ای داشته باشد اما با تغییر نظام پذیرش دانشجوی دکتری، دانشجویان در فرآیند تولید دانش بنیان قرار می‌گیرند و می‌توانند بعد از فارغ التحصیلی در شرکت‌های دانش بنیان فعالیت کنند.
با توجه به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، پذیرش دکتری تخصصی در کشور بر مبنای آموزشی پژوهشی است و طرحواره های دکتری پژوهش محور باید در جهت رفع یکی از مشکلات ملی باشد و به تصویب دستگاه اجرایی ذی ربط رسیده باشد.
نکته مهم در این قانون این است که شورای سنجش و پذیرش دانشجو می‌تواند هر سه سال یکبار نسبت به اضافه کردن معیارهای دیگر و تعدیل حداکثر ۱۰ درصد معیارهای موجود اقدام کند.
زمان اعمال این تغییرات حداقل یک سال پس از اعلام عمومی آن است.
به این ترتیب بر اساس این قانون تغییرات نظام پذیرش دانشجوی دکتری باید در زمان مناسب اعلام شود.
به نظر می‌رسد با توجه به روند مصوبات این حوزه تغییر نظام پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی از سال ۱۴۰۲ اجرایی شود.



لینک کوتاه خبر

 



یکشنبه، 18 اردیبهشت 1401 - 18:33 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0