FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نقش عالمان دینی در زندگی مردم حذف شده است


مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 15 اردیبهشت 1401 - 15:12

مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا در کشور آلمان گفت: مشکل فعلی جامعه ما این است که امامت میانی و نقش عالمان دینی در زندگی مردم حذف شده و به جای آن تفکر سکولار روی کار آمده است .

امامت،ديني،مياني،زندگي،امام،دين،نظام،جامعه،سكولار،مسئله،اشار ...


به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام ترابی گیلانی مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا در کشور آلمان در نشست تبیین نظریه امامت در مقیاس میانی با اشاره به اشکال مطرح شده از سوی برخی درباره مسئله امامت در کتاب «تأملی در مسئله ولایت» اظهار کرد: مسئله مطرح شده تنها ناظر بر بحث امامت کلان است در حالکیه درباره امامت میانی صحبتی نشده است.
امامت میانی تعینی و شغل نیست بلکه شانیت داشته و پذیرفته شده از سوی مردم است.
مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا در کشور آلمان با بیان اینکه عالی‌ترین مصداق حکمرانی مردمی امامت میانی است خاطرنشان کرد: امامت میانی نه از جنس شاهنشاهی و نه از جنس انتصاب است.
وی با اشاره به اینکه امامت میانی آنطور که باید در جامعه تبیین نشده است افزود: امامت میانی اساساً قضیه حکمرانی مردمی است یعنی مردم به کسی شأنیت امامت می‌دهند و امامت محله و جماعت تعینی است و از سوی مردم انتخاب و پذیرفته می‌شود و نگاه ما به امامت با مسئله سکولار تقابل دارد زیرا دین باید در جامعه پیاده شود.
وی با بیان اینکه نظام امامت یک نظام جامع است گفت: نگاه ما به امامت تکویتی است و هنگامی که از نظام امامت حرف می‌زنیم درواقع از یک مسئله سیاسی صحبت می‌کنیم و اینکه دین و امامت در سطح کلان چگونه باید در سطح جامعه و به تک تک انسان‌ها تسری یابد.
ترابی با بیان اینکه برای شرح وظایف امام محله باید ابتدا درباره معصومیت امام بحث و تبیین انجام شود بیان کرد: برخی فتواهای متفاوت باعث ایجاد درگیری بین مردم می‌شود اما اگر قرار باشد که با امامت میانی ایمان مردم ضعیف شود نه تنها باید حکومت را از دینداران بگیریم بلکه مرجعیت دینی نیز از بین می‌رود و باید از امامت میانی دست بکشیم درحالیکه این استدلال ضعیف است و نمی‌توان به آن استناد کرد.
مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا در کشور آلمان با اشاره به اینکه در بحث علوم پزشکی نیز گاهاً تجویز یک دارو ممکن است با عوارض زیادی همراه باشد اما نمی‌توان به خاطر آن کلیت علم پزشکی و مراقبت‌های توصیه شده را نادیده گرفت افزود: در بحث امامت نیز همینگونه است و نمی‌توان به خاطر برخی اشتباهات و نواقص کل امامت و حکومت را منکر شد.
وی با بیان اینکه هر جا نظام امامت مفقود شود نظام سکولار روی کار می‌آید که نسبت به ارزش‌های دینی بی تفاوت است عنوان داشت: یا نظام دینی داریم یا سکولار و لائیک و این موضوع در بحث پوشش نیز وجود دارد به طور مثال جین و کراوات برآمده از فرهنگ غرب است درحالیکه لباس‌های ایرانی برآمده از فرهنگ دینی است و هر فرهنگی لباس خود را تولید می‌کند که این موضوع از نظر دیرینه شناسی و فرهنگی نیز پذیرفته است.
ترابی با اشاره به اینکه اعتقادات دینی ما را به سمت یک سبک زندگی خاص هدایت می‌کند تصریح کرد: اگر در زندگی شخصی نگاه دینی داریم تمام مسائل ما نیز طبق اصول دینی تعریف می‌شود و اگر فکر انسان بر اساس فلسفه دینی شکل بگیرد سبک زندگی وی نیز دینی می‌شود در غیر این صورت به سمت سبک زندگی غربی و اومانیسم می‌رود.
وی با بیان اینکه اگر در جایی خلأ امامت دینی داشته باشیم سکولار جای آن را پر می‌کند افزود: اگر فرهنگ دینی و اسلامی بر متن زندگی و محل و جامعه حاکم نباشد، فکر و عمل سکولار جای آن را پر می‌کند و راه دیگری نیز وجود ندارد.
ترابی با اشاره به اینکه باید مسئله نظام امامت در نقاط میانی را تعریف کنیم تا از امانیسم در امان باشیم گفت: عالم دینی مشکلات مردم و برنامه‌های خود را بر اساس دین حل و فصل می‌کند در حالی که در تقابل با این تفکر، نیازمندی به عالم دین مطرح می‌شود یعنی کسی که در دانشگاه درباره دین درس خوانده و نسبت به دین آگاهی دارد اما التزام عملی به آن ندارد در حالی که جامعه ما نیازمند عالم دینی و کسی که در حوزه درس خوانده و زندگی خود را بر مبنای تعالیم دینی و سبک زندگی اسلامی قرار داده است، می‌باشد.
مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا در کشور آلمان ادامه داد: مشکل فعلی جامعه ما این است که امامت میانی و نقش عالمان دینی در زندگی مردم حذف شده و به جای آن تفکر سکولار روی کار آمده است لذا حجم مشکلات روز به روز بیشتر می‌شود.
وی با اشاره به وظایف امام میانی بیان کرد: وظیفه امام هدایت است و در عین حال می‌توان وظیفه هدایتی وی را به جزئیات بیشتر تحلیل کرد از این رو یکی از وظایف امامت میانی، مرجعیت علمی است یعنی امام باید آشنایی کامل با قرآن و روایات داشته باشد و بتواند اجتهاد و استنباط به دین کند و به خزانه جواب‌های دینی دسترسی داشته باشد.
ترابی خاطرنشان کرد: امامت میانی همواره مرجعیت اخلاقی جامعه است و دیگران به سیره و روش و اخلاق او مراجعه می‌کنند.
وی افزود: مرجعیت قضائی از دیگر وظایف امام میانی است و اگر مسائلی مانند ازدواج و طلاق به امام محله ارجاع داده شود حجم زیادی از مراجعات به دادگاه‌ها کاهش یافته و این مسائل نیز زودتر و راحت تر نتیجه داده و حل می‌شود زیرا طبق تجربه‌های به دست آمده نیز هر جایی که امام محله برای حل مشکلات زندگی مردم ورود کرده، آمار طلاق نیز کاهش یافته است.


 


یکشنبه، 18 اردیبهشت 1401 - 18:11 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0