FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تفاوتهاى زكات در اسلام با ادیان دیگر


«زكات» یكى از احكام الهى و از ضروریات دین مقدس اسلام است كه صدها آیه و حدیث، در مورد آن وارد شده است.

مسأله زكات با این اهمیتى كه در اسلام دارد، مورد غفلت و فراموشى واقع گشته و مردم به این حكم الهى توجه لازم را ننموده‏اند، گرچه برخى از مردم مبالغ هنگفتى را صرف انفاق و اطعامهاى مستحب مى‏كنند، اما این فریضه الهى را به آسانى ترك مى‏نمایند.

 

چه زمانى زكات واجب شد؟

از آیات مختلف قرآن كریم استفاده مى‏شود كه حكم وجوب زكات در مكه نازل شده است، از جمله آیه 156 از سوره اعراف: ... و رحمتى وسعت كلّ شى‏ء فساكتبها للّذین یتّقون و یۆتون الزّكوة و الّذین هم بایاتنا یۆمنون.

و آیه دوّم و سوم از سوره نمل: هدى و بشرى للمۆمنین* الّذین‏ یقیمون الصّلوة و یۆتون الزّكوة و هم بالآخرة هم یوقنون.

و آیه سوم و چهارم از سوره لقمان: هدى و رحمة للمحسنین* الّذین یقیمون الصّلوة و یۆتون الزّكوة و هم بالآخرة هم یوقنون.

و آیه ششم و هفتم از سوره فصّلت: ... و ویل للمشركین* الّذین لا یۆتون الزّكوة و هم بالآخرة هم كافرون.

و مسلمانان موظف به انجام این وظیفه اسلامى بوده‏اند ولى هنگامى كه پیامبر اكرم صلّى اللّه علیه و اله به مدینه آمد و پایه حكومت اسلامى را گذارد و طبعا نیاز به تشكیل بیت المال پیدا كرد، از طرف خداوند مأموریت یافت كه زكات را شخصا از مردم بگیرد (نه اینكه خودشان به میل و نظر خود در مصارف آن صرف كنند)، آیه شریفه: خذ من اموالهم صدقة ... (سوره توبه، آیه 103)  در این هنگام نازل شد.

مسأله زكات با این اهمیتى كه در اسلام دارد، مورد غفلت و فراموشى واقع گشته و مردم به این حكم الهى توجه لازم را ننموده‏اند، گرچه برخى از مردم مبالغ هنگفتى را صرف انفاق و اطعامهاى مستحب مى‏كنند، اما این فریضه الهى را به آسانى ترك مى‏نمایند

و مشهور این است كه این در سال دوم هجرت بود پس مصارف زكات به طور دقیق در آیه شصت از سوره توبه بیان گردید. و جاى تعجّب نیست كه تشریع اخذ زكات در آیه 103 باشد و ذكر مصارف آن (‏كه مى‏گویند در سال نهم هجرت نازل شده)  در آیه شصت؛ زیرا مى‏دانیم آیات قرآن بر طبق تاریخ نزول، جمع‏آورى نشده بلكه به فرمان پیامبر اكرم صلّى اللّه علیه و اله هركدام در مورد مناسب قرار داده شده است. (تفسیر نمونه، ج 8، ص 10)

 

تفاوتهاى زكات در اسلام با زكات در ادیان دیگر

با توجه به تعبیرات قرآن كریم و روایات اسلامى در موضوع زكات، مى‏توان این حقیقت را دریافت كه تفاوتهاى بسیار فراوانى بین زكات در دین اسلام و زكات در سایر ادیان وجود دارد:

1ـ زكات در اسلام صرف یك عمل پسندیده و یك عمل اخلاقى از اعمال نیك و شایسته نیست بلكه ركن اساسى از اركان اسلام است. و از عباداتی محسوب مى‏شود كه اگر كسى نسبت به آن بى‏اعتنا باشد، فاسق نامیده مى‏شود و كسى كه منكر وجوب آن باشد، كافر محسوب مى‏گردد. پس زكات در دین اسلام، یك نوع احسان اختیارى و یك نوع صدقه مستحبى نیست بلكه یك فریضه الهى است.

2ـ زكات در نظر اسلام حقّى است براى فقرا در اموال اغنیا و این حقّى است كه مالك حقیقى، خداوند متعال مقرّر داشته، بنابراین، هیچ نوع منّتى از ناحیه غنى بر شخص فقیر نیست.

3ـ زكات حق معلوم و مشخّصى است كه شارع مقدس نصاب و حدود و مقدار و شرایط و زمان پرداخت و كیفیت اداى آن را بیان نموده، بنابراین، انسان با معرفت به تمام جوانب آن اقدام مى‏كند.

4ـ این حق به عهده خود اشخاص نهاده نشده بلكه مسئولیت آن به عهده دولت اسلامى واگذار شده كه به طور عادلانه جمع‏آورى و توزیع كنند و این امر به واسطه مسئولین جمع‏آورى، صورت مى‏پذیرد.

5ـ دولت اسلامى حق دارد براى كسانى كه امتناع مى‏ورزند، كیفرهایى را مقرّر دارد و گاهى این معنا به این درجه مى‏رسد كه نصف مال مصادره مى‏شود.

زكات در اسلام یك نوع نظام جدیدى است كه با سایر ادیان تفاوت و تغایر اساسى دارد، آن ادیان مسئله زكات را فقط به صورت یك نوع وصیت و سفارش اخلاقى و موعظه بیان مى‏كردند كه مردم رغبت در برّ و نیكى داشته و از بخل و امساك بپرهیزند

6ـ هرگروهى كه این فریضه الهى را تمرد كند كه منجر به انكار ضرورى دین گردد، لازم است امام مسلمین با آنها مقاتله كند.

7ـ اینكه انسان مسلمان به اداى این فریضه الهى طلبیده مى‏شود تا این ركن اساسى را اقامه كند.

8ـ محصول زكات به اختیار هوى و هوس حكّام واگذار نشده كه هرطور مى‏خواهند خودشان مصرف كنند بلكه مصارف مخصوصى دارد كه قرآن در آیه شریفه: انّما الصّدقات ... بیان كرده است.

9ـ زكات یك امر موسمى و مقطعى براى سد حاجت فعلى فقیر نیست بلكه مقصود بى‏نیاز ساختن فقرا به طور دائم و مستمر است.10ـ زكات با ملاحظه مصارف آن‏ كه قرآن بیان كرده بخاطر رسیدن به اهداف مختلف روحى و اخلاقى و اجتماعى و سیاسى است، لذا سهمى را براى مۆلفة قلوبهم و سهمى براى آزاد كردن بنده‏ها و سهمى را براى بدهكاران و سهمى براى مطلق راه خداوند مقرّر داشته است.

با توجه به این امتیازات مختلف، روشن مى‏شود كه زكات در اسلام یك نوع نظام جدیدى است كه با سایر ادیان تفاوت و تغایر اساسى دارد، آن ادیان مسئله زكات را فقط به صورت یك نوع وصیت و سفارش اخلاقى و موعظه بیان مى‏كردند كه مردم رغبت در برّ و نیكى داشته و از بخل و امساك بپرهیزند. (فقه الزكاة، قرضاوى، ص 85- 88)

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان

 


 

منابع:

کتاب زکات در اسلام ـ اکبر دهقان

تفسیر نمونه، ج 8

https://article.tebyan.net/210063


سه شنبه، 06 اردیبهشت 1401 - 23:08 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0