FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


در سیاستگذاری، به پشتوانه تاریخی هیأت‌ها توجه شود


 مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 04 اردیبهشت 1401 - 13:24

ششمین نشست از سلسله‌نشست‌های علمی «آرمان هیأت» با موضوع «علوم سیاستگذاری، اهداف، تعاریف، مکاتب، روش‌ها» با حضور سید محمدمهدی میرجلیلی در اندیشکده هیأت و آئین‌های مذهبی برگزار شد.

فرهنگي،سياستگذاري،مسائل،مسئله،مشكل،هيأت،فرهنگ،ميرجليلي،مشاهد ...


به گزارش خبرنگار مهر، ششمین نشست از سلسله‌نشست‌های علمی «آرمان هیأت» با موضوع «علوم سیاستگذاری، اهداف، تعاریف، مکاتب، روش‌ها» با حضور سید محمدمهدی میرجلیلی در اندیشکده هیأت و آئین‌های مذهبی برگزار شد.
میرجلیلی در ابتدای نشست ضمن ابراز خرسندی از ورود مراکز و مؤسساتی همچون اندیشکده هیأت به مباحث تخصصی و مطالعاتی هیأت بر ضرورت گفت‌وگو و مناظره علمی برای روشن شدن وضعیت موجود و روشن شدن مسائل مربوط به حوزه فرهنگ دینی و پرهیز از ابهام و کلی‌گویی در تحلیل‌ها و ارائه راه‌حل‌ها تأکید کردند.
ایشان با اشاره به اینکه سیاستگذاری؛ علمی نوپاست که حدود چهل سال سابقه دارد و در مورد دانش یا فن یا هنر بودن آن نیز نظرات مختلفی در علوم سیاست‌گذاری مطرح می‌شود گفت:
«اما من سیاست‌گذاری را یک نوع مطالعات بینارشته‌ای تلقی می‌کنم.
به نظرم مطالعات بینارشته‌ای سیاست‌گذاری تعبیر بهتری است تا علوم سیاست‌گذاری.
یعنی برای شناخت امری فرهنگی و اجتماعی و سیاسی فقط نمی‌توان با یک علم با یک زاویه مشخص آن را تشخیص داد بلکه باید از دانش‌های متعددی کمک گرفت.
اگر مسائل را از یک دیدگاه و موقعیت‌مندی فردی نگاه کنیم در واقع صورت‌مسئله را پاک کرده‌ایم و راه‌حلی هم که می‌دهیم ما را به سرانجام نمی‌رساند.
همچنین یک فرایند است»
این پژوهشگر حوزه و دانشگاه مطالعات سیاست‌گذاری را یک فرایند دانست و مراحل اصلی آن را «مشاهده مشکلات، صورت‌بندی مسائل، ارائه راه‌حل به نهادهای تصمیم‌گیر، اجرا و ارزیابی» برشمرد و اضافه کرد: «سیاست‌گذاری خود پیچیدگی دارد و وقتی با فرهنگ همراه می‌شود پیچیدگی آن دوچندان می‌شود.
تحولات سریع و عمیق فرهنگی هم به این پیچیدگی افزوده است.
درجهان‌بردگی انسان معاصر باعث شده مسائل فرهنگی ما را درگیر مسائل متعدد کند در هیچ عصری انسان‌ها این‌چنین به یکدیگر نزدیک نشده‌اند.
در هیچ عصری مثل عصر ما انسان‌ها با فرهنگ‌های متفاوت این‌چنین روی یکدیگر تأثیر نگذاشته و نپذیرفته‌اند.»
استادیار دانشگاه باقرالعلوم شناخت جریان‌های بزرگ فکری و فرهنگی را برای سیاستگذاری فرهنگی ضروری دانست و گفت: «عصر ما عصر خرده روایت‌ها و عدم قطعیت است.
اگر حضور آگاهانه در مجامع فرهنگی نداشته باشیم اولین و مهم‌ترین گام سیاستگذاری یعنی مشاهده مشکل را به‌درستی درک نکرده‌ایم.
مشاهده مشکل به ابزارها و امکانات فکری نیاز دارد؛ یعنی اگر جریان‌های بزرگ فرهنگی دنیا و رسانه‌های متعدد دنیا و مؤسسات بزرگ و کشورها و اندیشمندانی را که این جریانات را تولید می‌کنند تشخیص ندهید در تشخیص مشکل با مشکل مواجه می‌شوید.
امام جعفر صادق (ع) رئیس مذهب جعفری می‌فرماید؛ کسی که جریانات بزرگ زمان خود را بشناسد اشتباهات به او هجوم نمی‌آورند.»
میرجلیلی، گفت‌وگوی جمعی در مورد مسائل را هم در دومین مرحله سیاستگذاری یعنی صورت‌بندی مسئله ضروری دانست و تأکید کرد: «وقتی مشکل را مشاهده کردید مهم است که بتوانیم این مشکل را درست صورت‌بندی کنیم.
یک مشکل را به یک مسئله سیاستی تبدیل کنیم نه یک مسئله سیاسی.
وقتی مسئله سیاستی شد تمام اندیشمندان و روشنفکران باید بتوانند در صورت‌بندی آن شرکت کنند و این مسئله را از حالت ابهام و کلی‌گویی و غامض بودن خارج و مسئله را شفاف کنند.
ما بدون شفافیت نمی‌توانیم مسائل را درست درک کنیم.
از سوی دیگر راه حلی هم که برای حل مسئله ارائه می‌دهیم باید متناسب با مبانی نظری و فرهنگی دینی و ملی‌مان باشد.
تا زمانی که اندیشه در درون فرهنگ بومی نباشد نمی‌تواند جوانه بزند؛ حتی اگر رشد هم کند چون ریشه ندارد دچار آنومی در جامعه می‌شود.»
میرجلیلی سیاستگذاری در حوزه هیأت‌ها و تشکل‌های دینی را امکان‌پذیر دانست و تاکید کرد باید در سیاستگذاری به پشتوانه تاریخی هیأت‌ها توجه شود: «هیئات مذهبی در جامعه ایران باتوجه به پشتوانه تاریخی و فرهنگ عمیقی که دارند سرمایه بزرگی محسوب می‌شوند.
این سرمایه می‌تواند علاوه بر امر ترویج فرهنگ ائمه، مورج فرهنگ پیشرفت و موتور پیشرفت تعالی کشور هم باشد.
برخی از هیئات اقدامات گسترده فرهنگی و ورزشی و اقتصادی را آغاز کرده‌اند و می‌توانند در منطقه خود به‌عنوان نمونه موردمطالعه قرار بگیرند.
باید از این هیأت‌ها در جامعه‌پردازی و حل مسائل مختلف جامعه کمک بگیریم.
لازمه اش این است که بتوانیم به‌درستی از این ظرفیت و پتانسیل که به‌عنوان یک واقعیت تاریخی محسوب می‌شود استفاده و همچنین سیاست‌گذاری کنیم»
این سلسله‌نشست‌ها با موضوع «سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی در موضوع هیأت و آئین‌های مذهبی» توسط اندیشکده هیأت برگزار می‌شود.


 


سه شنبه، 06 اردیبهشت 1401 - 06:08 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0