FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اشک،کلید ورود به ضیافت رحمت الهی شب قدر


 مهر | دین و اندیشه | جمعه، 02 اردیبهشت 1401 - 16:41

اشک و گریه‌ی ارزشی، ارتباط ویژه ای با حالات معنوی و درونی انسان دارد. با شروع ماه ضیافت الهی همه دعوت شده‌ها به دنبال آن هستند که، از این سفره گستره الهی بهره بیشتری ببرند

اشك،شب،قدر،الهي،ماه،گريه،خدا،وَ،رحمت،دعا،انسان،مِن،آله،متعال،ا ...


به گزارش خبرنگار مهر، محسن رفیعی وردنجانی در یادداشتی اختصاصی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است به بیان اثرات و ویژگی‌های گریه و اشک پرداخته که در ادامه با هم می‌خوانیم:
اشک و گریه‌ی ارزشی، ارتباط ویژه ای با حالات معنوی و درونی انسان دارد.
با شروع ماه ضیافت الهی به عنوان ماه خودسازی و تقویت معنویت و ارتباط با معبود، همه دعوت شده‌ها به دنبال آن هستند که از این سفره گستره الهی بهره بیشتری ببرند.
حال، یکی از سوال‌ها این است که اشک و گریه چه کارکردهایی برای استفاده بهتر از شب قدر دارد؟
کلید ورود به ضیافت رحمت الهی شب قدر
شب قدر، از نظر نزول رحمت الهی در صدر روزهای سال قرار دارد تا جایی که از هزار ماه، برتر است.
اما این به معنی آن نیست که همه به یک اندازه از رحمت خدای متعال بهره می‌برند؛ بلکه هر کس به اندازه ظرفیتی که در شب قدر تدارک دیده، می‌تواند از دریای فضل و مهربانی پروردگار بنوشد.
از جمله عوامل ظرفیت ساز برای جلب رحمت الهی در طول سال و البته در شب قدر، اشک و گریه از خوف خدای متعال و برای همه کاستی‌های بندگی در محضر اوست.
امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام در این باره می‌فرمایند: «البُکاءُ مِن خَشیَةِ اللّه مِفتاحُ الرَّحمةِ؛ [۱] گریستن از ترس خدا کلید رحمت است.» هر وقت گریان درگاهش شویم باید منتظر نسیم رحمتش باشیم.
معجون ماورایی استجابت دعا
یکی از ویژگی‌های ماه مهمانی خدا این است که دعا در آن مستجاب است چنان که رسول خدا صلّی الله علیه و آله در شرف ماه مبارک رمضان فرمودند: «وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ »[۲] در این میان اما شب قدر به عنوان قله این ماه عزیز، از جایگاه ویژه و منحصر به فردی برخوردار است چراکه در آن، نه تنها سرعت اجابت دعا بیشتر است بلکه همه مقدرات یک ساله پیش روی انسان به تصویب می‌رسد.
از این جهت، شب قدر متمایز از هر زمان دیگری بوده و شایسته است که انسان در آن، دعاهای بیشتر و بزرگ‌تری را دنبال کند و این هدف، مستلزم ایجاد ظرفیت بیشتر معنوی است و یکی از راه‌های آن، بهره مندی از اشک و گریه از خوف خداست.
امام علی علیه السلام می‌فرمایند: «بُکَاءُ الْعُیُونِ وَ خَشْیَةُ الْقُلُوبِ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ تَعَالَی ذِکْرُهُ فَإِذَا وَجَدْتُمُوهَا فَاغْتَنِمُوا الدُّعَاء؛ [۳] گریه چشمها و ترس دل‌ها نشانه رحمت خدای متعال است؛ هرگاه این دو را در خود یافتید دعا کردن را غنیمت شمرید.» پس یکی از راهکارهای اجابت یافتن دعا این است که بتوانیم قبل از دعا، مژگانمان را به شبنمی از اشک طراوت دهیم.
رشته کوه‌هایی از پاداش
شاید شنیده باشید قصه پادشاهی که لشکرش در شبی به بیابانی رسید و از آنها خواست که هر که هرچه می‌تواند از سنگ‌های این بیابان برای خود بردارد؛ اما بدانید که چه آنها که برمی دارند و چه آنها که برنمی دارند فردا پشیمان خواهند شد.
با گذر از آن سرزمین، وقتی هوا روشن شد همه دیدند که آن سنگ‌ها نه سنگ بلکه قطعه‌های طلا بوده است.
حالا همه پشیمان شده بودند.
آنها که سنگی برنداشته بودند در حسرت از این محرومیت و آنها که برداشته بودند در حسرت اینکه چرا بیشتر برنداشته اند.
شاید این قصه، خیالی باشد اما عمر انسان به عنوان ارزشمندترین سرمایه او قابل قیمت گذاری نیست البته به شرط آنکه به درستی آن را به پاداش و ثواب تبدیل کرده و حواله آخرتمان کنیم؛ همان گونه که امام علی علیه السلام می‌فرمایند: «بَقِیَّةُ عُمرِ المُؤمِنِ لا قیمَةَ لَها یُدرِکُ بِها ما قَد فاتَ و یُحیی ما ماتَ ؛[۴] باقیمانده عمر مؤمن، قیمت ناپذیر است، به وسیله آن گذشته را جبران می‌کند و آنچه را مُرده است زنده می‌گرداند.»
در این میان، شب قدر، گل سرسبد عمر ماست که باید از آن برای جبران گذشته و تولد دوباره خود استفاده کنیم و آن را به بهای اندک از دست ندهیم.
یکی از راه‌های این منظور، سپری کردن آن با اشک همراه با خوف و خشیت الهی است.
رسول خدا صلّی الله علیه و آله در خطبه حجة الوداع خطاب به حجاج خانه خدا فرمودند: «و مَن ذَرَفَتْ عَیناهُ مِن خَشیةِ اللّه کانَ لَه بکلِّ قَطرةٍ مِن دُموعِهِ مِثلُ جَبَلِ اُحُدٍ یکونُ فی میزانِهِ مِن الأجْرِ؛ [۵] هر کس چشمانش از ترس خدا اشک ریزد؛ برای هر قطره اشک او به اندازه کوه احد در ترازوی اعمالش پاداش قرار می‌دهند.»
قطره‌های اشک، بسان مرواریدهای درخشانی اند که در قیامت، عوض هر دانه‌ی آن، کوهی از پاداش الهی نصیب انسان می‌شود تا صاحبش در آخرت، یکی از بهترین‌ها و بهره مندترین ها باشد.
نسخه درمان خشکی چشم در شب قدر
با این حال متأسفانه، اشک -این مروارید چاره ساز در درگاه الهی و با این همه آثار و برکات دنیوی و اخروی- حسرت برخی از افراد شده است و البته باید به دنبال درمان آن باشند؛ چراکه امام علی علیه السلام فرمودند: «مَا جَفَّتِ الدُّمُوعُ إِلَّا لِقَسْوَهِ الْقُلُوبِ وَ مَا قَسَتِ الْقُلُوبُ إِلَّا لِکَثْرَهِ الذُّنُوبِ؛ [۶] چشمها نخشکید مگر بر اثر سخت دلی و دل‌ها سخت نشد مگر به سبب گناه زیاد.»
اما نگران نباشید!
در ماه مبارک رمضان این بیماری سخت را می‌توان با نسخه‌ای بسیار آسان درمان کرد.
از پیامبر اعظم صلّی الله علیه و آله نقل شده که فرمودند: «مَنْ فَطَرَ صائِما فی شَهْرِ رَمَضانَ مِنْ کَسْبٍ حَلالٍ صَلَّتْ عَلَیْهِ الْمَلائِکَهُ لَیالِیَ رَمَضانَ کُلَّها وَ صافَحَهُ جَبْرائیلُ لَیْلَهَ الْقَدْرِ وَ مَنْ صافَحَهُ جَبْرائیلُ یَرِقُّ قَلْبُهُ وَ تَکْثُرُ دُمُوعُهُ …؛[۷]
کسی که با مالی که از راه حلال به دست آورده، در ماه رمضان، روزه داری را افطاری دهد، در تمام شبهای رمضان فرشتگان بر او درود می‌فرستند و جبرئیل در شب قدر با وی مصافحه می‌کند؛ و هر کس جبرئیل با او مصافحه کند، قلبش نرم و اشک چشمش زیاد شود.»
پس اگر از نعمت و ثواب اشک و گریه در درگاه الهی محرومید یا به دنبال افزایش این رزق هستید می‌توانید این نسخه رسیده از رسول خدا صلّی الله علیه و آله را تجربه کنید و مطمئن باشید که حلاوت گریه در درگاه خدای متعال را هرگز فراموش نخواهید کرد.
اشکی چنین در شب قدرم آرزوست!
پی نوشت:
[۱] عیون الحکم و المواعظ (لیثی) ص ۶۲، ح ۱۶۱۷.
[۲] إقبال الأعمال, جلد ۱, صفحه ۲.
[۳] بحارالانوار (ط-بیروت) ج ۹۰، ص ۳۳۶.
[۴] میزان الحکمه؛ ح ۱۴۳۳۳؛ الدعوات: ۱۲۲/۲۹۸.
[۵] بحار الأنوار (ط-بیروت) ج ۹۰، ص ۳۳۴، ح ۲۵.
[۶] وسایل الشیعه ج ۱۶، ص ۴۵، ح ۲۰۹۳۸.
[۷] الترغیب و الترهیب، ج ۲، ص ۹۵، ح ۱۴.


 


شنبه، 03 اردیبهشت 1401 - 15:20 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0