FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مشکلات دنیای مدرن گذرگاهی برای رسیدن به معنویت است


 مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 01 اردیبهشت 1401 - 15:00

حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف مدیر پژوهشکده معنویت گفت: رنج و مشکلات و بحران‌ها در دنیای مدرن گذرگاهی برای سوق دادن انسان به سوی خداوند است.

انسان،معنويت،عالم،شادي،قدرت،غيب،معنوي،خداوند،آگاهي،نهايت،پژو ...


به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف مدیر پژوهشکده معنویت، همزمان با ایام ماه مبارک رمضان در سلسله جلسات برنامه رادیویی «راه و بیراه» که به همت فرهنگسرای اندیشه و با مشارکت رادیو گفتگو تولید و پخش شد، درباره مؤلفه‌های حال خوب در معنویت، اظهار داشت: آن حال خوبی که ناشی از معنویت است از حضور انسان در ملکوت نشأت می‌گیرد.
انسان در آن واحد به صورت موازی در دو جهان دنیوی و ملکوتی حضور دارد.
آنچه برای حواس ظاهری انسان غیب محسوب می‌شود برای قلب آدمی عالم غیب به شمار نمی‌رود چرا که خداوند متعال از انسان خواسته به عالم غیب ایمان داشته باشد و ایمان بر اساس جهل نیست بلکه بر پایه آگاهی به غیب غیر حسی است.
همه حال خوب انسان از عالم غیب می‌آید.
وی ادامه داد: شادی که در عالم غیب وجود دارد و انسان با قلب خود آن را درک می‌کند ناشی از مواجهه با سرور و قدرت بی پایان است از این رو انسان در مواجهه با آن شاد می‌شود.
این شادی بی نهایت و نامحدود بوده و هیچ چیزی نمی‌تواند آن را محدود کند.
شادی‌های عالم دنیا محدود بوده و اگر انسان به این شادی‌های محدود باشد اعتماد خود را از دست می‌دهد.
این معنویت و باور قلبی ما به عالم غیب است که شادی‌های محدود دنیا را قابل قبول کرده است.
اگر انسان بتواند توجه خود را اصلاح کند و از آن آگاهی ماورایی که دارد غفلت نکند قطعاً به شادی نامحدود متصل می‌شود و لازم نیست صبر کند تا زندگی این عالم تمام شود و بعد از مرگ شادی آن عالم را تجربه کند.
مدیر پژوهشکده معنویت افزود: انسان زمانی که با خداوند صحبت می‌کند و در پیشگاه پروردگار ابراز ندامت دارد به او شادی دست می‌دهد؛ این شادی و ادراک سرور زودگذر نیست بلکه در این هنگام آگاهی آن سویی آدمی تقویت شده است.
موهبت‌های معنوی پایدار است اما زمانی که انسان از آنها رویگردان شود دیگر از آن موهبت‌ها دست برداشته و در افق محدودیت‌ها سیر می‌کند.
انسان زمانی که با خداوند متعال مناجات می‌کند حسی که دارد بر مبنای یک خودآگاهی است چرا که همه هیجانات انسانی یک آگاهی مناسب با خود دارد.
مظاهری سیف بیان داشت: راه رسیدن به شادی بی نهایت توجه است و این امر با رویگردانی از تجارب حسی و نشانه گذاری آن حس تجربی امکان پذیر است.
بنابراین شادی که انسان می‌تواند از معنویت کسب کند از جنس همان آگاهی است که از عالم غیب کشف می‌کند.
آدمی به آنچه که انتظار دارد می‌رسد شاد می‌شود.
انسان تا زمانی که آگاهی اش محدود به ادراکات و حس‌های دنیوی است آن شادی بی نهایت را نمی‌تواند درک کند و همین امر موجب رنج او می‌شود.
وی ادامه داد: رویگردان شدن از این عالم به آن عالم بسیار لازم و ضروری است و انسان می‌تواند این دوپاره آگاهی خود را یکپارچه کند.
انسان می‌تواند آن ذهن و عقل مفهومی خود را با تأمل بر تجربیات معنوی تقویت کرده و به آن تجربیات بنگرد، این آگاهی‌ها بسیار ارزشمند است و می‌تواند هیجانات درونی خود را درک کند.
مدیر پژوهشکده معنویت بیان کرد: انسان بی نهایت طلب است و وقتی با تجربه‌های معنوی انس می‌گیرد و می‌یابد بعد از آن می‌خواهد این تجربیات بیشتر، پایدار و مکرر رخ دهد؛ اینجا است که به دنبال راه و روش می‌رود.
انسان می‌تواند در اینجا توجه خود را با مقوله‌های متعددی چون ذکر گفتن تقویت کند.
نماز یومیه معنویات انسان را تقویت می‌کند.
مظاهری سیف گفت: اهل عرفان می‌گویند زندگی مدرن بشر را دچار غفلت کرده اما از زاویه دید معنوی اینگونه نیست اتفاقاً انسان در همین بحران‌ها یاد پروردگار می‌افتد.
قبلاً خانواده‌ها گسترده‌تر بودند و در روستا زندگی می‌کردند و همه اعضا در کنار هم در تلاش و کوشش بودند اما امروز که افراد تنها ماندند به نظر می‌رسد بهترین فرصت برای پناه بردن به خداوند است و معنویت همین است.
مدیر پژوهشکده معنویت ادامه داد: انسان به مثابه موجودی که در اجتماع زندگی می‌کند آن امور معنوی را در همان کمک کردن به دیگری و دیدن نشانه‌های خداوند و زیستن با اجتماع و رفع خودخواهی‌های منفی را به عنوان معنویت به شمار آورد.
همین رنج و مشکلات و بحران‌ها در دنیای مدرن گذرگاهی برای سوق دادن انسان به سوی خداوند است.
وی با بیان اینکه خداوند به انسان مشتاق تر از اوست اظهار داشت: راه رسیدن به خدا از میان خلق می‌گذرد انسان اگر در عرصه‌های مختلف زندگی بتواند طعم معنویت را بچشد هنر است.
هنر معنوی زیستن آن است که فرصت‌ها را دریابیم.
مظاهری سیف با اشاره به اینکه مساله قدرت یکی از کارکردها و مؤلفه‌های معنویت است گفت: معنویت به انسان قدرت می‌دهد زیرا انسان ممکن است به لحاظ زیست دنیوی حس ضعف داشته باشد اما به لحاظ ملکوتی احساس قدرت می‌کند زیرا خودش را متصل به قدرت بی نهایت می بیند.
معنویت به انسان قدرت نامحدود می‌دهد و انسان در این هنگام دیگر خودش را نمی بیند و بلکه خدا را که همه سراسر نور و اسمائ الهی است را به عنوان منبع قدرت بی نهایت مشاهده می‌کند.
انسان‌های معنوی ریسک معقولشان بالا است زیرا دلبستگی های آن کم و به خداوند متعال اعتماد دارد و پیامد این قدرت و ریسک پذیری بر اساس روایات باعث ثروت زیاد می‌شود.
مدیر پژوهشکده معنویت با اشاره به اینکه معنویت موجب افزایش رزق می‌شود، گفت: در روایت آمده تقوا موجب وسعت رزق است.
انسان از همین معنویت و حضورش در ملکوت غفلت داشته باشد احساس ضعف می‌کند زیرا حضور خودش را در ملک می بیند.
دلیل این امر آن است که قلبش آن قدرت نامحدود را مشاهده می‌کند و خودش را هیچ می بیند.
افراد باید حال بد خود را نشانه یابی معنوی کنند.


 


جمعه، 02 اردیبهشت 1401 - 00:00 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0