FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تربیت معنوی آنتی‌ویروس خانواده است / دین بدون معنویت ناکارآمد است


 مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 30 فروردین 1401 - 10:12

رئیس کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی» گفت: خانواده‌ها باید دریابند که نهاد خانواده مهم است و خانواده نیاز به آنتی‌ویروس و جامعه ما نیاز به واکسیناسیون فرهنگی دارد.

تربيت،خانواده،مادر،معنوي،دين،انسان،دانشگاه،جامعه،عقل،مسير،زن ...


به گزارش خبرنگار مهر، مراسم معرفی آثار مسعود جان‌بزرگی؛ رئیس کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی»، عصر دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ در غرفه خانواده اسلامی و تربیت معنوی نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد.
مسعود جان‌بزرگی در این آئین ضمن قدردانی از تلاش‌ها برای فعالیت‌هایی در زمینه اهمیت خانواده، گفت: ما در آینده نزدیک کنفرانس «خانواده و تربیت معنوی» را پیش‌رو داریم که برای برگزاری آن تلاش زیادی صورت گرفته و امیدواریم پدیده‌ای باشد و جریان‌ساز شود.
وی افزود: در این نشست با دیدن دوستان طلبه یاد بحثی افتادم که در قم با دوستان داشتیم؛ اینکه چگونه می‌توان خانواده را نجات داد؟
واقعاً این موضوع برایمان دغدغه‌ای بود که آیا می‌توان کاری کرد و خانواده‌ها را نجات داد؟
شاید یادتان باشد که جریان‌هایی در ایران رخ داد و عده‌ای تصمیم دارند که ایران از هم بپاشد.
برای همین روی زن‌ها کار می‌کنند.
لذا وقتی از تربیت معنوی حرف می‌زنیم سخن از شیوه‌ای از تربیت اثرگذار است که به راحتی نمی‌توان بر آن اثر گذاشت و به شکل یک آنتی ویروس در مقابل ویروس عمل می‌کند.
این محقق و پژوهشگر خانواده بیان کرد: متأسفانه امروز جامعه در وضعیت تولید آنتی ویروس و مجهز به تربیت معنوی نیست.
اگرچه از چندین سال پیش جریان‌هایی درصدد هستند که با تضعیف نهاد خانواده جامعه ایرانی را از بین ببرند.
برای همین بر آن شدند روی زن‌ها و مادرها کار کنند.
وقتی ما از مادر صحبت می‌کنیم از آن به عنوان نخستین رَبّ اعتباری انسان یاد می‌کنیم.
ما در تربیت معنوی یک رَبّ اصیل داریم که خداوند بزرگ است و یکسری رب‌های اعتباری؛ یعنی کسی که دست انسان را می‌گیرد و از یک مسیر مشخص به مسیر بالاتری می‌برد و مادر نخستین ربّ انسان است که دست کودک را می‌گیرد و او را پله پله وارد مسیر زندگی می‌کند.
به‌عبارتی سال نخست زندگی کودک حتی اگر از مادر کتک بخورد باز هم مادرش را می‌خواهد، چون کودک به مادر بسیار اُنس دارد و وابسته است.
اصل کلام اینکه تمام فونداسیون روانی ما از سوی مادر ریخته می‌شود.
بنابراین اگر بخواهیم یک جامعه را از هم گسیخته کنیم یا سیستمش را تغییر بدهیم، بهترین هدف ما می‌تواند مادر باشد.
مسعود جان‌بزرگی ادامه داد: وقتی بتوانند مادر را بزنند، زن و خانواده را هم می‌زنند، زیرا هر جا زنان باشند، وجود آنها سازنده و رشد دهنده است و خدا در قرآن آورده که زنان چون کشتزار شما هستند.
این تفسیر تصادفی نیست که زن‌ها می‌توانند رشد دهنده باشند.
اما در جامعه ما زن را تبدیل به یک کالا یا کارگر یا کارمند می‌کنید!
قصد ندارم بگویم کار کردن زن درست نیست، بحثم بر این است وقتی که این زن استعداد و توانایی آفرینش یک انسان را دارد، خود را صرف یک کار به‌نظر من پیش‌پاافتاده می‌کنند.
خیلی از زنان ما امروز درگیر این مشاغل هستند.
وی با انتقاد از برخی سیاست‌ها درباره زنان باردار در کشور گفت: در بعضی کشورها نسبت به این ماجرا هوشیارند و وقتی زن‌ها باردار می‌شوند به آن‌ها مرخصی با حقوق می‌دهند تا سه سال پس از بارداری هم به آن‌ها مرخصی با حقوق می‌دهند و می‌گویند شما در خانه بمانید و کودکتان را بزرگ کنید.
این رسیدگی به چه دلیل است برای اینکه طبق تحقیقات هر کودک زیر یک سال ۷۰ دلار برای هر کشور سود دارد.
بنابراین وقتی زن با آن ظرفیت‌های مادرانه به تربیت کودکش بپردازد، ارزش بیشتری از کاری دارد که بیرون از خانه انجام می‌دهد.
این نویسنده و پژوهشگر اظهار کرد: اصل سخنم این است که اگر مادران خود را ربّ بدانند، خیلی حال و وضعیت بهتری خواهند داشت، بنابراین فرزندان بهتری تربیت خواهند کرد.
حال که صحبت به اینجا رسید بهتر است این نکته را هم درباره مادران بگویم، اگر ما تربیت معنوی را در نظر بگیریم، اگر دنیا ضرب در آخرت، ظاهر ضرب در باطن بکنیم، هر دو هم با همسو باشد و در مسیر خداوند متعال؛ به من بگویید آن ضرب که در میان دنیا و آخرت وجود دارد، به چه معناست؟
اگر از من بپرسید به شما می‌گویم آن عقل است.
عقل در یک نظام تشخیص‌گر که بین ظاهر و باطن، دنیا و آخرت اتحاد برقرار می‌کند.
بنابراین تربیت معنوی یعنی تمرکز بر منبع کنترل درونی و سرمایه‌گذاری است.
به‌عبارتی عقل یک منبع درونی است و قاعدتاً راه نجات در اینجاست و آنچه دنیا دنبالش است که این عقل را از کار بیندازد.
در یک کنفرانس با یک همکار آلمانی بحث کردم، او به من جمله جالبی گفت: شما دین عجیبی دارید و مردم شما با این دین در ارتباط نیستند.
گفتم چرا؟
گفت دین شما بیشتر از هر دینی از عقل سخن می‌گوید؛ ابتدا فکر کنید، بعد حرف بزنید.
پروفسور جان‌بزرگی گفت: به‌نظر من تربیت دنیا به عهده مادر است و پدر تربیت آخرت را برعهده دارد.
به‌عبارتی مادر موجودی است که انسان را افقی تربیت می‌کند و مادر انسان را عمودی پرورش می‌دهد.
اگر پدر هدف ساز باشد و مادر هدف گذار که مسیر را برای تربیت انسان با هم میسر می‌کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع کتاب‌هایی که تألیف کرده، بیان کرد: خط اصلی در تألیف کتاب‌ها براساس اعتقاد یقینی و باوری من است؛ یعنی اینطور نبوده که به‌صورت اتفاقی در این حوزه قلم زده باشم.
بعضی دیگر از کتاب‌ها بر اساس تکلیفی است که دانشگاه بر عهده من گذاشته است.
این محقق و استاد دانشگاه افزود: زمانی که من دانشجوی روانشناسی بودم، سه ترم قصد کردم انصراف بدهم، نمی‌دانم علت از تدریس بود یا از یادگیری من.
من در مشهد به حوزه رفتم و در این ارتباط دانشی را تجربه کردم که برایم جالب بود و وقتی به دانشگاه رفتم به این نتیجه رسیدم که چرا بخش معنوی در بحث‌های روان‌شناسی جایی ندارد؟
آن موقع در دانشگاه نسبت به این موضوع خیلی مقاومت وجود داشت و بحث درباره دین در دانشگاه چندان آسان نبود به ویژه در رشته روانشناسی.
اما به مرور زمان اوضاع تغییر کرد، اما من درگیر این شدم که معنویات در روانشناسی چه جایگاهی دارد.
بعد از مدتی با اینکه هئیت علمی بودم از دانشگاه انصراف دادم و با عده‌ای از دوستان سراغ تحقیقات درباره دین رفتم و از آنجا که یک نفر به تنهایی نمی‌تواند جریان‌ساز باشد با گروهی از دوستان شروع به تحقیق و پژوهش کردیم.
پروفسور جان‌بزرگی گفت: در تحقیقاتی که انجام دادم به موضوع خانواده رسیدم، همانطور که می‌دانید خانواده یکی از بحث‌های روان‌شناسی است، همان خانواده‌ای که امروز صحبت از حفظ آن است و امروز طلاق در جامعه ما به‌صورت غیرمنطقی بالاست.
اگر سراغ جراحی علت‌های این طلاق‌ها بروید.
درخواهید یافت که ناشی از دوری از معنویات است.
در واقع کاری کردند که دین از معنویت جدا شود و این دین بدون معنویت ناکارآمد است.
این رویکرد باعث می‌شود معنویت کمرنگ شود و اعمال ما بدون روح باشد.
همچنین کاری کردند که روح خانواده را از بین بردند به‌طوری‌که مادر آرامش ندارد و پدر همین‌طور.
برای همین به این موضوع فکر کردم که خانواده‌ها این آگاهی را بیابند که تربیت معنوی مهم است.
این پژوهشگر اظهار کرد: خانواده‌ها باید دریابند که نهاد خانواده مهم است و اگر خانواده آنتی‌ویروس داشته باشد، آن موقع است که تماشای سریال ۵۰۰ قسمتی که ۴۰۰ قسمت آن پیام خیانت دارد، اثری روی خانواده نخواهد داشت.
برای همین جامعه ما نیاز به واکسیناسیون فرهنگی دارد.
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۲۷ فروردین تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

 

 

 


چهارشنبه، 31 فروردین 1401 - 22:19 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0