FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


چرا خداوند برخی از انسان‌ها را در رزق بر برخی دیگر برتری داد؟


 مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 30 فروردین 1401 - 10:47

علوی تهرانی با بیان اینکه علت عدم پذیرش وعده خدا، نداشتن یقین است، گفت: کسانی که در حالت باور به خدا هستند نسبت به حوادث، اضطراب و تشویش ندارند چون خدا را باور دارند.

خداوند،روزي،خدا،تفاوت،حلال،مصالح،وعده،حرام،ثروت،قرآن،اساس،فر ...


به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه همزمان با ایام ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیر (ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در بیان مؤلفه‌های رسیدن به حکمت الهی، قانون سوم به دست آوردن غذای حلال، رسید به بحث روزی است.
قرآن کریم می‌فرماید خداوند برخی از شما را در رزق بر برخی دیگر، برتری داد؛ تفاوت در رزق در تمام مخلوقات وجود دارد، تفاوت لازمه آفرینش است، خدا در گونه‌های انسانی به خلاف گونه‌های حیوانی این تفاوت را در همه موارد لحاظ کرده است.
وی با بیان اینکه تفاوت دو قسم است، عنوان کرد: نخست تفاوت تکوینی است که در این بخش خدا اراده کرده و لازمه آفرینش است، بر اساس مصالح خداوند است و دیگر تفاوت از باب ظلم ظالم و ستم ستمگر است.
بر اساس تفاوت تکوینی، اختلاف در روزی با توجه به آیه ۷۱ سوره نحل وجود دارد، مصالحی است که خداوند اقتضا می‌داند و خطاب به بندگان می‌فرماید که مصالح را به من یاد ندهید.
خداوند نسبت به مصالح داناست، و بخیل هم نیست، اگر مصلحت اقتضا کند قطعاً عنایت می‌فرماید.
خداوند زندگی ما را بر اساس مصالح مقدر کرده، اما سنت خدا این است که هیچ وقت آن مصالح را بیان نکرده، یک عده‌ای می‌پذیرند و از مقربان می‌شوند، یک عده‌ای هم هستند که تمام دین را اقامه نمی‌کنند، بعضی را می‌پسندند، بعضی را نمی‌پسندند، آنها مشکل دارند.
علوی تهرانی با تاکید بر اینکه خداوند روزی بشر و روزی تمام موجودات را تضمین کرده است، تضمین کرده یعنی تمام شدنی نیست، گفت: خداوند خود روزی دهنده است.
خداوند رزاق است، خداوند روزی بخش نیرومند است، این روزی باقی می‌ماند.
اصل روزی، مقدار روزی، نوع روزی، زمان روزی به دست خداست.
روزی حلال نامحدود است.
خداوند علی اعلی می‌فرماید: بنده‌های من اگر اولین و آخرین شما، جمع بشوید و همه شما هر کدام آرزوهای نامحدود خود را تقاضا کنید، و منِ خدا عنایت کنم، در خزانه من به چشم نمی‌آید که چیزی کم شده است، مثل این می‌ماند که کنار دریا رفته و سوزنی را داخل آب دریا کنید، و خارج کنید و بگویید آب دریا را کم کردم، چقدر کم می‌شود!
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه خداوند صاحب سخاوت و بخشنده است، اظهار داشت: خداوند یکتاست، بنابراین خدا می‌تواند از راه حلال روزی را عنایت کند.
قرآن کریم می‌فرماید قارون از قوم موسی بود، که بر آنان تعدی و تجاوز کرد، از گنجینه‌های مال و ثروت آن اندازه به او دادیم که حمل کلیدهایش برای گروهی نیرومند دشوار می‌آمد، قومش به او گفتند متکبرانه و مغرورانه شادی مکن، به این ثروت مغرور نشو؛ امام باقر (ع) فرمودند: هیچکس نیست مگر اینکه خداوند روزی حلالی را برای او مقدر کرده که برای هر کسی در عافیت طیب و طاهر می‌آید، کنار آن به همان میزان حرام هم قرار داده اگر کسی از آن حرام برداشت از حلال کم کرده است.
خداوند در اعطای ثروت بی حد و حصر از راه حلال توانمند است و روزی را تضمین کرده، اگر کسی به این باور نرسد به دنبال حرام خواری می‌رود، و حرام خواری تبعات بدی دارد.
خداوند وعده بخشش و گشایش می‌دهد، او عالم است و گشایش گر، ولی شیطان وعده فقر می‌دهد.
قرآن می‌فرماید شما این وعده شیطان را قبول کردید ولی وعده خدا را قبول نکردید.
وی با بیان اینکه علت عدم پذیرش وعده خدا، نداشتن یقین است، تصریح کرد: امام رضا (ع) فرمودند: کمترین چیزی که بین بندگان تقسیم شده، یقین است.
امیرالمومنین (ع) فرمودند: چه سعادت بزرگی است که خدا انسان را به مرتبه برَدالیقین برساند.
کسانی که در حالت باور به خدا هستند نسبت به حوادث، اضطراب و تشویش ندارند چون خدا را باور دارند.
قرآن می‌فرماید از آنچه که خدا به تو عطا کرده است آخرتت را بساز.
اگر بر اساس ثروت خود حساب کردید که چقدر کار خیر انجام دادید حسابگر هستید و نه ایثارگر.


 


چهارشنبه، 31 فروردین 1401 - 22:16 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0