FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


کتاب «موفقیت در تبلیغ» به چاپ رسید


 مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 31 فروردین 1401 - 15:18

در کوران همه حوادث پس از انقلاب، روحانیون و طلاب به عنوان سربازان حضرت ولیعصر (عج) به طور مشخص و کامل، وظیفه خطیر خود را در دفاع از کیان اسلام و انقلاب اسلامی درک کردند.

فصل،تبليغ،اشاره،اخلاق،مبلّغ،اجتماعي،عنوان،كتاب،فرهنگي،پرداخته ...


به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «موفقیت در تبلیغ» اثر محمدحسن نبوی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۴۱۶ صفحه منتشر شد.
در کوران همه حوادث پس از انقلاب، روحانیون و طلاب به عنوان سربازان حضرت ولیعصر (عج) به طور مشخص و کامل، وظیفه خطیر خود را در دفاع از کیان اسلام و انقلاب اسلامی درک کرده و با وجود فشارها و کاستی‌ها، کارنامه‌های درخشانی را از خود در تاریخ و جای نهادند.
روحانیون نسبت به جمعیت خود بیشترین شهید را نسبت به همه اقشار اجتماعی تقدیم راه خداوند کرده و خانواده‌های آنان پنج برابر میانگین خانواده‌های دیگر گروه‌های اجتماعی شهید شده اند اما در موضوع مقابله با تهاجم فرهنگی، یکی از مهم‌ترین وظایف نهاد نهادها و سازمان‌های فرهنگی، به ویژه شورای انقلاب فرهنگی است، اما به نظر می‌رسد هر گروهی خصوصاً روحانیون با توجه به جایگاه ارزشمند و نافذ خویش، به این موضوع پرداختند، لیکن باید به این مقوله با شناخت و آمادگی و مهارت بیشتری بپردازند
برای تحقق تبلیغ موفق، مسائلی مطرح است که از جمله آنها می‌توان به روش سخنرانی، شیوه‌های جذب و تهیه مطالب ارزشمند و ارائه آن به مخاطب اشاره کرد، اما آنچه بیش از همه این موارد می‌تواند تبلیغ را پایدار سازد، اخلاق و شیوه‌های سلوک اجتماعی مبلّغ است؛ از این رو در این کتاب سعی شده است از مسائل مختلفی که در حواشی تبلیغ اتفاق افتاد می‌افتد و البته در تبلیغ تأثیر جدی دارد، سخن گفته شود تا ذهن طلاب و روحانیون را به آن موارد حساس سازد.
ساختار اثر
این اثر در ۱۴ فصل تألیف شده است؛ در فصل اول این اثر، «مفهوم شناسی تبلیغی» صورت گرفته و در ادامه، علوم و مهارت‌های مورد نیاز مبلّغ تبیین شده است.
نویسنده در دومین فصل از این اثر به «جایگاه تبلیغ مبلّغ دینی» اشاره دارد و در این فصل به مباحثی از اعم از تکلیف بودن تبلیغ، تحصیل برای هدایت، تقویت فرهنگی شیعیان، آموزش معارف دین، تبلیغ در عصر غیبت، پاداش اخروی تبلیغ و برترین عالمان در زمان غیبت پرداخته شده است.
در فصل سوم، گسترش خداپرستی، فراگیری عدالت، تعلیم کتاب و حکمت، و رشد فضائل اخلاقی به عنوان «اهداف تبلیغ» مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در فصل بعد به «اخلاق و خودسازی در تبلیغ» اشاره می‌شود؛ در این فصل بر ضرورت پرداختن به مسئله اخلاق تبلیغ و دوران سازندگی اخلاقی پرداخته شده است.
نویسنده در پنجمین فصل این اثر بر «اخلاق مبلّغ» تاکید کرده و به شناخت توانمندی‌های خود و قدرت مهارت تبلیغی اشاره کرده است؛ همچنین، در این فصل در دو بخش به "اخلاق فردی مبلّغ" و "وظایف و اخلاق اجتماعی وی" پرداخته می‌شود که در بخش اول، در خصوص اخلاق فردی مبلّغ، بر بعد عرفانی و معنوی، تبلیغ عملی، داشتن شخصیت علمی، و رعایت بهداشت تاکید شده و در بخش دوم نیز اخلاق ارتباطی (اخلاق ارتباطی، فروتنی و تواضع، محبت، خوشرویی و سلام) و رفتار اجتماعی عمومی (مسکن، دوری از مواضع تهمت، نظم، عمل به وعده، شوخی و مزاح، حرمت بزرگان) بررسی شده است.
در فصل ششم این اثر، از «فعالیت سیاسی» سخن به میان آمده است که از جمله آنها می‌توان به تبیین سیاسی، تقویت وحدت اجتماعی، تقویت عزت و استقلال، تبیین توطئه‌های دشمن، و روحانیان و انتخابات اشاره کرد.
«امور اقتصادی» عنوان هفتمین فصل از کتاب «موفقیت در تبلیغ» است؛ در این فصل در خصوص اجرت برای تبلیغ، مناعت طبع، جلب کمک‌های مردمی، رعایت زیّ طلبگی در تبلیغ، معاملات، امور مالی مسجد، وجوهات شرعی و فعالیت‌های عمرانی مباحثی مطرح شده است.
در فصل بعد به مبحث «خانواده و تبلیغ» پرداخته شده است؛ از جمله مباحث این فصل می‌توان به تعلیم و تربیت همسر و فرزندان، رفتار خانواده مبلّغ، جایگاه نماز، هدایت خانواده، آخرین توصیه پیامبران، و توجیه کوتاهی در تربیت اشاره کرد.
در فصل نهم به «عرصه تبلیغ» اشاره شده است؛ در این فصل اهمیت هجرت و هجرت بلند مدت و کوتاه مدت مورد بررسی قرار گرفته و در خصوص آغاز تبلیغ، مسائلی از جمله برنامه ریزی شناختی، شناخت ویژه از فرهنگ دینی محل، مراحل برنامه ریزی، فرصت شناسی مخاطبان و نوآوری بررسی شده است.
فصل دهم به اهمیت برنامه ریزی نسبت به جلسات پرسش و پاسخ دینی تاکید شده و بر تأثیرات آن نیز اشاره گردیده و به ایجاد فرصت برای طرح سوالات دینی، فضاهای طرح سوالات، شیوه برگزاری جلسات عمومی، و ویژگی‌های پاسخگو پرداخته شده است.
مبلّغ و مناسبت‌ها عنوان یازدهمین فصل از این اثر است که در این فصل به مناسبت‌های تبلیغی اشاره شده و به ایجاد فرصت‌هایی در این مناسبت‌های تبلیغی جهت ارشاد و رشد مخاطبان اشاره گردیده است که از جمله این مناسبت‌های می‌توان به اعتکاف، نیمه شعبان، ماه مبارک رمضان، محرم، تابستان و هفته دفاع مقدس اشاره کرد.
در فصل دوازدهم که تحت عنوان «مبلّغان و استهزا مخالفان» تألیف شده، از استهزا به عنوان حربه کافران یاد شده و به بایسته‌های روحی مبلّغان در برابر استهزاء آنان توسط کافران و منافقان پرداخته شده و همچنین بایسته‌های واکنشی مبلّغان تشریح گردیده است.
در فصل سیزدهم کتاب «موفقیت در تبلیغ»، مسجد به عنوان پایگاه تبلیغ معرفی شده است؛ در این فصل، ارتباط سازمانی بین حوزه و مسجد، تربیت روحانی برای مساجد، ساخت مسجد، مدیریت مسجد، فعالیت‌های فرهنگی مساجد، و فعالیت‌های اجتماعی مبلّغان پرداخته شده است.
در چهاردهمین و آخرین فصل از این اثر که تحت عنوان «متشکل ها» تدوین شده، از گروه‌های فرهنگی اجتماعی و دانشگاه‌ها سخن به میان آمده و در ادامه بر حوزه و دانشگاه اشاره گردیده و همچنین تبلیغ در اداره‌ها و سازمانها تاکید شده است.


 


چهارشنبه، 31 فروردین 1401 - 21:52 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0