FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


عطار، عرفان را در ادبیات عینیت بخشید


 

ایسنا | فرهنگی و هنری، استان‌ها | پنجشنبه، 25 فروردین 1401 - 09:59
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: عطار کسی است که عرفان را وارد ادبیات کرد، او مقلد دیگر عرفا نیست و خودش مبتکر و صاحب‌نظر است. مهم‌ترین خدمت عطار به مقوله عرفان این است که، مفاهیم و مضامین عرفانی را در قالب ادبیات سمبلیک تجسم می‌بخشد و در قالب بیان تمثیلی مفاهیم را عینیت می‌دهد.
عطار،سنايي،عرفاني،عرفان،سيمرغ،مفاهيم،فنا،مولانا،قالب،آثار،مر ...

ایسنا/قزوین استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: عطار کسی است که عرفان را وارد ادبیات کرد، او مقلد دیگر عرفا نیست و خودش مبتکر و صاحب‌نظر است.
مهم‌ترین خدمت عطار به مقوله عرفان این است که، مفاهیم و مضامین عرفانی را در قالب ادبیات سمبلیک تجسم می‌بخشد و در قالب بیان تمثیلی مفاهیم را عینیت می‌دهد.
زهرا عسکری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه برترین و شیواترین مثنوی‌های عرفانی عطار منطق‌الطیر و تذکره الاولیا یکی از معروف‌ترین آثار منثور عطار است، اظهار کرد: عطار یک اسطوره و یک افسانه مشهور موجود است که او را منتسب می‌کنند به کسانی که در نیمه‌راه به سمت عرفان و اندیشه‌های معرفتی برگشته‌اند.
وی خاطرنشان کرد: در وصف عطار بهترین سخن را مولانا می‌فرماید و نشان می‌دهد که در قرن هفتم برای رسیدن به مولانا و شاهکار مثنوی چون مانیفست عرفان اسلامی و عرفان ایرانی، عطار و سنایی چه تأثیری داشته‌اند.
آن بیت معروف که مولانا می‌فرماید: عطار روح بود و سنایی دو چشم او/ ما از پی سنایی و عطار آمدیم...، نشان می‌دهد که عطار در کنار سنایی چه تأثیر شگرفی در تکمیل پیکره عرفان اسلامی داشته است تا به دست کسی چون مولانا منسجم شود و در قالب مثنوی جلوه‌گری کند.
عسکری افزود: متأسفانه زندگی عطار بیشتر با افسانه‌ها و داستان‌ها و حکایات عامه‌پسند اقرار شده است.
بااینکه عطار بعد از سنایی است نکته‌ای که وجود دارد این است که اطلاعات مستند در مورد سنایی خیلی بیشتر از عطار است.
پیش از عطار سنایی آغازگر عرفان بود و بعد از او مولانا ادامه‌دهنده این سیر شد.
با توجه به آثاری که از عطار باقی‌مانده نشان می‌دهد روحیه پژوهشگری هم داشته و اثر شاخص وی با نام تذکره الاولیا کمک می‌کند تا احوال و اقوال صوفیه را بشناسیم و این اثر به‌عنوان یک منبع مستند و معتبر و کهن محسوب می‌شود.
این استاد دانشگاه بابیان اینکه تذکره الاولیا یکی از معروف‌ترین آثار منثور عطار است اظهار کرد: در تذکره الاولیا به معرفی صوفیه پرداخته‌شده است.
این اثر نشان‌دهنده روحیه پژوهشی عطار است.
در کنار الهی‌نامه، مصیبت‌نامه و دیگر آثار عطار؛ منطق‌الطیر از شیواترین مثنوی‌های عرفانی عطار است که موضوع آن پرندگان و یک پرنده افسانه‌ای به نام سیمرغ است و منظور عطار از پرندگان، عارفان راه حق و مراد از سیمرغ وجود حق یعنی خداوند است که عطار با نیروی تخیلی سخن خود را به زیباترین روش بیان کرده است.
عسگری تصریح کرد: در منطق‌الطیر که مهم‌ترین اثر عطار است، با توجه به اسطوره‌های ایران‌زمین و اندیشه‌های اسلامی از راه تمثیل و بیان سمبلیک به قصد تنبیه و آگاه سازی استفاده شده و بیشترین تأثیرگذاری را دارد.
انسان‌ ازلحاظ روانی به داستان علاقه بیشتری دارد و آموزه‌های عرفانی و اخلاقی را در قالب یک داستان بیان می‌کند.
عطار هم با توجه به شم داستان‌سرایی که دارد، مضامین عالی را با توجه به اسطوره‌های کاملاً منتسب به فرهنگ ایران‌زمین ارائه می‌کند.
وی افزود: در منطق‌الطیر عطار پرنده هدهد نماد پیر است، مرغابی کسانی که در تهذیب مانده‌اند مانند کسانی است که در شریعت مانده‌اند و سیمرغ نماد خداست و بدین ترتیب هر پرنده‌ای یک تیپ شخصیتی به‌حساب می‌آید که از آن هزاران هزار مرغ،۳۰ مرغ به سیمرغ می‌رسد.
نکته موردتوجه اینکه کلمه سیمرغ ازلحاظ اصالت واژه‌ای ربطی هیچ ربطی به ۳۰ عدد مرغ ندارد و به معنی مرغ شاهین است و یک کلمه کاملاً باستانی است.
این اسطوره‌شناس و پژوهشگر بابیان اینکه نماد سیمرغ به عدد ۳۰ مرغ اشاراتی دارد و به‌نوعی ابتکار عطار است و تصریح کرد: درایت و زیرکی عطار است که با کلمه سیمرغ بازی می‌کند و به دلیل همین کد واژه‌ها در ذهن مخاطب می‌ماند.
در منطق‌الطیر مفاهیم به معنی واقعی عرفانی است.
امتیاز عطار نسبت به پیشینیان او همین است که او بیشتر عشق، تصوف، ریاضت، شهود و فنا را که دیگران نگاه انتزاعی و نظری به آن‌هو داشتند، عطار به‌صورت عملی موردتوجه قرار داده است.
راز جاودانگی فنا شدن است و آخرین مرحله‌ای است که عطار در عرفان به آن اشاره می‌کند فنا شدن و رفتن است و در هفت شهر این رفتن قابل‌توجه است.
او می‌گوید باید به فنا رسید و رمز جاودانگی با خدا شدن و در خدا فنا شدن است درواقع برای بقا باید فنا شد آن‌گونه که مولانا می‌فرماید: هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم.
وی گفت: عطار شاعر پرکاری بوده است آثار متعددی دارد و صاحب دیوان است و در بیتی از اشعارش خود را رند دَرد آشام معرفی می‌کند که با درد عشق آغشته است.
عطار در دیر مغان خون می‌کشید اندر نهان/ فریاد برخاست از جهان کای رند دَرد آشام ما
عسکری اظهار کرد: نکته بسیار مهم درباره عطاراین است، بااینکه عطار پس از سنایی قرار می‌گیرد و می‌دانیم خود سنایی در عرفان به‌عنوان قطب است و حدیقه سنایی بیش از منطق‌الطیر و آثار عرفانی عطار یک اثر شاخص عرفانی است اما نکته بسیار مهم این‌که اگر به محتوای سنگین و فلسفی حدیقه نظر بیاندازیم متوجه می‌شویم اثر عرفانی سنایی با مضامین کلام و نوعی نگاه فلسفی است که این بحث را ثقیل می‌کند و از ذوق و حال و هوای عرفانی کم می‌کند اما در آثار عطار این‌گونه نیست، خیلی از مطالب و اشعار شاعران دیگر موجود است که خیلی انتزاعی هستند و شاعر بازگشایی و تجسم‌بخشی نمی‌کند.
این استاد زبان و ادبیات فارسی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین خدمت عطار به مقوله عرفان این است که، مفاهیم مضامین عرفانی را در قالب ادبیات سمبلیک تجسم می‌بخشد و در قالب بیان تمثیلی مفاهیم را عینیت می‌دهد که باعث می‌شود تعهد عرفان ادا شود و مخاطب تعامل بهتری با این مفاهیم داشته باشد.
درحالی‌که مفاهیم عرفانی در دوران قبل او با زبان فلسفی تشریح می‌شد.
انتهای پیام

 
 
 
 
 
 

پنجشنبه، 25 فروردین 1401 - 22:52 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0