FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


انسان موحد در همه موجودات،حقیقت واحده می بیند


ایسنا | فرهنگی و هنری، استان‌ها | پنجشنبه، 25 فروردین 1401 - 13:12
استاد سطوح عالی حوزه علمیه بابیان اینکه برای یک انسان موحد در همه مخلوقات حقیقت واحده ای وجود دارد،
گفت: در جمله اول «اللهم انی اسئلک من نورک بانوره» تکثر و تعدد می بینند و توجه میکند که باید خودش را به منبع وصل کند اما بعد تصحیح میکند که حقیقت واحده در همه جا ظهور و بروز پیدا کرده است «و کل نورک نیر» و موجب مراتب در آن نشده است.
نور،حقيقت،نير،انعكاس،الهي،جمله،اشاره،واحده،خورشيد،استاد،دريا ...

ایسنا/قم استاد سطوح عالی حوزه علمیه بابیان اینکه برای یک انسان موحد در همه مخلوقات حقیقت واحده ای وجود دارد، گفت: در جمله اول «اللهم انی اسئلک من نورک بانوره» تکثر و تعدد می بینند و توجه میکند که باید خودش را به منبع وصل کند اما بعد تصحیح میکند که حقیقت واحده در همه جا ظهور و بروز پیدا کرده است «و کل نورک نیر» و موجب مراتب در آن نشده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سروش محلاتی، استاد سطوح عالی حوزه، در رابطه با شرح فراز «اللهم انی اسئلک من نورک بانوره؛ و کل نورک نیر؛ اللهم انی اسئلک بنورک کله» دعای سحر با بیان اینکه جمله اول جنبه در خواست و انشا و جمله دوم جنبه اخبار دارد، عنوان کرد: ابتدا درخواست از بالاترین مرتبه نور الهی دارد سپس اخبار از این است که هر آنچه نور الهی است همه نیر و درخشان هستند.
وی بابیان اینکه بزرگان درباره این جمله چند تقسیر بیان کرده‌اند، ادامه داد: در تفسیر اول به این اشاره کرده‌اند که ظرفیت نور در اشیا مختلف، متفاوت است، اما همه مخلوقات الهی در حد استعداد و ظرفیت خود از نور حق بهره‌ای دارند.
وی افزود: در تفسیر دوم بیان می‌شود که جمله «و کل نورک نیر» اشاره به ویژگی و قابلیت بازتاب و انعکاس نور دارد و نیر فقط اشاره به این نیست که همه از نورانیت برخوردارند؛ بلکه بالاتر از آن است و آن هم وجود ویژگی بازتاب و انعکاس در نور است.
وی اظهار کرد: برخی از حقایق در این جهان هست که در محدوده خودش تحقق پیدا می‌کند؛ مثلا گیاه از نوعی حیات برخوردار است و این حیات در محدوده خود گیاه است؛ اما برخی از کمالات وجود دارند که در آن زایش و افزایش وجود دارد و به تدریج توسعه پیدا می‌کنند و ماهیت علم همین گونه است که توقف پذیر نیست.
استاد سطوح عالی حوزه با اشاره به اینکه نور نیز دارای این ویژگی است، گفت: نور از طریق انعکاس افزایش پیدا می‌کند.
نور بازتاب پیدا می‌کند و درجایی دیگر مجدد همان نورانیت را برای اشیا دیگر دارد.
وی ادامه داد: ما روز از نور مستقیم خورشید استفاده می‌کنیم اما شب که از آن نور محروم هستیم، نور خورشید از طریق ماه انعکاس پیدا می‌کند و مجدد از آن برخودار می‌شویم و به این وسیله ظهور و بروز می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محلاتی بیان کرد: آیت الله رفیعی قزوینی در شرح دعای سحر در رابطه با این فراز می‌گوید: ویژگی نور این است که انسان می‌تواند انعکاسی از آن را دریافت کند و به دلیل همین انعکاس است که نور دائم در حال توسعه است و اگر کسی خود را در برابر نور قرار دهد او را روشن می‌کند و آن شی هم این ظرفیت را پیدا می‌کند که نور را به دیگری برساند و دیگری هم به دیگری برساند.
وی با بیان اینکه آنچه عرفا در رابطه با ولایت مطرح می‌کنند ناشی از همین حقیقت است که چگونه با اتصال به نور اولیا الهی این انعکاس صورت می‌گیرد، تصریح کرد: ممکن است شخص این قابلیت را نداشته باشد که بتواند آن نور با عظمت و نامتناهی را دریافت کند؛ زیرا ولی کامل الهی دارای این ظرفیت است؛ اما پس از آن در مَرْعَاها دیگر انعکاس پیدا می‌کند تا جایی که افراد ضعیف‌تر هم دریافت می‌کنند.
استاد سطوح عالی حوزه ادامه داد: بر اساس این تفسیر نیر بودن فقط به معنای نورانیت نیست و آیت الله رفیعی قزوینی می‌گوید که نور تو پیوسته در حال ازدیاد است و متوقف نمی‌شود و حد و اندازه‌ای ندارد.
وی اظهار کرد: بر اساس تفسیر سوم مراتب نور را باید نادیده گرفت؛ زیرا نور یک حقیقت واحده است که ظهور و بروز پیدا کرده است؛ ممکن است من پنجره را باز کنم و نور خورشید در اتاق بتابد شما هم در خانه خودتان پنجره را باز می‌کنید از نور خورشید استفاده می‌کنید؛ اما آیا نور در خانه ما با نور در خانه شما متفاوت است؟
حجت‌الاسلام والمسلمین محلاتی با اشاره به اینکه این یک حقیقت است که نور خورشید است که درهمه جا می‌تابد و این جا و آن جا وجود ندارد و این جا و آنجا موقعیت ما که دریافت کننده هستیم را نشان می‌دهد، بیان کرد: آیه «أَنزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسالَت أَودِیَةٌ بِقَدَرِها؛ آب را از آسمان نازل می‌کنیم اما هر گودالی به اندازه خود دریافت می‌کند» نشان می‌دهد که وحدت بر این عالم سیتره دارد و اگر انسان از قالبش فراتر بیاید این وحدت را می‌تواند ببیند.
وی افزود: این فراز از دعای سحر اشاره به این نکته است که در نزد انسان الهی، این اختلافاتی که در قوالب هست جنبه حقیقی و اصیل ندارد و آن‌ها در همه چیز یک نور را می‌بینند و همه نور از یک حقیقت و وحدت برخوردار است.
استاد حوزه علمیه گفت: حافظ می‌گوید:
عکسِ رویِ تو چو در آینهٔ جام افتاد / عارف از خندهٔ مِی در طمعِ خام افتاد
حُسن رویِ تو به یک جلوه که در آینه کرد/ این همه نقش در آیینهٔ اوهام افتاد
یعنی اگر از بالا نگاه کنیم یک جلوه است اما اگر از آینه ها نگاه کنیم تعدد و تکثر وجود دارد.
وی با بیان اینکه برای یک انسان موحد در همه مخلوقات حقیقت واحده ای وجود دارد، یادآور شد: در جمله اول «اللهم انی اسئلک من نورک بانوره» تکثر و تعدد می بینند و توجه میکند که باید خودش را به منبع وصل کند اما بعد تصحیح میکند که حقیقت واحده در همه جا ظهور و بروز پیدا کرده است «و کل نورک نیر» و موجب مراتب در آن نشده است.
انتهای پیام

 

 

 

پنجشنبه، 25 فروردین 1401 - 22:37 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0