FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


به دست آوردن غذای حلال یکی از راه‌های رسیدن به حکمت الهی است


مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 23 فروردین 1401 - 10:41
این کارشناس مذهبی گفت: علوی تهرانی درباره راه رسیدن به حکمت الهی گفت: به دست آوردن غذای حلال یکی از راه‌های رسیدن به حکمت الهی است.
خوردن،حلال،حكمت،روزي،انسان،نعمت،نكردن،شكر،فساد،خدا،سخن،علوي، ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علوی تهرانی همزمان با ایام ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیر (ع) درباره رمز دستیابی به حکمت الهی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: گناهان زبان شامل میانجی‌گری ناپسند است که مانع رسیدن انسان به حکمت می‌شود.
لازم به تاکید است بین افراد را باید اصلاح نمود، اما نه بین هر فردی را، یک سری از میانجی گری‌ها، ناپسند است، یعنی قرآن و دین آن را قبول ندارند، مانند میانجی‌گری بین دو گروه که اهل باطل هستند.
وی ناچیز شمردن گناه را یکی دیگر از موانع رسیدن انسان به حکمت بیان و عنوان کرد: خداوند علی اعلی در حدیث قدسی می‌فرماید: بنده من تو اگر تمام شب و روز را در مسیر بندگی من تلاش کنی، باز حق مرا ادا نکردی و در حق من مقصری.
مقصری یعنی کوتاهی کردی و در نامه اعمالت کسری وجود دارد.
حداقل گناهی که در تقصیر پیش می‌آید این است که من نمی‌توانم شکر کنم.
و یکی از مهمترین گناهان، ناشکری است.
علوی تهرانی در خصوص علت ناشکر بودن گفت: نداشتن شناخت به بعضی از نعمت‌ها؛ یک چیزهایی هست که در مکتب دین نعمت است، اما متأسفانه آن را نعمت حساب نمی‌کنیم، در حدیث قدسی زیارت عاشورا بر مصیبت شکر می‌کنیم، گاهی تشخیص نمی‌دهیم مصیبت هم نعمت است‌.
همچنین غرق شدن در کثرت نعمت‌ها؛ خداوند ما را بمباران نعمت کرده بعضی از آن نعمت‌ها اصلاً از یادمان رفته است.
شکر هر نعمت واجب است.
این کارشناس مذهبی به دیگر موانع رسیدن به حکمت که بیان حرف بدون علم و یقین است اشاره و ادامه داد: آبروی دیگران را بردن با یک کلام، واداشتن افراد به کار زشت، کلام و وعده‌ای که بدون یاد خدا باشد، خلف وعده، هم سخن شدن با دروغ‌گویان، هم سخن شدن با اهل گناه، همکار و هم سخن شدن با ظالمان و هم سخن شدن با مغرضان در دین از دیگر موانع به شمار می‌رود.
لازم به ذکر است کلامی که قرار است در آینده اتفاق بیفتد، اگر بدون ان‌شاءالله باشد، از مصادیق گناه است.
همچنین وقتی انسان وعده‌ای را می‌دهد که نمی‌تواند وفا کند خلف وعده نام دارد.
علوی تهرانی درباره راه رسیدن به حکمت الهی گفت: به دست آوردن غذای حلال یکی از راه‌های رسیدن به حکمت الهی است جناب لقمان این موارد را رعایت نکرد که حکیم بشود، این موارد را رعایت کرد خدا به پاس مراقبت او، مقام حکمت به ایشان عطاء فرمود.
در رابطه با حلال خوردن دو بحث روزی و روزی حلال مطرح است.
در رابطه با روزی، تمام شئون، نکات اخلاقی و فقهی روزی را در رسانه صدا و سیما بیان کرده‌ام و در خصوص روزی حلال صحبت خواهم نمود.
حلال خوری دستور خدا و پیامبر است، لازم و واجب است که لقمه حلال بخوریم.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه مسئولیت‌هایی در کنار خوردن وجود دارد عنوان کرد: انسان باید روزی حلال بخورد و فساد نکند در قرآن کریم آمده بخورید و بیاشامید از روزی حق، اما در زمین فساد نکنید؛ خداوند فساد نکردن را در کنار ایمان نیاورده، کنار نماز نیاورده، کنار امر طبیعی آورده یعنی انسان طبیعتاً نباید فساد کند.
همچنین خوردن و تبعیت نکردن از شیطان، خوردن و شکر کردن، خوردن و مخالفت نکردن با خدا، خوردن و جلوگیری از اسراف، خوردن و طلب مغفرت، خوردن و طغیان نکردن، خوردن و کمک به فقرا، خوردن و عمل صالح و خوردن و پرهیز از ظلم از دیگر مسوولیت‌هایی است که انسان باید در کنار خوردن مراعات کرده و انجام دهد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: قرآن کریم می‌فرماید: از روزی‌های پاکیزه‌ای که به شما دادیم بخورید، این‌ها به ما ظلم نکردند، بلکه ظلم آن‌ها در حق خودشان بود.


سه شنبه، 23 فروردین 1401 - 22:19 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0